Poradna - strana 40
Do žáka, který chtěl o přestávce telefonovat matce (což náš školní řád umožňuje) neúmyslně (potvrzeno zúčastněnými i svědky) strčil kolemjdoucí žák, takže telefon mu z ruky vypadnul a rozbil se displej. Matka žáka se obrátila na školu s žádostí o úhradu opravy telefonu ve výši 4 000 Kč. Lze to učinit z pojistky školy nebo prostřednictvím zákonného zástupce žáka, který svého spolužáka strčil?
Vyúčtování peněz na Podpůrná opatření. Jsme soukromá škola. Dostáváme peníze na asistenty pedagoga a řeším problém týkající se účetnictví a následného vykazování dotace. Máme od poradny přiznaného asistenta pedagoga na 20 hodin týdně. Třída má ale hodin více a my chceme, aby tam byl pedagog stále. Třeba o 4 hodiny více. Jsme ochotni ho doplatit z dotace určené na další provoz. Do teď jsme ale účtovali celý úvazek do nákladů podpůrných opatření. Mzdy jsme měli relativně nízké, takže se z dotace celý úvazek pokryl. Vzhledem k tomu, že je při poskytnutí celého obsahu podpůrného opatření dovoleno si peníze ponechat na jiné náklady, nepovažuji tuto cestu za nějaké zneužití dotace. Pokud by tato cesta nebyla správná, musela bych každou smlouvu asistenta pedagoga buď rovnou rozdělit na dvě nebo při vyúčtování mezd dělit nákladově na hodiny, které jsou poradnou přiznány a hodiny, které jsou navíc. To považuji za komplikované. Zvláště při komunikaci s externí účetní firmou. Je náš způsob účtování obhajitelný?
V soukromé škole zajišťuje stravování (a říkají tomu školní stravování) soukromá firma, která je zapsaná ve školském rejstříku a na ty strávníky ze soukromé školy pobírá dotace. Dle mého názoru se musí řídit vyhláškou o školním stravování, ne? Soukromá škola chce, aby se do stravného pro žáky/studenty zaúčtovaly i provozní náklady (spotřeba energií atd.), což ale podle vyhlášky o školním stravování nejde – strávníci si hradí vždy pouze náklady na suroviny. Ovšem MŠMT (viz níže) říká, že to u soukromých škol jde. Já bych to takto chápala u soukromé školy se soukromým stravováním, kde nejsou v rejstříku, tudíž nepobírají dotace, tudíž se ani nemusí řídit vyhláškou o školním stravování.
Předškolní autistické dítě je přihlášeno k individuální docházce. Od ledna se maminka rozhodla, že chce, aby dítě docházelo pravidelně denně do školky – prezenční docházka. Asi ho musím přijmout. Ale ve všech třídách je samozřejmě plno.
Jak správně sestavit pracovní smlouvu pro účetní? Od 1.1.2022 budu zaměstnávat účetní na úvazek 0,2 a bude pracovat v režimu home office. Doposud vykonávala svou práci pro MŠ na dohodu a byla financována z finančních prostředků na provoz školy. Současně bude svou práci vykonávat pro více subjektů a v každém bude mít úvazek 0,2. Můžete mi pomoci při vypracování pracovní smlouvy a také jak vypracovat její pracovní náplň?
Paní učitelka má pracovní smlouvu od 23.8.2021 na dobu určitou s 3 měsíční zkušební lhůtou. V průběhu této zkušební lhůty byla od 16. do 30.10. v karanténě – tedy na neschopence. Prodlužuje se tedy tato zkušební doba o 14 dní i v tomto případě? Mohu jí dát výpověď v současné době, i když je opět v karanténě? Důvodem výpovědi nejsou opakované karantény.
Jak se vypočte náhrady mzdy bývalého pana ředitele, který k 31.8.2021 sám odstoupil z funkce? Pan ředitel místo učitele v září odmítl, dala jsem mu výpověď a dopis o překážce na straně zaměstnavatele. Od září do konce listopadu by tedy vykonával práci na pozici učitel. Za měsíce červenec, srpen, září neměl odpracovaných 21 dnů. Naše mzdová účetní mu po konzultaci se správcem našeho mzdového programu, vyplatila mzdu za říjen, která vychází z pravděpodobného výdělku – podle §355 ZP, který by měl při učitelském platu. Problém je, že ten průměr je o dost nižší, než byl v září, kdy se počítal z měsíců duben, květen červen. Pan ředitel se teď začal bránit a poslal naší mzdové účetní toto:
„abychom tomu rozuměli stejně, tak se podíváme do výkladu právních předpisů - tím je zákoník práce. Podle §208 mám nárok na náhradu platu ve výši průměrného výdělku. Průměrnému výdělku jsou věnovány další odstavce zákoníku práce.
