ČŠI: Mezinárodní šetření a jiné mezinárodní aktivity

Vydáno:

Nedílnou součástí práce České školní inspekce jsou také zahraniční aktivity. Kromě spolupráce se zahraničními partnery, od jazykových a kulturních institutů Francie, Německa či Velké Británie přes členství ve Stálé mezinárodní konferenci inspektorátů, sdružující evropské inspekční autority, jde také o práci v orgánech Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Mezinárodní zkušenosti jsou neocenitelnou pomůckou při výkonu hodnocení české vzdělávací soustavy i při součinnosti v realizaci státních školských politik. Níže uvádíme některé stěžejní informace, podrobnosti naleznete na webových stránkách České školní inspekce (www.csicr.cz).

ČŠI: Mezinárodní šetření a jiné mezinárodní aktivity
PhDr.
Ondřej
Andrys
 
náměstek ústřední školní inspektorky pro inspekční činnost
MEZINÁRODNÍ ŠETŘENÍ
Samostatnou oblastí, která zásadním způsobem ovlivnila dosavadní činnosti České školní inspekce (dále též „ČŠI“), jsou mezinárodní šetření. K 1. 10. 2011 se z rozhodnutí ministra školství, mládeže a tělovýchovy stala ČŠI
partnerem v realizaci
dvou důležitých individuálních národních projektů: „Příprava a realizace mezinárodních výzkumů v počátečním vzdělávání a jejich zveřejnění (Kompetence I)“a „Realizace mezinárodních výzkumů v oblasti celoživotního učení a zveřejnění jejich výsledků (Kompetence III)“. Součástí těchto projektů, spolufinancovaných z Evropského sociálního fondu prostřednictvím operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, je realizace zásadních mezinárodních šetření PISA, PIRLS, TIMSS, ICILS a TALIS.
Výstupy
z těchto šetření jsou
důležitým prvkem pro hodnocení vzdělávací soustavy
České republiky. Ve školním roce 2011/2012 se uskutečnilo hlavní šetření PISA 2012, pilotní šetření ICILS 2013 a TALIS 2013. Koncem března 2013 pak bylo ukončeno hlavní šetření
ICILS 2013
a začátkem května skončí hlavní šetření TALIS 2013. V rámci nových cyklů mezinárodních šetření se Česká republika prostřednictvím České školní inspekce zapojí (z důvodu aktuálních rozpočtových možností státu) již pouze do šetření PISA a TIMSS.
Realizace mezinárodních šetření v projektovém kontextu
V rámci ESF projektů Kompetence I a Kompetence III má Česká školní inspekce na starosti
koordinaci a realizaci
vybraných mezinárodních šetření. Hlavním cílem projektu Kompetence I je realizace mezinárodních šetření týkajících se počátečního vzdělávání, zpracování a zveřejnění výsledků a také jejich následná
analýza a využití pro zkvalitnění vzdělávacího systému
České republiky. Jejich provedení umožní porovnat v čase a mezinárodním kontextu úroveň dosažených dovedností českých žáků ve sledovaných oblastech. Nabídne tak možnost
zefektivnit pedagogickou praxi a vzdělávací politiku.
Sledovanými oblastmi projektu jsou
čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost žáků
4. ročníků základních škol (šetření PIRLS a TIMSS) a patnáctiletých žáků (šetření PISA) a dále zjištění typických chyb v řešení testových úloh českých žáků, hledání jejich příčin, zpracování materiálů pro učitele i pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (využití výsledků výzkumů).
Cílem projektu Kompetence III je především realizace mezinárodních šetření v oblasti vzdělávání, která jsou důležitou součástí činnosti mezinárodních organizací zabývajících se vzděláváním (OECD, IEA). Jejich výsledky jsou tedy podkladem pro tvorbu
vzdělávací politiky
v národním prostředí a v mezinárodních shromážděních.
