Inteligence
- Článek
V úvodním rozhovoru jsme společně s Pavlem Škramlíkem prošli všech 7 inteligencí, které jsou důležité nejen pro práci ředitelů škol. V dnešním rozhovoru se zaměříme podrobněji na jednu z nich, na emoční inteligenci, s níž nás seznámí Eva Mohauptová.
- Článek
Dnes jsme si mnohem méně jistí než před padesáti šedesáti roky tím, jakou roli hraje v našem životě tradičně zjišťovaná inteligence a jaký má vztah ke školní a zejména k životní výkonnosti, tedy především k pracovnímu uplatnění. Sice už ani v té době neplatila těsná vazba mezi předpoklady a výkony, jako tomu bylo ještě o něco dřív, ale vztah mezi úrovní inteligence a školními i pracovními výsledky byl stále vnímán jako v zásadě lineární. V poradenských nálezech k volbě povolání z té doby jsme se mj. mohli dočíst, že klient nemá dostatečné intelektové předpoklady pro studium na příslušné střední škole, protože jeho IQ se pouze blíží horní hranici průměru, nebo je dokonce ještě trošku nižší. Zkrátka inteligence a její odraz v testech byly velmi ceněny.
- Článek
Pavel Škramlík, zkušený a dnes už bývalý ředitel školy, kouč, lektor a aktivní podporovatel českého školství. V Řízení školy publikoval řadu článků, dnes se ale ocitá tak trochu na druhé straně. Poskytl totiž úvodní „výkop“ pro letošní sérii rozhovorů o konceptu 7 inteligencí, na které je v Akademii Libchavy zaměřená jedna ze vzdělávacích aktivit.
- Článek
„Myslím, tedy jsem.“ Tento citát předznamenává mou dnešní úvahu naprosto dokonale. Na síti LinkedIn se O. Neumajer pokusil na základě průzkumu Kalibro a zprávy ICILS popsat stav, ve kterém prý rozhodně nedochází k úpadku vědomostí u našich žáků, a snaží se to dokázat na digitální gramotnosti a angličtině. A hned se této zprávy chytili mnozí věrozvěsti a začali požadovat „ještě větší houšť AI do lavic“. Je nepochybné, že v těchto oblastech jsme dosáhli opravdu skvělý výsledek. A jak už to tak v dnešní politicko-marketingové době bývá, každý úspěch je nutno prodat. Jsem přesvědčen, že snad mne osobně nikdo nemůže považovat v oblasti digitální osvěty za diluviálního dinosaura. Přináším však neucelený souhrn docela jiných faktů.
- Článek
Co vše se skrývá pod emoční inteligencí? Co od člověka vyžaduje a co mu přináší? Jak souvisí s naší dospělostí a sebedůvěrou? O tom všem jsem se bavila s Mgr. Jiřím Šmejkalem, lektorem a koučem AKADEMIE Libchavy.
- Článek
Co všechno vlastně znamená adaptační inteligence? Co od nás vyžaduje? A co nám přináší? O tom všem a dalším jsem se bavila s psychoterapeutem Mgr. Jiřím Šmejkalem (JŠ) a Mgr. Pavlem Škramlíkem (PŠ), ředitelem SSZŠ Litvínov. Oba pánové jsou zároveň koučové a lektoři AKADEMIE Libchavy.
- Článek
Co všechno obnáší morální inteligence? Jak souvisí s důvěryhodností? A co znamená být důvěryhodný? Co s mnohostí pravd? O tom všem a dalším jsem se bavila s Mgr. Jiřím Šmejkalem, lektorem a koučem AKADEMIE Libchavy, který se tímto tématem intenzivně zabývá přes čtyřicet let.
- Článek
Co vlastně znamená spirituální inteligence? Co od člověka vyžaduje a co mu přináší? Jaká je v souvislosti se spiritualitou úloha školy? O tom všem jsem se bavila s Mgr. Jiřím Šmejkalem, lektorem a koučem AKADEMIE Libchavy, který se tímto tématem intenzivně zabývá přes čtyřicet let.
- Článek
Co všechno vlastně znamená rozumová inteligence? Jak se na ni můžeme dívat? Jaký vztah má ke konceptu IQ? O tom všem jsem se bavila s Mgr. Martinem Holčíkem, koučem a lektorem AKADEMIE Libchavy.
- Článek
Co všechno vlastně znamená sociální inteligence? Jak to s ní vypadá mezi českými žáky a učiteli a jak ji na školách podpořit? O tom všem jsem se bavila s Mgr. Danielou Jezdinskou, zástupkyní ředitele základní školy, výchovnou poradkyní a lektorkou AKADEMIE Libchavy.
- Článek
Co všechno vlastně znamená volní inteligence? K čemu je dobrá a jak ji můžeme rozvíjet u sebe a u druhých? O tom všem jsem se bavila s Jitkou Kořínkovou, učitelkou angličtiny na SOU a lektorkou AKADEMIE Libchavy.
- Článek
Většina škol si dnes uvědomuje, že vzdělávat neznamená pouze nabízet žákům učivo. Opírají se především o klíčové kompetence a hledají cesty, jak je u dětí rozvíjet. A existují už také školy, které cítí, že je-li cílem vzdělávání celistvý člověk, který si v životě dokáže najít své místo, kde zažije spokojenost a pocit smyslu a naplnění, je potřeba jít ještě dál. Je třeba hledat a objevovat, co a jak lze dětem nabízet, aby je škola na této cestě účinně podpořila. Jedním ze směrů, kterým je možné se vydat, může být koncept 7 inteligencí, který rozvíjí AKADEMIE Libchavy. Jde v zásadě o model souboru schopností, které najdeme u skutečně inteligentního člověka, a mimo jiné také nástroj, s jehož pomocí můžeme u sebe nebo u druhých objevovat své zdroje a talenty, poznávat se a celistvě se rozvíjet. Koncept zaujal nově vznikající soukromé Gymnázium ARTION, s jehož zakladateli a učiteli vám přinášíme rozhovor o tom, co si od 7 inteligencí slibují, čím je zaujaly a jak tento model vlastně plánují využít.
- Článek
Dnešní čeští učitelé mívají obvykle vcelku dobré vzdělání v předmětech, které učí. Vědí však, jak pracovat s emocemi svých žáků? S klimatem třídy? Co dělat, když žáci nerozumějí svým pocitům a jednají impulzivně, či jsou naopak svými emocemi paralyzováni?
- Článek
V předchozím čísle časopisu v článku Kognitivní přístup ke vzdělávání – co to je? jsem se věnovala obecně tématu kognitivního přístupu ke vzdělávání a zmínila jsem v něm, že se nejedná o koncept s jedinou definicí. V tomto článku bych na něj ráda navázala a představila jeden z konkrétních kognitivních přístupů. Jedná se o teorii úspěšné inteligence, za níž stojí americký psycholog Robert Sternberg. Jak už název napovídá, Sternberg pracuje s pojmem inteligence. Pojímá ji však jinak, než je obvyklé.