§ 352 Průměrným výdělkem zaměstnance se rozumí průměrný hrubý výdělek, nestanoví-li pracovněprávní předpisy jinak. § 353 (1) Průměrný výdělek zjistí zaměstnavatel z hrubé mzdy nebo platu zúčtované zaměstnanci k výplatě v rozhodném období a z odpracované doby v rozhodném období. Rozhodné období § 354: (1) Není-li v tomto zákoně dále stanoveno jinak, je rozhodným obdobím předchozí kalendářní čtvrtletí. (2) Průměrný výdělek se zjistí k prvnímu dni kalendářního měsíce následujícího po rozhodném období.
Jde tedy o to, že zákoník práce uvádí jiný způsob výpočtu průměrného výdělku, než jsi vypočítala. Podle výše uvedeného výkladu zákoníku práce není částka náhrady nějaká částkou z teoretického platového výměru učitele v daném měsíci. Je vypočtena z hrubé mzdy nebo platu zúčtované zaměstnanci k výplatě v rozhodném období (§353), což je předchozí kalendářní čtvrtletí (§354), tedy v mém konkrétním případě průměrný hrubý plat ve III. čtvrtletí (měsíce červenec-srpen-září). Podle uvedeného je celkem jedno jaký mám teď platový výměr.“ Dále při telefonickém hovoru sdělil, že by mu měl být započítáván i průměr z práce na DPČ. Naše mzdová účetní vypočítala 2 různými způsoby průměrný výdělek.
Je možné v rámci mimořádných odměn dát zaměstnanci odměnu za to, že je očkovaný? Někteří neočkovaní učitelé ,komplikují provoz, např. tím, že nemohou jít s dětmi do divadla, kde se nemají čím prokázat (Covid neměli a očkovaní nejsou). Je možné je takto motivovat?
Dne 7. října 2021 jsem se vzdala funkce ředitelky školy k 31. 12. 2021. Na pozici byl MČ vyhlášen konkurz, ale s dobou nástupu do funkce až 1. 2. 2022. V měsíci lednu bude tedy pověřena vedením školy zástupkyně ředitele. To znamená, že bude vykonávat funkci ředitelky, zástupkyně, třídní učitelky a převezme i „moji vyučovací povinnosti“, tj. 8 hodin – jsme škola I. stupně a třídu vyučujeme vždy společně (ředitelka 8 hodin, zástupkyně 11 hodin). Když už nebudu ve funkci ředitelky, zůstává mi pracovní poměr učitelky ZŠ, avšak zbývalo by mi pouze 8 hodin, které jsem učila dosud. Je právně proveditelné, aby mě pověřená ředitelka pověřila na leden jako svoji zástupkyni? Pokud ne, ukončila bych pracovní poměr i jako učitelka (osm hodin je málo), ale kdo bude ty děti učit? V době, kdy jsem podávala výpověď byl předpoklad, že nový ředitel nastoupí od ledna, a tudíž by žádné volné místo nebylo. Takto vznikl měsíc prodlevy. Jak z toho co nejlépe vyjít?
Nynější ředitelka školy změnila zásady, které byly vytvořeny dříve a bývalé zaměstnance - důchodce úplně vyloučila ze všech možností čerpání FKSP. Což není zajisté správně, protože všechny odešly do důchodu z této příspěvkové organizace. Mohu požádat o radu, jak tuto situaci řešit?
Jak správně postupovat, pokud bych chtěl posunout začátek vyučování z 8:00 na 8:15 či 8:30? Je jasné, že by proběhla debata s učiteli, žáky i rodiči. Je však nutné schválení školskou či pedagogickou radou? Jak jsem pochopil tak: ped. rada je pouze poradní orgán, nikoli závazný, školská rada schvaluje školní řád, ale ten začátek vyučování neuvádí, ten je zmíněn v provozním řádu a ten je jen v mé kompetenci, je to tak?
Jakým způsobem máme zadávat ve výkazu práce dny, kdy učitel studuje VŠ - doplňuje si kvalifikaci? Toto studium je v zájmu zaměstnavatele.
