Čtenářství
- Článek
Proč je nezbytné rozvíjet čtenářství a pisatelství všech žáků ve všech třídách a ve všech předmětech
Jak rozumět základní gramotnosti čtenářské a pisatelské (ZGČP) v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP)? Právě tomu se věnuje seriál připravovaný autory z projektu Pomáháme školám k úspěchu, který vychází celý tento školní rok v Učitelském měsíčníku. V tomto čísle shrneme nejdůležitější argumenty pro čtení a psaní ve všech předmětech. Náměty na to, jak s textem ve sborovně pracovat, najdete prostřednictvím QR kódu na konci textu.
- Článek
V tomto školním roce budeme do Učitelského měsíčníku přispívat celoročním seriálem na podporu tomu, jak rozumět základní gramotnosti čtenářské a pisatelské (dále jen „ZGČP“) v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Zaměříme se na to, jak ji v praxi rozvíjet a využívat pro lepší učení žáků v každém oboru. Rádi bychom tím přispěli k tomu, že se děti budou učit ve škole s větší chutí a s ještě lepšími výsledky.
- Článek
V létě tohoto roku jsme v DYS-centru ukončili tříletý mezinárodní projekt AdAPPtive (Adaptive Digital Reading) zaměřený na podporu čtenářských dovedností u raných školáků, kteří se potýkají se čtením. Kromě samotných nácviků čtení za využití digitálních technologií jsme také ve všech partnerských zemích vytvořili expertní skupiny pedagogů (tzv. Community of Practice) a sbírali zkušenosti s tím, jak lze ve výuce využívat moderní technologie i aplikace na podporu čtenářství. Partnery projektu byli kromě České republiky také vysokoškolské instituce i neziskové organizace z Irska, Belgie a Nizozemska.
- Článek
Jak rozumět základní gramotnosti čtenářské a pisatelské (ZGČP) v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP)? Právě tomuto tématu se věnuje nový seriál připravovaný ve spolupráci s odborníky projektu Pomáháme školám k úspěchu, který bude celý tento školní rok vycházet v Učitelském měsíčníku. Zaměříme se v něm na to, jak je možné ZGČP v praxi rozvíjet a využívat pro lepší učení žáků v každém oboru.
- Článek
Nevíte, po čem sáhnout nebo co doporučit, když váš žák, dítě či klient přečetl knihu Život rytíře a bavila ho? Nová kniha pro starší čtenáře, které už baví strašidla, středověk, pověsti z hradů, je zde. Kniha je plná úkolů týkajících se porozumění textu a trénuje i porozumění instrukcím v zadání. Čtenáři nebudou jen číst, ale budou si také hrát – hledat cestu k pokladu se strašidlem Podenohem, hledat rozdíly na zdánlivě stejných obrázcích nebo luštit křížovku. A hrát hru, při které si procvičí gramatiku.
- Článek
Začalo to jako skromná akce v několika knihovnách, dnes už Noc s Andersenem spojuje desetitisíce dětí i dospělých po celém světě. Letos se tato kouzelná noc plná příběhů a dobrodružství konala z 28. na 29. března a opět přinesla nezapomenutelné chvíle všem, kteří se do ní zapojili. Jak se Noc s Andersenem proměnila za čtvrt století? Jaké knihy děti nejvíce baví a jak organizátoři zvládají udržet kouzlo společného čtení v době digitálních technologií? O tom všem jsme si povídali s Hanou Hanáčkovou, jednou z žen, které tuto tradici založily, knihovnicí oddělení pro děti Knihovny Bedřicha Beneše Buchlovana v Uherském Hradišti.
- Článek
Na začátku byl kurz Čteme s nečtenáři na ZŠ v Ostašově. Byla jsem nadšená! O svoji radost jsem se podělila i s kolegyněmi. Jejich reakce byly oproti mému entuziasmu poměrně vlažné. Otázky typu „A kdy jako stihnete přečíst čítanku?“ jsem statečně přecházela. Kde jsem k tomu všemu brala odvahu? Právě na našich společných setkáních v Ostašově.
- Článek
V tomto roce uběhne 80 let od konce druhé světové války. Víme, že je důležité si tuto historickou událost neustále připomínat. Stejně tak je nutné vědět, co jí předcházelo a co následovalo. Konec války s sebou přinesl radost, štěstí a hlavně naději, že už bude jen lépe. Ale platilo to pro všechny?
