Od Vybydlova k rezidentsví aneb Uvědomělý život v mediálním světě

Vydáno:

Předmět mediální výchova vyučujeme na našem gymnáziu v Hladnově u Ostravy jako samostatný předmět přibližně od roku 2008. Zpočátku výuka probíhala formou volitelného semináře, později jako povinný předmět s dotací jedné hodiny týdně. Dnes mediální výchovu zařazujeme jako dvouhodinovku probíhající jednou za čtrnáct dní v maturitním ročníku. Studenty pro její výuku rozdělujeme na dvě části, které se každý týden střídají. Výhodou našeho systému je tedy práce v menších skupinách (polovina běžné třídy) a seminární podoba dvou hodin najednou, v nichž lze rozvíjet i praktickou činnost.

Od Vybydlova k rezidentsví aneb Uvědomělý život v mediálním světě
Mgr.
Martin
Vonášek,
Gymnázium Hladnov
Následující text není kompletní charakteristikou podoby a struktury výuky předmětu mediální výchova, spíše se pokusí čtenáře seznámit s některými tématy, která považujeme za klíčová. Představená témata by zároveň měla ukázat, co lze v mediální výuce učit, a nabourat tak relativně stereotypní představy o mediální výchově jako o předmětu "neznámém", a tím pádem až "zbytečném". Příčinou vzniku uvedených představ byla a je i výrazná dynamika obsahu mediální výchovy, u níž neexistuje pevně daný obsahový kánon toho, co a jak v mediální výchově učit, a zároveň se pedagogové musejí vyrovnávat s návalem překotně se rozvíjejících nových médií. Zmíněnou obsahovou dynamiku v případě mediální výchovy přesto nevnímáme v negativním slova smyslu.
V našem případě se dlouhodobě věnujeme třem obecným tématům (média, film, divadlo), z nichž dvě se snažíme pokrýt řadou strukturovaně koncipovaných podtémat (média, film) a třetímu tématu (divadlo) se věnujeme okrajově. Zároveň je nutné podotknout, že tato obecná témata vnímáme v co největší možné šíři, abychom měli dostatečný prostor aktualizovat seznam podtémat. Pro určitou představu o rozpracovanosti jednotlivých témat a podtémat odkazujeme čtenáře na tematický plán. Z hlediska určitého dlouhodobějšího vývoje našeho pohledu na výuku mediální výchovy je nutné zdůraznit, že cílem není primárně protekcionistický přístup, ale spíše osobní, sociální, občanské zapojení zaměřující se na participaci a sociální inkluzi.
Rezidenti a návštěvníci sociálních sítí
V následujícím přehledu témat vybíráme ta, která považujeme za dlouhodobě nosná a rozvíjející diskusi o podstatě a principech mediální výchovy - jinými slovy nejde o pokus nadefinovat předpis nebo recept, jak postupovat. Jde také o témata s určitým inspiračním přesahem, který nabízí rozvoj souvisejících principů mediální výchovy. Záleží jen na učiteli a jeho vlastním pojetí nabízených témat.
Již delší dobu začínáme první hodiny mediální výchovy diskusí o rezidentství studentů maturitních ročníků nejen na sociálních sítích. Vedle teoretické části, ve které studenty seznamujeme s mediální realitou a hledáme odpověď na otázku, jakým způsobem je realita médii představována, nás zajímá i to, jak vnímají svoji pozici v síti nových médií. Studenti se nejprve seznámí s textem o rezidentovi/návštěvníkovi a následně se pokusí svou pozici v internetovém prostředí vyjádřit pomocí ikon sociálních sítí a popsat v předloženém grafu. V diskusi si uvědomují, do jaké míry se pohybují a žijí v prostoru sociálních sítí, a mohou své výsledky porovnávat s ostatními. Cílem aktivity je uvědomit si, že život s médii je do určité míry měřitelný, že se nejedná o obecný, ale naopak o velmi konkrétní pojem a že pozice studenta na Facebooku, Twitteru či Instagramu má své vyjádření v podobě digitální stopy.
Digitální stopě se pak věnujeme v dalším tématu, protože výsledný graf pracuje i s otázkou soukromí. Studenti jsou často překvapeni variabilitou výsledných grafů, všímají si různorodosti sociálních bublin, ve kterých žijeme, a lépe chápou, že vměstnat se do jednoduchého schématu není úplně možné. Díky relativně dlouhé době, po kterou tuto aktivitu do výuky zařazujeme, jsme objevili i konkrétní možné nastavení vlastních účtů na sociálních sítích, které následně vedou umístění ikonky této sociální sítě v grafu do velmi různorodých pozic u jednotlivých studentů.
Digitální detox?
Předmětem dalšího tématu je na první pohled protekcionistický přístup, kdy si studenti pomocí několika online dostupných nástrojů vyzkouší, co o nich "ví" internet, resp. jak přibližně vypadá jejich digitální stopa. Cílem není zbavit se vlastního zasíťování, ale uvědomit si jeho možnosti a limity, popřípadě najít nástroje, pomocí kterých můžeme data dostupná o naší osobě spravovat a šířit. Takto informovaný student může projít i osmidenní digitální detoxikací, která jej postupně seznamuje s tím, co a jak je možné na digitální stopě ovlivňovat, popřípadě mazat.
