FKSP
Z FKSP využíváme příspěvek na pobytové akce. Lze proplatit ke konci kalendářního roku fakturu s tím, že se pobyt uskuteční až v dalším kalendářním roce nebo je nutné, aby se uskutečnil ještě do konce kalendářního roku, kdy byla faktura proplacena? Paní učitelce byla proplacena faktura na pobytovou akci z FKSP, ale podala výpověď (ještě před uskutečněním pobytové akce). Jak tuto situaci správně řešit? Musí peníze do FKSP vracet či nikoli? Pokud z FKSP čerpáme nadstandardní jednotné oblečení s logem školy, podléhá, či nepodléhá dani?
Předpokládám, že všichni zaměstnanci základní školy mají nárok na čerpání příspěvků z FKSP. Znamená to, že:
a) škola stanoví, na co konkrétně bude zaměstnancům přispívat, a pokud se najde zaměstnanec, který si z nabídky nevybere, nemá na čerpání příspěvku v jiné formě nárok, tudíž příspěvek nezíská, nebo
b) škola musí nabídnout takové možnosti, ze kterých si všichni zaměstnanci nějakou formu příspěvku vyberou?
Která možnost je správná, případně, jestli existuje i jiná možnost?
Jsme škola s doplňkovou činností. Alokujeme poměrnou část mezd (určité procento) na doplňkovou činnost (DČ) . Je mzda v DČ základem pro odvod do FKSP, nebo se z těchto mezd odvod do FKSP neprovádí?
- Článek
Od 19. 2. 2025 organizace nemusejí použít nejméně 50 % z rozpočtovaného základního přídělu fondu kulturních a sociálních potřeb na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob. I nadále však mohou nejméně 50 % z rozpočtovaného základního přídělu fondu použít na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob. Možná změna použití fondu předpokládá vydání nového rozpočtu a nových pravidel čerpání fondu nejdříve s účinností od 19. 2. 2025.
- Článek
Změny za období březen 2025 Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz Zákon č. 35/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Národní rozvojové bance Č. 35/2025 Sbírky...
Je možné hradit z FKSP zaměstnancům stravenky? Máme vlastní stravovací zařízení, na obědy ale nepřispíváme.
Může zaměstnavatel ve vnitřním předpisu stanovit, že bude příspěvek na stáří poskytovat jen na penzijní připojištění? Tedy zaměstnanci, kteří mají uzavřený DIP nebo životní pojištění nemají na příspěvek nárok? Vzhledem k tomu, že 0,5 % je účelově vázáno a stanoveno je několik forem možnosti spoření, lze na toto omezení nahlížet jako diskriminační?
Metodické doporučení nahrazuje dosavadní konstantní výklad vyhlášky o FKSP, která je nahrazena právní úpravou na úrovni jednotlivých zákonných právních předpisů upravujících tvorbu a hospodaření s fondem.
- Článek
V předchozích dvou číslech časopisu Řízení školy jsme se věnovali tomu, jak nastavit pravidla čerpání různých benefitů poskytovaných z i mimo FKSP, abychom se vyhnuli diskriminaci. Některé dílčí otázky ale ještě nebyly zodpovězeny. Bude se jim proto věnovat tento článek.
Vyloučení pouze zaměstnankyň čerpajících mateřskou dovolenou, zaměstnankyň a zaměstnanců čerpajících rodičovskou dovolenou z čerpání příspěvků z FKSP bude zpravidla diskriminační z důvodu pohlaví. Vyloučení pracujících důchodců z čerpání příspěvků z FKSP bude zpravidla diskriminační z důvodu věku.
- Článek
Zaměstnavatelé často nastavují pravidla pro čerpání příspěvků z FKSP tak, že čerpání neumožní zaměstnancům a zaměstnankyním na mateřské (MD) a rodičovské dovolené (RD) nebo těm, kteří z různých důvodů dlouhodobě nepracují – ať už kvůli MD/RD, dlouhodobé pracovní neschopnosti nebo neplacenému volnu třeba ze studijních důvodů. Příspěvky na penzijní připojištění často neposkytují ani pracujícím důchodcům. Zda je to diskriminační, nebo ne, rozebereme v tomto článku.
Lze z FKSP čerpat na nákup smuteční kytice při úmrtí bývalého zaměstnance, který odešel do starobního důchodu? Jsme střední škola.
Peněžitý příspěvek na stravování (stravenkový paušál)
- Článek
Cílem článku je okomentovat a pomocí příkladů demonstrovat normy právních předpisů, na základě kterých je příspěvkem z fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“) částečně hrazen peněžitý příspěvek na stravování. Článek je určen příspěvkovým organizacím zřízeným obcí a krajem a „státním“ příspěvkovým organizacím.1)
Příspěvek z FKSP na cenově zvýhodněné stravování příspěvkové organizace zřízené obcí nebo krajem.
- Článek
Cílem článku je popsat a na příkladech demonstrovat pravidla zabezpečení cenově zvýhodněného stravování a možnosti přispívat z tzv. volné části přídělu fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“) na uvedené stravování zaměstnancům v pracovním poměru a bývalým zaměstnancům, kteří u organizace pracovali do odchodu do starobního důchodu, nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně. Článek je určen příspěvkovým organizacím zřízeným územním samosprávným celkem (krajem nebo obcí). Článek není zaměřen na poskytování stravování žákům nebo studentům.1)
Zaměstnavatel přispívá 71 Kč z prostředků školy na stravování zaměstnanců a 10 Kč je z FKSP (celkem tedy 81 Kč). Může zaměstnavatel tuto částku poskytovat pomocí stravenkového paušálu na účet nebo se jedná již o částku, kterou je nutné řešit pouze přes stravenky?
- Článek
Cílem článku je zrekapitulovat základní pravidla čerpání tzv. volné části přídělu fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“). Článek je určen pro školy a školská zařízení v právní formě státní příspěvkové organizace, příspěvkové organizace zřízené územním samosprávným celkem nebo svazkem obcí a „veřejné“ školské právnické osoby.
Jsme základní škola, tvoříme FKSP. Z fondu poskytujeme dary při životních jubileích i osobám, které jsou našimi důchodci. V zásadách máme stanovenou částku 600 Kč. Za 500 Kč kupujeme dárkové karty, za zbytek květinu. Jak budeme těmto osobám tyto dary danit, když nemají u naší organizace žádný příjem?
Základní právní předpisy upravující hospodaření s FKSP a principiální změny ovlivňující hospodaření s FKSP, a to pro školy a školská zařízení v právní formě státní příspěvkové organizace, příspěvkové organizace zřízené územním samosprávným celkem nebo svazkem obcí a „veřejné“ školské právnické osoby. Právní úprava hospodaření s FKSP od 1. 1. 2024 předpokládá, že organizace zná a správně používá právní předpisy. Proto musí organizace:
přesně znát svou právní formu (státní příspěvková organizace, příspěvková organizace zřízená územním samosprávným celkem nebo svazkem obcí, školská právnická osoba);
respektovat právní normy, které změnit nelze; brát v úvahu právní předpisy, které souvisejí s poskytováním příspěvku z FKSP (např. při poskytování příspěvku na stravování, v rámci daní z příjmů);
důvodně a transparentně stanovit pravidla čerpání FKSP v té části, ve které organizace postupuje podle svého uvážení.