Cílem jednotlivých šetření a studií je získat přehled o motivaci a potřebách učitelského sboru, nahlížet na pozici učitele v různých souvislostech a získat tak komplexní obraz o profesi učitele a kvalitě jeho práce (šetření TALIS), zjistit kompetence
 patnáctiletých žáků v mezipředmětové oblasti „řešení problémů s využitím počítačového prostředí“
(šetření PISA), získat informace o
ICT gramotnosti žáků
(ICILS) a zapojit Českou republiku do dvou projektů OECD (Posouzení systému evaluace a monitoringu ČR a Překonávání školního neúspěchu).
PISA
Cílem mezinárodního šetření PISA je realizace 5. cyklu mezinárodního šetření PISA organizovaného OECD a zaměřeného na zjišťování matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti patnáctiletých žáků. Oproti tomu šetření PISA v projektu Kompetence III má za cíl zjistit a porovnat kompetence patnáctiletých žáků
v mezipředmětové oblasti
„řešení problémů s využitím práce v počítačovém prostředí“.
Od 26. března do 20. dubna 2012 proběhl hlavní sběr dat na 297 školách, testování se účastnilo 6 413 žáků. Během května 2012 proběhlo vyhodnocení otevřených žákovských odpovědí ve všech testovaných oblastech.
Na konci školního roku 2011/2012 proběhlo pořizování dat z písemných testů a dotazníků a bylo dokončeno čištění dat, která byla společně se zprávou o průběhu hlavního šetření zaslána k dalšímu zpracování do mezinárodního koordinačního centra.
Výsledky šetření PISA 2012 v matematické, přírodovědné a čtenářské gramotnosti budou zveřejněny
na mezinárodní tiskové konferenci v Paříži v prvním prosincovém týdnu roku 2013.
Ve stejné době je plánováno
zveřejnění výsledků českých žáků v mezinárodním kontextu
a vydání národní zprávy a publikace s matematickými úlohami, které OECD uvolní ke zveřejnění. Mezinárodní zveřejnění výsledků z oblasti řešení problémů a finanční gramotnosti plánuje OECD na červen 2014.
PIRLS
Mezinárodní šetření
čtenářské gramotnosti (PIRLS)
zjišťuje úroveň čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníku základní školy. Čtenářská gramotnost je pro šetření PIRLS definována jako schopnost rozumět formám psaného jazyka, které vyžaduje společnost nebo oceňují jednotlivci, a tyto formy používat.
Ke zveřejnění mezinárodních výsledků, národní zprávy a výsledků šetření v České republice došlo
v prosinci 2012.
TIMSS
Šetření TIMSS se zaměřuje na zjišťování
úrovně znalostí a dovedností žáků v matematice a v přírodovědných předmětech
žáků 4. a 8. ročníků základních škol. Každá úloha zkoumá dovednosti žáků ve třech oblastech:
prokazování znalostí, používání znalostí, uvažování.
Mezinárodní i národní zveřejnění výsledků šetření bylo, stejně jako v šetření PIRLS, provedeno
v prosinci 2012.
ICILS
Cílem mezinárodního šetření ICILS je získat poznatky o dovednostech žáků
v oblasti počítačové a informační gramotnosti.
Šetření zjišťuje rozdíly ve výsledcích jednak mezi jednotlivými zeměmi, jednak mezi školami v rámci jednotlivých zemí tak, aby
zjištěné rozdíly mohly být dány do souvislosti se způsobem poskytování vzdělávání
v oblasti počítačové a informační gramotnosti. Šetření také dále zjišťuje souvislost mezi úspěšností žáků a různými aspekty vzdělávacích systémů, technologickým zázemím škol, rodinným zázemím a individuálními charakteristikami žáků. V České republice jsou testováni žáci 8. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií.
