Co je účelem třídní schůzky?

Vydáno: 4 minuty čtení

Tzv. klasické třídní schůzky1) jsou v hovorech na Lince pro rodinu a školu 116 000 tématem, které je obvykle zmíněno jen okrajově. A jak už z povahy naší práce plyne, málokdy z nich volající odcházel ne snad nadšen, ale aspoň s pocitem, že byl ve škole vítán a s obnovenou důvěrou, že si pro své dítě vybral dobrou školu. Co může škola udělat, aby takových rodičů bylo více?

Co je účelem třídní schůzky?
Mgr.
Jarmila
Kubáňková
Ph.D.
metodička služeb 116 000 a 116 123, statutární zástupkyně Cesta z krize, z. ú.
Jak již bylo zmíněno v listopadovém vydání
Řízení školy
(Rodič ve škole), často pouhé pozvání do školy postačí k tomu, aby nálada oslovených rodičů znatelně poklesla. Jejich vlastní vzpomínky na školu mnohdy nejsou příjemné, a i když se budete snažit sebevíc (a nabídnete rodičům kávu, prostor se vyjádřit, uvedete časový rámec schůzky), bude to dost možná trvat i několik let, než si uvědomí, že nejste jejich nepřátelé, ale lidé, kteří mají zájem na dobré budoucnosti jejich dětí.
Z jistého úhlu pohledu jsou tedy třídní schůzky2) jinou a další příležitostí, jak s rodiči budovat kooperující vztahy. Co tedy udělat, aby se to dařilo? K tomu potřebujeme zjistit, proč třídní schůzky vlastně svoláváme, tj. co je jejich účelem.
Kdy jsou klasické třídní schůzky zbytné?
Je nám známo, že v některých školách tuto praxi už dávno opustili, tj. s rodiči svých žáků se učitelé scházejí buď v rámci vypsaných hodin určených ke konzultacím, nebo v rámci schůzek ve formátu učitel – žák – rodič.
Pokud bych měla tlumočit argumenty vyučujících těchto školh, tak obvykle říkají, že provozní informace (k organizaci školního roku, k plánovaným exkurzím) předávají rodičům elektronickou cestou a stejně je informují o prospěchu jejich dětí. A má-li určitý žák prospěchové či výchovné potíže, zvou si daného rodiče na individuální schůzku. A právě kombinací přístupu „
informace předávám elektronicky
“ a „
potíže řeším individuálně
“ je vedlo k opuštění klasických třídních schůzek. Až na drobné výjimky volající z řad rodičů tuto praxi oceňují.
Kdy je vhodné setkání se všemi rodiči najednou?
Pomineme-li krizové (tj. z podstaty věci nepříjemné) situace3), existují
de facto
jen dvě příležitosti, kdy lze říct, že volající chápou, proč byli pozvání do školy společně s jinými rodiči, a to při
1.
nástupu žáků do (nové) školy / změně třídního učitele
2.
řešení situace, která se týká všech stejným dílem (typicky školní výlet)
Zatímco v prvním případě lze daleko přesněji než o třídních schůzkách budoucích prvňáčků nebo primánů mluvit
o společenské seznamovací akci
, tak v druhém případě má schůzka
charakter porady
. Nutno říci, že
ani jedna z nich se ze své povahy nemusí konat přímo ve třídě
.4) To účelům schůzky (zejm. uvedeným pod bodem jedna, tj. představení se, vysvětlení způsobů práce a nastavení informačních kanálů) nijak neškodí.
Pro druhou možnost, tj. poradu o školní akci, která předpokládá participaci rodičů (i kdyby se měli „jen“ vyjádřit k návrhům školy), doporučujeme držet se osvědčených a časem prověřených doporučení
*
dejte pravděpodobným účastníkům vědět o konání akce s časovým předstihem (také už dopředu milujete porady, o nichž víte jen den dopředu?)
*
seznamte účastníky s jednotlivými body a časovým plánem porady (chcete-li spolupracující rodiče, ukažte jim, že si vážíte jejich času – tj. že je zvete na promyšlenou akci, která má začátek i konec)
*
dopředu jim řekněte, co od nich očekáváte (mají hlasovat? mají něco zařídit? mají přispět finančně?)
*
sdělte jim, jak se v případě nechtěné neúčasti mohou do porady zapojit, resp. jak se dozvědí výsledek porady v případě, že se jí dobrovolně nezúčastní (neb je jim dané téma srdečně jedno)
Vážené paní ředitelky a páni ředitelé, vím, že vaše práce je svázána mnoha nařízeními a vyhláškami. Ovšem, zrovna podoba třídních schůzek je ve vašich rukou. Velmi vám přeji, aby jejich podoba prohlubovala korektní a spolupracující vztahy mezi školou a rodiči vašich žáků.
1) Ve formátu třídní učitel + rodiče žáků dané třídy.
2) Vedle individuálního jednání s rodiči, viz listopadový článek Rodič ve škole.
3) Např. odhalení šikany, tragické úmrtí dotýkající se školy ad.
4) Existují školy, které tyto akce pořádají v salonku blízké restaurace.