Až 16 miliard eur ročně by evropské ekonomice přineslo vyšší zapojení žen do technických profesí. Počty strojařek, inženýrek nebo ICT odbornic ale příliš nerostou. Evropský program Girls Go Circular pomáhá dívkám objevit jejich potenciál pro technické obory, předsudkům navzdory. V Česku ho už vyzkoušely první střední školy. O tom, co program přináší a jak je možné se do něj zapojit, jsme si povídali s Gabrielou Káninskou Repkovou, projektovou manažerkou JA Czech.
Proč zapojit studentky do programu Girls Go Circular?
Redakce
Řízení školy
Můžeme hned v úvodu zmínit nějaké statistiky, tvrdá data, jaký je poměr, respektive nepoměr počtu dívek v technických oborech?
V evropském měřítku, bavíme-li se o vysokých školách, mají ICT obory 19 procent a obory STEM (přírodní vědy, technologie, inženýrství a matematika) 41 procent absolventek. Konkrétně v Česku je rozdíl ale ještě propastnější – technické obory tu studuje 28 procent dívek, v ICT jejich podíl nedosahuje ani na pětinu (18 procent).
Čím si to vysvětlujete?
Dívky odmala čelí stereotypům, které jim v rozvoji technických schopností spíš brání, nevytváří si k technice vztah. Přesto sledujeme, že se zájem studentek středních škol o nabízené technické programy zvyšuje – buď je to dílem osvíceného učitele, anebo i chutí jednotlivých dívek neformálně se vzdělávat.