Dle Katalogu prací se do 10. platové třídy zařazují učitelé, kteří mají v náplni práce “tvorbu a koordinaci školního vzdělávacího programu mateřské školy nebo tvorbu vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů”. Je nějakým nařízením blíže specifikováno, co znamená “tvorba vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů”? Běžně se do této skupiny řadí tvorba IVP. Můžeme zde zařadit i tvorbu plánů pedagogické podpory? Je blíže specifikováno, zda tyto programy musí být v písemné podobě? Lze do 10. platové třídy zařadit pedagoga, který tvoří program pro děti se SVP a individuální vzdělávací program - myšleno činnost, nikoli písemný plán? (Například v rámci skupin pro jazykovou přípravu, individuálních chvilek během dne atp.)
1. Ředitel školy si vytváří pracovní náplň sám. Jakým způsobem může zřizovatel tuto pracovní náplň ovlivnit nebo jakým způsobem může stanovit řediteli pracovní povinnosti?
2. Jak může zřizovatel postupovat vůči řediteli, který bez projednání se zřizovatelem (vyhl. č. 74/2005) přeruší činnost školní družiny?
3. Může vyhlásit ředitel „ředitelské volno“ na zájezd pedagogických a nepedagogických pracovníků? Pokud ano, dle našeho názoru by měla být školní družina v provozu. Co by pak měli mít pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci zapsáno v evidenci docházky?
4. Co lze u ředitele škol považovat za mimořádné úkoly pro přiznání odměn?
Rodiče žáka, kterého jsem přijal od 1.9.2020 do první třídy, mi oznámili, že odjíždí do Německa, kde již pravděpodobně zůstanou. Od 1.9.2020 je žákem naší školy. V Německu nastoupil do mateřské školy, kde se učil německy. Do první třídy nastoupil až 1.9.2021. Jakým způsobem mám evidovat školní docházku? Mám mu nechat v letošním roce dva roky docházky, nebo ho přesunout do první třídy? Rodiče nebudou žádat o přezkoušení.
1) Jakým způsobem můžeme zvednout cenu za úhradu hodiny ve školním klubu? Máme stanovenou cenu 320 Kč za 16 lekcí (45minut) za pololetí. Ale zdá se nám tato částka neadekvátní. Co vše si máme doložit, abychom cenu mohli legálně zvednout? Kroužky ze školního klubu vedou učitelky základní školy v prostorách základní školy. Nový předpis na placení vydá paní ředitelka jako pokyn k úhradám ŠK (je jako příloha součást našeho ŠVP pro ŠK), od září následujícího školního roku. Je to tak?
2) Druhý dotaz je ohledně formulace, kterou dle mého soudu máme ve školním řádu pro školní klub zcela nadbytečně: Pro žáky školní družiny je jeden kroužek ze školního klubu zdarma. Je pro toto nějaké opodstatnění v zákoně? Nic jsem nenašla a proto si myslím, že tuto větu můžeme smazat. Je tomu tak? Kroužek je po družině a vede ho učitelka ZŠ nikoliv družinářka. Tudíž nedoplňuje činnost školní družiny pro všechny i pro nedružinové děti. Není součástí švp pro šd.
Zaměstnanec nastoupil na studium pro koordinátory ICT (specializační studium). Má nárok na cestovní náhrady pro dojíždění k tomuto studiu? Jde o prohloubení jeho kvalifikace, nebo zvýšení?
Tři třídy odjely na školu v přírodě. Vyskytl se tam na covid pozitivní žák a celé třídy dostaly po návratu ze školy v přírodě nařízenou karanténu na 14 dní. Má se v tomto případě vracet třídám v karanténě úplata za školní družinu za těch 14 dní? Škola nebyla uzavřena.
Prosím o radu o radu, zda je možné na pozici školního psychologa přijmout pracovníka s níže uvedeným vzděláním, který zároveň v současné době studuje v 1. ročníku UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI : Filozofická fakulta : N0313A230002 - Psychologie : Navazující Forma : Kombinovaná
- Health and Social Psychology (ukončeno titulem MSc) - Maastricht University, Nizozemsko Faculty of Psychology and Neuroscience
- Psychology (ukončeno tituly Bc. a BA) • Výuka v anglickém jazyce - University of New York in Prague (UNYP), ČR Psychology Department
Přispívám zaměstnancům z FKSP na důchodové spoření. Od ledna chci výši příspěvků změnit - snížit. Chci se vyhnout diskriminaci, mohu tedy uvést do pravidel roku 2022 toto: Pro rok 2022 je výše příspěvku zaměstnavatele 50% příspěvku zaměstnance nejvýše však 1.500 Kč?