Ve školním roce 2011/2012 bylo připraveno a realizováno pilotní šetření, které proběhlo 5. až 23. března 2012. Celkem bylo do pilotního šetření zapojeno 44 škol. Testové moduly a žákovské dotazníky na USB flash discích byly připraveny pro 880 žáků. Pro 44 škol byl připraven k vyplnění dotazník pro ředitele, pro 44 koordinátorů ICT byl také připraven k vyplnění samostatný dotazník. Učitelský dotazník byl připraven k vyplnění pro
550 učitelů
. Žáci vyplňovali materiály elektronicky na USB flash discích, ředitelé a koordinátoři ICT ve webové aplikaci mezinárodního centra. Data z tohoto pilotního šetření byla po předepsaných kontrolách předána mezinárodnímu centru.
Hlavní testování žáků a vyplňování doprovodných dotazníků (žákovský, učitelský, ředitelský, pro koordinátora ICT) se uskutečnilo v březnu 2013. Pro žáky byly připraveny dva třicetiminutové testové moduly s úlohami zasazenými do simulovaného počítačového prostředí. Kromě toho žáci odpovídali na otázky žákovského dotazníku. Testové moduly ověřovaly znalosti a dovednosti žáků v nejrůznějších oblastech:
vyhledávání informací, sdílení informací, práce s dokumenty a editory (text, tabulka, obrázek, prezentace)
nebo třeba
bezpečnostní aspekty práce v internetovém prostředí.
Velmi důležitou součástí šetření bylo také zapojení ředitelů škol, učitelů testovaných žáků a koordinátorů ICT. Pro ně byly připraveny online dotazníky sledující např. dostupnost vybavení ICT ve škole, využívání ICT při výuce či vzdělávání učitelů v oblasti ICT. Celkem se do ICILS v České republice zapojilo
3 200 žáků, 2 100 učitelů a 170 ředitelů
a koordinátorů ICT.
TALIS
Mezinárodní šetření o vyučování a učení TALIS, které zajišťuje OECD, je prvním mezinárodním šetřením, jehož hlavním zájmem je zjistit, v jakém prostředí a s jakými pracovními podmínkami učitelé ve školách pracují. Je jediným šetřením, které se zaměřuje na učitele a ředitele škol, čímž jim poskytuje jedinečnou příležitost přispět svým pohledem k analýze vzdělávací oblasti a umožnit rozvoj vzdělávací politiky. TALIS oslovuje učitele nižšího sekundárního vzdělávání a ředitele škol. V České republice se jedná o učitele vyučující na 2. stupni základních škol nebo v odpovídajících nižších ročnících víceletých gymnázií, příp. konzervatoří.
Ve školním roce 2011/2012 se uskutečnilo pilotní testování dotazníků a na jaře 2012 proběhlo předběžné šetření. Jeho cílem bylo vyzkoušet nastavené postupy práce ještě před samotným hlavním sběrem dat, který probíhá v období březen-květen 2013 a bude do něj zapojeno asi 200 škol. Na každé z nich se šetření týká přibližně 20 učitelů. Hlavní mezinárodní zpráva bude publikována v červnu 2014.
POSOUZENÍ SYSTÉMU EVALUACE A MONITORINGU V ČR
Předmětem čtvrté aktivity projektu Kompetence III je zapojení České republiky do projektu OECD Review on Evaluation and Assessment Frameworks for Improving School Outcomes. V rámci tohoto výzkumu se provádí šetření
potřeb a postojů tvůrců vzdělávací politiky, zřizovatelů, ředitelů a učitelů v oblasti evaluace a monitoringu
a podle mezinárodní osnovy je dopracováván popis postupů používaných při evaluaci a monitoringu v českém vzdělávacím systému na úrovni systému, regionů, školy, učitele a žáka.
Ve školním roce 2011/2012 byla zveřejněna Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání – Česká republika (Reviews of Evaluation and Assessment in Education – Czech Republic). Na základě doporučení OECD pro Českou republiku v oblasti hodnocení na úrovni žáka, učitele a školy byla zahájena veřejná diskuze na tato témata. Tým expertů OECD potvrdil správnost dosavadních postupů České školní inspekce, jejich transparentnost, průkaznost a vypovídající hodnotu jak pro jednotlivé školy, zřizovatele, tak pro hodnocení vzdělávacího systému jako celku.