- Článek
Dospívání je klíčovým obdobím formování kognitivních funkcí nezbytných pro efektivní a samostatné učení. Podle vývojové psychologie se přibližně od 12. roku rozvíjí abstraktní myšlení, logická a mechanická paměť, schopnost konceptualizace, zobecňování i metakognice. Tedy dochází ke změnám, které poskytují dospívajícím nástroje pro inovaci přístupu k učení a vytvářejí základ pro účinné studijní strategie. V souladu s tím se postupně od druhého stupně základní školy proměňuje i formát učení se. Stále více záleží na iniciativě žáků, jejich samostatnosti, zodpovědnosti a schopnosti plánovat.
Vedete hodiny speciálně pedagogické péče nebo pedagogické intervence? Jak podporujete rozvoj čtenářství u mladších i starších žáků?
- Článek
Jakub Pavlovský neboli @bookscalling je vystudovaný novinář, knihovník, učitel, popularizátor a milovník knih i dobré kávy. Svou vášeň sdílí s tisíci fanoušků na svých sociálních sítích. Na profilu razí motto: Čtěte kdekoliv a kdykoliv. Přinášíme rozhovor o tom, jak sociální sítě pomáhají literatuře, na jakém nejzajímavějším místě s sebou měl knihu nebo co mu na českém knižním trhu chybí.
- Článek
Obecně se ví, že čtení knížek je pro děti důležité. Rozvíjí jejich vyjadřovací schopnosti, fantazii, umožňuje jim prožívání různých příběhů a dovednost čtení je důležitá pro jejich další učení. Méně se ale ví, že stejně důležité je i předčítání. Podle zahraničních výzkumů neurovědců by se mělo dětem předčítat až do 12 let. Právě tak dlouho trvá, než se mozek vyvine tak, aby děti byly schopné čtenému textu plně rozumět.
- Článek
V posledním díle seriálu o čtení v oborech učitelka přírodovědných předmětů na druhém stupni Monika Chrobáková popisuje, že jejími nejčastějšími nástroji pro výuku jsou texty a badatelský přístup k oboru. Tyto dva způsoby v sobě snoubí prvky, které způsobují, že děti jsou ve výuce aktivní, zažívají radost a mohou podpořit, že pracuje opravdu každé dítě.
- Článek
V 9. díle seriálu o čtení v oborech přibližuje Hana Matulová, učitelka matematiky a fyziky na ZŠ Jičínská v Příboře, jaká čtenářská úskalí připravuje pro žáky matematika.
- Článek
V 8. díle seriálu čtení v oborech Pavla Nawratová a Eva Mitchell, učitelky angličtiny v ZŠ Zdice, popisují své zkušenosti s rozvojem čtenářství v cizím jazyce – proměnu učebnic, využití neučebnicových textů, prožitkové čtení a další užitečné čtenářské aktivity.
- Článek
Třetí díl seriálu o čtení v oborech přináší praktickou ukázku práce s více texty v přírodovědě v 5. třídě. Autorka lekce Ilona Zapletalová ze ZŠ Kunratice v Praze, školy zapojené do projektu Pomáháme školám k úspěchu, podrobně popisuje, jak žáci s texty pracovali, jakou podporu k práci dostali a jaké přínosy pro jejich učení práce s více texty měla.
- Článek
Pohádky mají rády všechny děti. Doma dětem čte pohádku maminka, ve škole paní učitelka a ve školní družině paní vychovatelka.
- Článek
Ve 2. díle seriálu o čtení v oborech se učitelka ZŠ Plešivec Dagmar Kopřivová věnuje přínosům čtení neučebnicových textů ve vlastivědě a přírodovědě. Uvádí řadu zdrojů takových textů a popisuje postupy, které ve škole využívají.
- Článek
Pokud bychom si dějiny homo sapiens představili jako jednu hodinu, pak čteme teprve minutu. I proto dělá porozumění textu žákům i mnohým dospělým potíže. Nejúspěšnější školy v Anglii na to reagují důrazem na hlasité celotřídní čtení napříč předměty s responzivními prvky a explicitní výukou slovní zásoby i kontextuálních znalostí.
- Článek
Mohlo by se zdát, že příležitosti ke čtení mají mít žáci především v hodinách českého jazyka a literatury, ať už v klasických dílnách čtení, nebo během rozmanitých čtenářských lekcí. Ale chceme-li, aby se z žáků stávali kritičtí a nezávislí čtenáři, tak to dlouhodobě není dostatečné.