Pohybové aktivity
V současné době jsme svědky poklesu fyzické aktivity a zhoršení duševního zdraví u dětí a mládeže (a nejen u nich). Podpořme společnými silami pohybové aktivity, které nejen zlepší fyzickou kondici, ale také přinesou radost a posílí morální hodnoty.
- Článek
Často se setkávám s lidmi, kteří přicházejí na masáž až ve chvíli, kdy už cítí omezující bolest. Většinou se jedná o bolest způsobenou dlouhodobým špatným pohybovým stereotypem, který pramení z jejich pracovního zatížení.
Tento metodický materiál vymezuje podmínky k zařazování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s další potřebou podpory do školní tělesné výchovy a pohybově orientovaných programů, včetně akcí mimo prostory, kde se uskutečňuje vzdělávání a postupy pro jejich účast nebo naopak jejich uvolnění.
- Článek
Cvičení a aktivity zaměřené na zklidnění těla, emocí a mysli přinášejí pro děti ve školní družině, a nejen v ní, mnoho benefitů. Příspěvek nabízí výběr jednoduchých a rychlých cvičení, kdy je potřeba děti zklidnit, či naopak povzbudit. Najdete zde inspiraci a jednoduché návody na aktivity, kdy potřebují děti vydechnout mezi jednotlivými činnostmi nebo když je potřeba obnovit dobrou energii a pohodové nastavení u jednotlivců nebo celého kolektivu.
- Článek
Při rozhodování o podobě plavecké výuky pro vaše školáky může být užitečný nedávný výzkum, který přináší cenné poznatky o efektivitě různých typů plaveckých kurzů. Práce Mgr. Kateřiny Kaškové z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně odhalila, že koncentrovaná (nebo chcete-li intenzivní či bloková) výuka plavání přináší u dětí mladšího školního věku lepší výsledky. Tuto metodu navíc podporuje metodické doporučení České školní inspekce.
- Článek
Když se ucházela o místo ředitelky, bojovala 5. ZŠ Mladá Boleslav s nedostatkem žáků a hrozilo jí sloučení. Tělocvikářka Marcela Pavlíková šla do konkurzu s programem „Zdravá škola“. Dnes chodby školy zpestřují boxovací pytle a žebřiny a mnohé děti mají tělocvik třikrát do týdne. „Zdravá škola“ tu ale znamená i formativní přístup nebo péči o vztahy. Škola se odrazila ode dna a zvětšuje své prostory, aby uspokojila zájem dětí a rodičů. A Marcela Pavlíková v říjnu převzala ocenění Ředitelka roku.
- Článek
Děti a dospívající ve věku 6–18 let by měli mít minimálně 60 minut pohybové aktivity denně, upozorňují odborníci z oblasti zdravotnictví. Mnozí ji ale nemají. A čím více se hovoří o tom, že se děti málo hýbou, a apeluje se na školy, aby se v hodinách tělesné výchovy snažily podchytit žáky, kteří nejsou ve svých rodinách motivovaní k fyzické aktivitě, tím víc přibývá těch s omluvenkami či lékařským doporučením k osvobození od tělocviku…
- Článek
České mateřské a základní školy mají poslední příležitost využít finanční podporu z Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK). Tyto tzv. šablony, které školám poskytují peníze z evropských fondů, představují konkrétní možnost, jak školám pomoci zlepšit výukové procesy a vybavit je potřebnými nástroji pro efektivnější vzdělávání. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve spolupráci s Českou školní inspekcí (ČŠI) vytipovalo několik oblastí, kde mohou školy tyto finanční prostředky cíleně využít.
Metodické doporučení s názvem Aktivní škola, které bylopůvodně zaměřeno na podporu pohybových aktivit žáků v základních a středních školách, bylo rozšířeno o zcela novou kapitolu. Tato kapitola se specificky zaměřuje na podporu pohybových aktivitu dětí v mateřských školách. Tento krok reagujerostoucí zájem o vzdělávání mladších dětí, který je v posledních letech stále více v popředí zájmu odborné veřejnosti i rodičůPovinné předškolní vzdělávání, které bylo zavedeno jako součást vzdělávacího systému, nabízípříležitost pro systematický rozvoja podporu pohybových aktivit již od útlého věku
Hlavním účelem metodického doporučení je pomoci vedení škol upravit režim školy tak, aby odstraňoval bariéry pro denní neorganizované pohybové aktivity žáků, ale i proměňoval uvažování pedagogů o vyšší podpoře pohybu na škole včetně jejich vlastního.