Doporučení OECD směřující k získání národních dat o výsledcích vzdělávání žáků se stalo pro ČŠI jedním z důležitých podkladů pro přípravu koncepčního začlenění tohoto nového hodnotícího nástroje do inspekční činnosti. Další podněty, jako je
doporučení na změnu akcentu hodnocení
ve smyslu zlepšování a stabilizace kriteriálního rámce, budou předmětem diskuze s odbornou veřejností a výzkumu potřeb aktérů v následujícím roce.
Realizační tým v tomto období také prováděl doplňování podkladových informací o hodnocení v České republice pro mezinárodní souhrnnou zprávu o rámcích hodnocení, která byla vydána v prosinci 2012.
Od září 2012 do února 2013 byla uspořádána
série kulatých stolů pro odborníky
na různé segmenty vzdělávání, jejichž cílem bylo pomoci zformulovat doporučení pro český vzdělávací systém ve světle reflexí OECD.
PŘEKONÁVÁNÍ ŠKOLNÍHO NEÚSPĚCHU V ČR
Zapojení České republiky do projektu OECD Overcoming School Failures: Policies that Work představuje pátá aktivita projektu Kompetence III. V rámci této aktivity byl na základě podrobné mezinárodní osnovy dopracován popis českého vzdělávacího systému
z hlediska spravedlnosti
a jejího vývoje a ve spolupráci s týmem OECD byly identifikovány nejzávažnější problémy.
V květnu 2012 byla zveřejněna zpráva OECD Rovnost a kvalita ve vzdělávání – Podpora znevýhodněných žáků a škol (Equity and Quality in Education – Supporting Disadvantaged Students and Schools), která srovnává situaci devíti zemí OECD včetně České republiky a navrhuje opatření na zlepšení. Realizační tým na základě diskuze s externími experty a také na základě zjištění České školní inspekce identifikoval
sedm hlavních témat
v oblasti rovnosti a kvality ve vzdělávání, která budou v následujícím období podrobena diskuzi s odbornou veřejností a budou podkladem výzkumu postojů. Studie OECD obsahuje definice a doporučení v oblasti prosazování rovnosti ve vzdělávání, které ČŠI využila a nadále bude moci využívat pro hodnocení škol, viz kritérium č. 1 Rovný přístup ke vzdělání a hodnocení vzdělávací soustavy, dále viz zpracování závěrů z tematického šetření v základních školách praktických. Rovněž v rámci tohoto projektu se v první polovině školního roku 2012/2013 uskutečnila série kulatých stolů s národními odborníky k formulaci doporučení pro ČR v uvedené oblasti.
VYUŽITÍ VÝSLEDKŮ VÝZKUMŮ
Jak bylo uvedeno výše, součástí projektů Kompetence I a Kompetence III je realizace mezinárodních šetření PISA, PIRLS, TIMSS, ICILS a TALIS. Všechna tato šetření Česká školní inspekce efektivně integruje do svých činností. Využití výsledků pro podporu škol a jejich vzdělávací práce je zaměřeno na další vytěžování dat z těchto mezinárodních výzkumů, a to se zvláštním zaměřením na
využití v pedagogické práci škol a s cílem podpořit rozvíjení základních kompetencí žáků.
Zaměřuje se na podrobnou analýzu žákovských řešení testů a na zpracování
analyticko-metodických publikací pro učitele
základních škol a gymnázií a podpůrných textů pro žáky.
Vzhledem k mezinárodnímu časovému harmonogramu nebyly pro školní rok 2011/2012 k dispozici konečné výsledky mezinárodních šetření. Jejich přípravná fáze a realizovaná pilotní šetření jsou však hodnotným
zdrojem metodických zkušeností
a slouží již nyní jako podklady využitelné pro zlepšování inspekčních hodnotících nástrojů. Např. dotazníky z pilotního ověřování ICILS byly využity pro přípravu inspekčního tematického šetření ICT. Dotazníky z šetření PISA, PIRLS a TIMSS pak byly využity pro přípravu inspekčního tematického šetření v oblasti podpory čtenářské a matematické gramotnosti v základním vzdělávání.
