Emancipace žáků i pedagogů je pro nás klíčová

Vydáno:

Kristýna Hrubanová z organizace NaZemi se po absolvování oboru textilní výtvarník na Střední průmyslové škole textilní v Brně rozhodla odjet na zkušenou jako au-pair do Anglie, po návratu nepokračovala v pokusech o studium uměleckých oborů a vydala se na pedagogickou dráhu. Tu započala na Pedagogické fakultě UP v Olomouci, kde vystudovala učitelství angličtiny a občanské výchovy pro 2. stupeň ZŠ. Po několika letech výuky angličtiny na snad všech typech škol zakotvila v organizaci NaZemi, kde se 10 let věnuje globálnímu vzdělávání a vzdělávání vůbec. Externě vyučuje na Pedagogické fakultě v Brně, byla členkou odborné skupiny Globální rozvojové vzdělávání k revizi průřezových témat, jezdí na kole a zkoumá možnosti zahradničení v centru Brna. O vzdělávání občasně bloguje na eduin.cz.

Emancipace žáků i pedagogů je pro nás klíčová
Mgr.
Kristýna
Hrubanová
NaZemi
O jaké změny ve vzdělávání vám jde?
Naše vize je taková, že každý člověk na Zemi má právo žít a pracovat v důstojných podmínkách. S tím souvisí i to, o jaké změny nám jde ve vzdělávání. Jde nám o to, aby mladí lidé byli připraveni čelit výzvám, které nás všechny čekají, a to jak na úrovni environmentální, tak i sociální. Jde také o to, jak bude vypadat v budoucnosti práce, jak si budeme zajišťovat obživu, jak budou vypadat interakce mezi lidmi, včetně vzdělávání. Budoucnost je méně a méně předvídatelná. A proto se i v poslední době zajímáme o přístupy, které v sobě zahrnují prvky systémového myšlení a myšlení o budoucnostech, tzv. future thinking. Zároveň nám jde o to, aby se ve vzdělávání tematizovaly otázky, které lze považovat za aktuální společenské výzvy, a potom nám jde o to, aby samotné učení probíhalo v určité kvalitě. Má to co do činění s tématy jako participace mladých lidí na vzdělávání, svoboda ve vzdělávacím procesu a možnost vlivu. Hodně nyní diskutujeme o tématu emancipace. Emancipace žáků a studentů, ale i pedagogů je pro nás velkým tématem.
Jak toto souvisí s dalšími aktivitami vaší organizace?
V NaZemi se dlouhodobě zabýváme tématem pracovních podmínek, ať už v oděvním průmyslu, nebo i v jiných odvětvích, a postupem času jsme si tuto expertizu rozšířili i o téma digitalizace, Práce 4.0 atd. S kolegy z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity teď například vytváříme projekt, napůl akademický a napůl s účastí neziskových organizací a dalších stakeholderů, kde se budeme zabývat modelováním možných budoucnost

Související dokumenty

Pracovní situace

Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Bezplatné poskytování učebnic

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon