Rezidence umělců a umělkyň na školách

Vydáno: 5 minut čtení

Ve Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání (SPKV) jsme v minulém školním roce otestovali nový program týdenních rezidencí umělců a umělkyň na školách. V ZŠ Svatoplukova v Olomouci (18 tříd) a ZŠ Středokluky (6 tříd) jsme pomohli vytvořit otevřené prostředí, v němž umělci a umělkyně navázali dialog s dětmi a společně řešili jejich pocity ze školního prostředí a co je potřeba v něm změnit.

Rezidence umělců a umělkyň na školách
Lucie
Ševčíková
Společnost pro kreativitu ve vzdělávání
Realizace
V první fázi umělci mapovali potřeby žáků. V Olomouci žáci vytvářeli artefakty z hlíny a myšlenkové mapy, ve kterých hledali odpověď na otázku „Co mi ve škole chybí?“. Následovala reflexe a diskuse o různých potřebách a možnostech řešení. Ve Středoklukách si položili otázku „Jak se můžeme ve škole cítit více doma?“. Společně pomocí přírodních materiálů označovali místa, která by se podle žáků dala změnit a zlepšit.
V další fázi se přešlo ke konkrétním úpravám míst podle žáků. Umělci přinášeli do tandemové spolupráce v obou fázích své oborové zkušenosti z tance, sochařství, uměleckého řemesla, urbanismu a architektury.
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus.
V Olomouci, kde identifikovali nedostatek prostoru k odpočinku a úniku od hluku, přeměnili nevyužité koutky na klidové zóny, vytvořili soukromé prostory oddělené látkou a dílčí instalace z předmětů nalezených na půdě školy. Ve Středoklukách proměnili několik šatních klecí na chodbách na tematické místnosti: zasněnou místnost s měkkými materiály pro klidný odpočinek, lesní prostředí s QR kódy vedoucími k záznamům ptačího zpěvu, prostor pro kreativitu a umění, ale i hřiště na fotbal. Jako dekorace použili předměty a malby vytvořené v první fázi projektu, při zkoumání pocitů žáků ve škole a jejich vzájemných vztahů. Proces zahrnul všechny žáky, každá třída přidala vlastní prvky a přispěla tak ke konečnému výsledku. Následně ještě umělci se žáky školu prošli znovu, aby reflektovali změny a nasbírali zpětnou vazbu.
Oba projekty se řídily procesem designového myšlení, na závěr byli vedoucí škol, učitelé a žáci požádáni o zpětnou vazbu. Jejím cílem bylo zdůraznit a podpořit spolupráci v rámci školy, a to jak mezi žáky, tak mezi žáky a učiteli. Žáci během reflexe pozitivně hodnotili zapojení učitelů do projektu, oceňovali možnost učit se novým způsobem novým věcem, rozvíjet svou kreativitu, podílet se na společných aktivitách. „Zajímavý program pro mezipředmětové vztahy, zlepšení klimatu ve třídě i v celé škole,“ zaznělo během závěrečné reflexe naopak ze strany pedagogů
.
Příklady zpětné vazby žáků
*
„Bavil mě ten včerejšek, ale bavila mě hlavně spolupráce, kterou jsme tam měli.“
*
„Všiml jsem si, že i učitelé spolupracovali, že se i ptali, nějak se o to zajímali.“
*
„Bylo to krásné, bavilo mě to a jsem ráda, že se tahle akce vůbec přichystala.“
Žáci relaxují při ptačím zpěvu v „lesní místnosti“ v ZŠ Středokluky
ZŠ Svatoplukova Olomouc
Wellbeing, participace a kreativní vzdělávání
Naše chápání wellbeingu v kontextu kreativního učení ve školním prostředí vychází z
definice kreativního vzdělávání
, kterou SPKV pomáhalo formulovat v rámci platformy uMĚNÍM.
„Prostřednictvím umění vytváří podmínky pro větší autonomii žáků. Umožňuje komplexní zapojení jednotlivce do vzdělávacího procesu po
kognitivní
, emocionální, sociální, etické a fyzické stránce. Zapojením umění do procesu učení vytváříme bezpečné, nekompetitivní a podnětné prostředí, které podporuje radost z učení a poznávání, nastavení rovných příležitostí a wellbeing každého žáka.“
Při závěrečném hodnocení projektů se zaměřujeme především na rozvoj gramotností a zvyšování kompetencí, tak jak jsou definovány v rámci cílů Strategie 2030+. V metodice projektu a při jeho vyhodnocování jsme akcentovali dopady na wellbeing žáků, a to zejména vzájemnou participaci, sociální dovednosti, autonomii a
kompetence
. Při hodnocení našeho projektu vycházíme z teorie sebeurčení, která je založena na psychologické teorii a byla použita McLellanem a kolektivem (2012) jako rámec pro vyhodnocení dopadu projektů kreativního vzdělávání na wellbeing v rámci mezinárodní sítě Culture, Creativity and Education (CCE), jejímž je Společnost pro kreativitu ve vzdělávání členem.
Rámec pro analýzu a interpretaci dopadů na kreativitu a wellbeing žáků a učitelů doplňujeme modelem kreativních návyků mysli a definicí wellbeingu, jak je popsána Partnerstvím pro vzdělávání 2030+.
https://spkv.education/cz/aktualni-projekty/umelecke-rezidence-ve-skolach
ZDROJE
*
McLELLAN, R., GALTON, M., STEWARD, S. a C. PAGE, 2012.
The impact of creative initiatives on wellbeing.
London: CCE.