Právě na základě znalostí získaných z přípravy, průběhu a výsledků šetření PISA, PIRLS, TIMSS, ICILS a TALIS je Česká školní inspekce schopna průběžně vyhodnocovat jejich efektivnost z hlediska využitelnosti výstupů pro národní monitoring výsledků ve vzdělávání, a to i v porovnání s výstupy z inspekční činnosti. Na základě těchto hodnocení bude ČŠI předkládat
návrh optimalizace
národních a mezinárodních šetření z hlediska využitelnosti pro sledování vývoje výsledků vzdělávání a hodnocení vzdělávací soustavy.
ZASTOUPENÍ ČŠI V MEZINÁRODNÍCH ORGÁNECH A PRACOVNÍCH SKUPINÁCH
Česká školní inspekce je zastoupena také v orgánech některých mezinárodních organizací. Na jejich jednáních podávají nominanti ČŠI informace o českém vzdělávacím a hodnotícím systému, vyplňují písemné dotazníky, uplatňují své zkušenosti v návrzích a připomínkách k předkládaným dokumentům a aktivně se zapojují do mezinárodních pracovních skupin. Všechny takto získané informace poskytují ČŠI i MŠMT dokonalý přehled o všech důležitých mezinárodních projektech a jejich výsledcích. Informace z těchto jednání ČŠI využívá pro srovnávání a plánování svých aktivit v kontextu mezinárodních programů a strategií. Odborné studie a podklady ČŠI využívá ke své hlavní hodnotící činnosti. Česká školní inspekce tak má své
zastoupení
např. v pracovní skupině pro evropský indikátor jazykové kompetence při Evropské komisi, v řídícím výboru Centra pro výzkum a inovace ve vzdělávání při OECD, v řídící radě PISA, v poradním sboru INES či v řídícím orgánu Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků ve vzdělávání.
ČŠI ve Stálé mezinárodní konferenci inspektorátů
Česká školní inspekce je jedním z devíti
zakládajících členů
Stálé mezinárodní konference inspektorátů (SICI), která je jedinou profesní inspekční organizací v Evropě. V současné době slučuje 32 inspektorátů z 23 zemí (v poslední době se členy staly Malta, německy mluvící kantony Švýcarska a Srbsko). Cíle organizace, která zde působí již sedmnáctým rokem, se nemění:
sdílení informací o inspekčních a vzdělávacích systémech, zvyšování profesionalizace inspektorů a podpora bilaterálních a multilaterálních projektů.
V každém roce SICI organizuje několik seminářů a vždy v září se koná valné shromáždění zástupců všech členských inspektorátů. Řídícím orgánem SICI je výkonný výbor, který volí ze svého středu prezidenta. Ve školním roce 2011/2012 se ve Stockholmu konal seminář o dopadu inspekční činnosti na školy, v estonském Tallinu se inspektoři zaměřili na téma, jak externí a interní evaluace podporuje školy a jak jim pomáhá. V závěru školního roku inspektoři řešili, jak inovativní inspekce podporuje růst standardů vzdělávání. Všech uvedených seminářů se zúčastnili zástupci ČŠI, kteří prezentovali své zkušenosti nebo vedli jednotlivé skupiny.
O kvalitě a našem aktivním přístupu ke členství v SICI svědčí i fakt, že zástupce ČŠI byl zvolen na další tři roky členem řídícího výkonného výboru. Česká školní inspekce také spravuje webové stránky SICI.
NÁRODNÍ REFERENČNÍ BOD EQAVET
Evropská síť pro zajišťování kvality odborného vzdělávání a přípravy
(EQAVET) vznikla v roce 2005. Pomáhá členským státům Evropské unie vypracovávat
vhodné platformy pro posílení úrovně zajišťování kvality, a to jak na úrovni národních systémů odborného vzdělávání a přípravy, tak na úrovni evropské.
Koncepce sítě EQAVET je založena především na lisabonském a kodaňském procesu. Práce sítě je zvláště důležitá s ohledem na Doporučení o zavedení evropského referenčního rámce pro zajišťování kvality v oblasti odborného vzdělávání a přípravy, které schválil Evropský parlament a Evropská rada v červnu 2009. Dalším systémem, který podporuje síť EQAVET, je
Evropský systém kreditů pro odborné vzdělávání a přípravu.
Jde o modul, který umožňuje popisovat kvalifikace jako přenositelné a shromažďované jednotky výsledků učení (znalostí, dovedností a kompetencí), k nimž jsou připojeny kreditní body, a tím může usnadnit přenos výsledků učení, kterých dosáhli žáci a studenti přecházející z jednoho učebního kontextu do druhého.
Mezinárodní spolupráce – Sasko
V rámci spolupráce ČŠI a SBI (Sächsisches Bildungsinstitut) byl v prosinci 2011 dokončen dvouletý projekt bilaterální spolupráce. Výstupem z projektu je závěrečná dokumentace vydaná v prosinci 2011, která shrnuje zjištění obou inspekčních týmů a porovnává jejich zkušenosti. Součástí dokumentace je překlad hodnotících kritérií a překlad schématu inspekční zprávy.
Vzájemné porovnání kritérií, inspekčních postupů a zpráv
je cennou zkušeností jak pro vedení ČŠI, tak pro tým sedmi pracovníků ČŠI, který se do spolupráce zapojil. Oba partneři potvrdili zájem na pokračování vzájemných poznávacích kontaktů a aktuálně se dokončuje plán spolupráce na následující období.
Mezinárodní spolupráce – Francie a jazykové instituty
V listopadu 2011 pořádala ČŠI ve spolupráci s
Francouzským institutem
seminář o francouzském národním systému hodnocení vzdělávání v základních školách za účasti generálního inspektora pro předškolní a základní vzdělávání. Pro ČŠI bylo důležité tyto informace získat právě v době, kdy připravovala první ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání. V dubnu 2012 byla uzavřena dohoda o spolupráci ČŠI a Francouzského institutu. Na základě dohody o spolupráci se uskutečnila odborná pomoc francouzského experta při přípravě testů žáků 9. ročníků pro první generální zkoušku ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků. Na úrovni expertních konzultací a tvorby testů spolupracovala ČŠI s francouzskou stranou také při přípravě druhé generální zkoušky testování, která se uskutečnila v květnu a červnu 2013.
V uplynulém období byla také uzavřena dohoda o spolupráci s
Britskou radou
a byla rozpracována dohoda s Goethe-Institutem. Oba instituty se odbornými konzultacemi podílely na přípravě testů pro žáky 5. nebo 9. ročníků pro první generální zkoušku ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků a obdobná spolupráce pokračovala i pří přípravě druhé generální zkoušky.
ZÁVĚR
Sdílení mezinárodních zkušeností, stejně jako informace získané srovnáváním vzdělávacích problematik jednotlivých zemí OECD, podstatným způsobem zkvalitňuje hlavní činnost České školní inspekce, která se tak orientuje v mezinárodní konkurenci a bere na vědomí vývoj a nejnovější poznatky jak ze zemí, které jsou v oblasti vzdělávání příkladem dobré evropské praxe, tak ze zemí, které na tom tak dobře nejsou. Mezinárodní kontext tak vhodně doplňuje souhrn nástrojů, s nimiž Česká školní inspekce při své hodnotící činnosti pracuje.

Související dokumenty

Pracovní situace

Příprava školy na kontrolu České školní inspekce
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Výroční zpráva ČŠI 2016/2017 - Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017
Tematická zpráva ČŠI 2017
Vzdělávání ve SŠ s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části MZ
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách
Dopady povinného předškolního vzdělávání
Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Květen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Výroční zprávy České školní inspekce
Legislativní vymezení činnosti České školní inspekce