Zároveň pomocí jednotlivých aktivit usilujeme o metodický přesah a propojení s dalšími tématy. K tomu slouží vedle on-line nástrojů i spirála mlčení, díky které si studenti uvědomí, na jakém principu fungují sociální bubliny. Seznámení s uvedenými pojmy slouží jako základ pro práci s dezinformacemi. Jak uvidíme i v dalších tématech, schopnost vyhledávat nebo rozpoznávat dezinformace je sama o sobě nedostatečná, pokud studenti nepracují s kontextem. Takový kontext bývá samozřejmě velmi často politický nebo společenský a je ovlivněn sociálními bublinami, ve kterých se nacházíme. Diskuse nad spirálou mlčení má pro studenty přínos zejména proto, že sami prezentují příklady z vlastní zkušenosti a následně umějí principy spirály identifikovat i v online světě.
Videohry a občanská angažovanost
Videohry jsou již běžnou součástí života studentů, a proto je vhodné je do výuky mediální výchovy zapojit nejen po teoretické, ale i po praktické stránce. V současné době využíváme zvláště online dostupné hry, které spadají do kategorie tzv. serious games. Videohry nás přitom nezajímají jen jako takové, jde nám naopak o mnohem konkrétnější cíle. Pomocí volně dostupné hry Ghettout se věnujeme problému sociální exkluze a inkluze. Propojením s filmem Cesta ven nebo dokumentem Ubytovny dosahujeme komplexnější představy o daném problému v Ostravě. Cílem hráče je přestěhovat se ze sociálně vyloučené lokality Vybydlov. K dosažení cíle je nutné si najít práci, řešit aktuální finanční problémy, získat řidičský průkaz nebo povolení k práci s potravinami. Během hry se hráč musí vyrovnat s řadou překážek v podobě nabídky drog, násilí, závislosti na alkoholu nebo herních automatech, exekucemi apod. Studenti si během hry poznamenávají své postřehy do pracovního listu a formou eseje charakterizují své názory na problém sociální exkluze před hraním hry a po něm. Hru doplňujeme vybranými pasážemi z dokumentu Ubytovny nebo filmem Cesta ven a snažíme se tak prolamovat stereotypní představy o problému.
Možnosti serious games jsou mnohem větší, pokud do výuky zapojíme anglický jazyk a jiné socioekonomické prostředí jako v případě úspěšné hry The Fiscal Ship (https://fiscalship.org). Hra relativně nápaditým způsobem zapojuje studenta do řešení hospodářských problémů současných Spojených států a motivuje jej k občanské angažovanosti.
Co se skrývá za názvem článku? Cílem většiny představených témat je snaha seznámit studenty s obecnějšími otázkami, motivovat je k občanské angažovanosti a upozorňovat na běžné mediální stereotypy. Studenti nemusejí nutně reagovat na nejnovější události a vše v reálném čase komentovat.
Měli by porozumět kontextu a s mediálními obsahy zacházet uvědoměle a kriticky. Vedle představených témat se věnujeme diskusím nad mediálním zobrazením feminismu, squattingu či genderových otázek nebo promýšlíme možnosti dohledu nad sociálními sítěmi v intencích pokusů o kontrolu sdíleného obsahu. Vděčným tématem je tvorba mediálních obsahů - reklama, animace -, v současné době se zabýváme filmovým vyprávěním a stylem. Ohromné množství filmových ukázek dostupných online umožňuje analyzovat filmové vyprávění či styl a naplňovat tak alespoň částečně požadavky filmové a audiovizuální výchovy.

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak na modrou velrybu
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Nastavení strategie výuky na dálku
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Bezplatné poskytování učebnic
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Moderní on-line způsoby profesního rozvoje učitelů
Individuální konzultace na půdě školy
Narušování online výuky
Může učitel přikázat žákovi, aby si při online výuce zapnul kameru?
Windows 10 pro učitele
Jak vytvořit správně online „rodičák“?
Splnění zákonné povinnosti posoudit, zda některé systémy školy jsou významnými informačními systémy dle zákona o kybernetické bezpečnosti
Prolomená hesla k služebním e-mailům mohou být bránou k úniku dat ve školních sítích

Poradna

Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
IT technika do výuky a nákup z dotace
Smlouva
Výuka Aj
Třídní důtka - odpověď na dotaz
Lesní školka
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání