Pohybové aktivity

V současné době jsme svědky poklesu fyzické aktivity a zhoršení duševního zdraví u dětí a mládeže (a nejen u nich). Podpořme společnými silami pohybové aktivity, které nejen zlepší fyzickou kondici, ale také přinesou radost a posílí morální hodnoty.
Vydáno: 06. 06. 2025
  • Článek
Často se setkávám s lidmi, kteří přicházejí na masáž až ve chvíli, kdy už cítí omezující bolest. Většinou se jedná o bolest způsobenou dlouhodobým špatným pohybovým stereotypem, který pramení z jejich pracovního zatížení.
Vydáno: 05. 06. 2025
Tento metodický materiál vymezuje podmínky k zařazování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s další potřebou podpory do školní tělesné výchovy a pohybově orientovaných programů, včetně akcí mimo prostory, kde se uskutečňuje vzdělávání a postupy pro jejich účast nebo naopak jejich uvolnění. 
Vydáno: 19. 05. 2025
  • Článek
Cvičení a aktivity zaměřené na zklidnění těla, emocí a mysli přinášejí pro děti ve školní družině, a nejen v ní, mnoho benefitů. Příspěvek nabízí výběr jednoduchých a rychlých cvičení, kdy je potřeba děti zklidnit, či naopak povzbudit. Najdete zde inspiraci a jednoduché návody na aktivity, kdy potřebují děti vydechnout mezi jednotlivými činnostmi nebo když je potřeba obnovit dobrou energii a pohodové nastavení u jednotlivců nebo celého kolektivu.
Vydáno: 24. 04. 2025
  • Článek
Při rozhodování o podobě plavecké výuky pro vaše školáky může být užitečný nedávný výzkum, který přináší cenné poznatky o efektivitě různých typů plaveckých kurzů. Práce Mgr. Kateřiny Kaškové z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně odhalila, že koncentrovaná (nebo chcete-li intenzivní či bloková) výuka plavání přináší u dětí mladšího školního věku lepší výsledky. Tuto metodu navíc podporuje metodické doporučení České školní inspekce.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Když se ucházela o místo ředitelky, bojovala 5. ZŠ Mladá Boleslav s nedostatkem žáků a hrozilo jí sloučení. Tělocvikářka Marcela Pavlíková šla do konkurzu s programem „Zdravá škola“. Dnes chodby školy zpestřují boxovací pytle a žebřiny a mnohé děti mají tělocvik třikrát do týdne. „Zdravá škola“ tu ale znamená i formativní přístup nebo péči o vztahy. Škola se odrazila ode dna a zvětšuje své prostory, aby uspokojila zájem dětí a rodičů. A Marcela Pavlíková v říjnu převzala ocenění Ředitelka roku.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Děti a dospívající ve věku 6–18 let by měli mít minimálně 60 minut pohybové aktivity denně, upozorňují odborníci z oblasti zdravotnictví. Mnozí ji ale nemají. A čím více se hovoří o tom, že se děti málo hýbou, a apeluje se na školy, aby se v hodinách tělesné výchovy snažily podchytit žáky, kteří nejsou ve svých rodinách motivovaní k fyzické aktivitě, tím víc přibývá těch s omluvenkami či lékařským doporučením k osvobození od tělocviku…
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
České mateřské a základní školy mají poslední příležitost využít finanční podporu z Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK). Tyto tzv. šablony, které školám poskytují peníze z evropských fondů, představují konkrétní možnost, jak školám pomoci zlepšit výukové procesy a vybavit je potřebnými nástroji pro efektivnější vzdělávání. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve spolupráci s Českou školní inspekcí (ČŠI) vytipovalo několik oblastí, kde mohou školy tyto finanční prostředky cíleně využít.
Vydáno: 22. 10. 2024
Metodické doporučení s názvem Aktivní škola, které bylopůvodně zaměřeno na podporu pohybových aktivit žáků v základních a středních školách, bylo rozšířeno o zcela novou kapitolu. Tato kapitola se specificky zaměřuje na podporu pohybových aktivitu dětí v mateřských školách. Tento krok reagujerostoucí zájem o vzdělávání mladších dětí, který je v posledních letech stále více v popředí zájmu odborné veřejnosti i rodičůPovinné předškolní vzdělávání, které bylo zavedeno jako součást vzdělávacího systému, nabízípříležitost pro systematický rozvoja podporu pohybových aktivit již od útlého věku
Vydáno: 27. 09. 2024
Hlavním účelem metodického doporučení je pomoci vedení škol upravit režim školy tak, aby odstraňoval bariéry pro denní neorganizované pohybové aktivity žáků, ale i proměňoval uvažování pedagogů o vyšší podpoře pohybu na škole včetně jejich vlastního.
Vydáno: 01. 09. 2024