Třídní učitel a jeho práce ve vyšším sekundárním vzdělávání

Vydáno: 8 minut čtení

Dnešní doba přináší velký zájem o třídnictví a úlohy třídního učitele a diskuse ohledně těchto témat. Problematika však často zůstává obestřena určitou mírou nejasnosti. Jak na základních, tak i středních školách. Existují rozmanité pohledy na to, jakou roli by třídní učitel měl hrát, každá škola chápe jeho pozici odlišně a přistupuje k ní individuálně. To je dáno skutečností, že náplň práce a povinnosti třídního učitele nejsou jednoznačně definovány, zejména v právních předpisech týkajících se pedagogických pracovníků. Právě tato neukotvenost často způsobuje nejasnosti, vyvolává obavy, strachy a neshody ohledně způsobu, jak je role třídního učitele pojímána.

Třídní učitel a jeho práce ve vyšším sekundárním vzdělávání
Veronika
Ješátková
specialni pedagog etoped, vedouci projektu EHP Pro Zdravi Duse
V práci třídního učitele lze rozpoznat tři hlavní oblasti, jimž je třeba věnovat pozornost od samého začátku. Intenzita a rozsah činností v každé z nich se mohou v průběhu školního roku měnit. Tyto oblasti představují rodiče, samotné studenty a nakonec spolupráci se školou a kolegy. Klíčovým prvkem v každ

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzdělávání ve SŠ s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části MZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Přihlašování k maturitní zkoušce
Maturitní komisař
Hodnotitel
Zkušební maturitní komise
Maturita - pracovní listy
Hodnocení maturitní zkoušky
Opravné a náhradní maturitní zkoušky
Přezkoumání průběhu a výsledků maturitní zkoušky
Zkoušky společné a profilové části
Příklady nabídky zkušebních předmětů pro povinné a nepovinné zkoušky profilové části maturity
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
Absolutorium - konzervatoř
Informace k novému zákonu o přijímacím řízení na střední školy a ukončování středoškolského vzdělávání ve školním roce 2019/2020
Odborný výcvik v kontextu praktického vyučování a druhu práce
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku

Poradna

Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Zvláštní příplatek za třídnictví za poměrnou část měsíce
Platnost zkoušky
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Asistent v roli třídního učitele
Kvalifikace
Pomůcky
Příplatek
Vyživovací povinnost
Absolutorium
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Nárok školy na podpůrná opatření při vyšším počtu žáků, kteří na ně mají nárok
Vedení souvislé praxe na střední průmyslové škole
Uznání částečného dosaženého vzdělání
Pedagogický dohled na akcích mimo školu
Dvě různé písemné maturitní zkoušky v jedné místnosti