Metoda vědomé stopy pohybu(c)

Vydáno:

„Jakýkoliv lék lze nahradit správným pohybem, ale správný pohyb nenahradí žádný lék.“ Hippokrates „Umět dobře psát znamená umět dobře myslet.“ Pascal

Metoda vědomé stopy pohybu©
akad. mal.
Táňa
Svatošová
autorka a lektorka Metody vědomé stopy pohybu
Metoda vědomé stopy pohybu je originální metoda na rozvoj grafomotoriky určená především nejstarší věkové kategorii dětí předškolního věku. Jedná se o propracovanou metodu, jak předškolní děti komplexně připravit na výuku (nejenom psaní) ve škole a jak včas odhalit a řešit případné problémy a latentní potíže s tím spojené.
Projekt vědomé stopy pohybu vychází ze spontánního tělesného pohybu dětí. Pohyb kultivuje za pomoci cvičení prvků ze systému tai-či a následně vědomý pohyb převádí z prostoru do plochy, do grafické, výtvarné stopy pohybu vodou na plochu balicích papírů velkého formátu. Jedná se o komplexní metodu, která nachází paralelu mezi rozvojem soustředěného pozorování předváděného pohybu a jeho grafického záznamu. Představuje cílený přechod od nevědomé stopy k vědomé, nejdřív v oblasti pohybu celku těla a následně v podobě jeho grafického záznamu. Kultivací pohybu se rozvíjí soustředění mysli a propojením pohybu a soustředěné mysli vzniká vědomá stopa – osobitý grafický záznam.
Grafická stopa se dělá vodou nejdříve jenom prsty, pak s použitím houbiček malého formátu a nakonec velkými kulatými štětci s dlouhou dřevěnou rukojetí. Médiem grafického záznamu je voda jako základní archetypální prostředek, který má důležitý terapeutický rozměr.
V Metodě vědomé stopy pohybu je nadřazen prožitek a samotná akce nad výsledkem. Voda postupně usychá, papíry se používají opakovaně, nezůstává tak „nic“ k hodnocení ani k frustraci. Nejdůležitější je prožitek, zkušenost, která je nepřenosná, pokaždé nová a osobitá.
Metoda vědomé stopy pohybu vede děti hravou formou k soustředěnému pozorování a vědomému opakování pohybů. Učí je koordinovat pohyb s dechem. Tím dochází přirozeně ke zklidnění a rozvíjí se schopnost soustředění. Pohyb postupuje od hrubé motoriky k jemné, od celků k detailu, od prostoru k ploše, od jednotlivce přes dvojice ke skupině, od jednoduchých prvků k složitějším prostorovým dovednostem. Hra je tady základním atributem a způsobem předání. Teprve na jejím pozadí se odehrává podstatný koncept celé metody.
Společným cvičením Metoda vědomé stopy pohybu podporuje také sociální vztahy ve skupině a rozvíjí i další nezbytné dovednosti: kreativitu, prostorové a estetické vnímání, celkovou pružnost a ohebnost těla. Otužuje dětský organismus a vede ke správnému držení těla a vědomému dýchání. Zachovává a podporuje individualitu každého dítěte.
Proto, aby se dítě naučilo správně psát, propojit tělo a mysl v dokonalou symfonii, je nevyhnutné nabízet mu v předškolním věku nejdříve dostatek prostoru a podnětů pohybově se vyžít a zanechávat za sebou grafickou stopu jakéhokoliv druhu. Stopu zcela spontánní – nevědomou. Například v písku, ve sněhu, na zemi. Poté je třeba kultivovat vnímání těla, jeho proporcí ve vztahu k prostoru, rozvíjet možnosti soustředěného napodobování předváděného pohybu, dynamiku a estetiku a nakonec propojovat vědomý pohyb těla s grafickou stopou na papíře. Uvolněný, soustředěný, vědomý pohyb a jeho vědomá stopa jsou dobrým předpokladem pro rozvoj a zvládání grafomotorických dovedností. Metodou vědomé stopy pohybu tím dítě plynule a hravou formou připravíme k následné výuce rukopisného písma. Čím víc se nám povede kultivovat a zvědomit pohybový projev, tím bude jeho grafická stopa víc harmonická a srozumitelná – „čitelná“.
Metoda vědomé stopy je určena dětem předškolního věku od čtyř let a slouží i jako prevence případných grafomotorických obtíží, které se v tomto věku začínají projevovat. Pokud dítě nezvládá hrubou motoriku, jeho pohyby postrádají koordinaci, má potíže soustředit se a napodobit i jednoduchý pohyb, můžeme předpokládat, že podobné potíže se analogicky projeví i v jeho grafické stopě – a to Metoda vědomé stopy pohybu brzy odhalí. V rámci jednotlivých lekcí se s tím dá pak cíleně pracovat.
Jako arteterapeutka jsem mnoho let pracovala s výtvarným projevem dětí a klientů se speciálními potřebami v Dětském centru Paprsek v Praze a uvědomuji se, nakolik byl jejich grafický projev ovlivněn stupněm handicapu na fyzické nebo psychické úrovni. Schopnost správně uchopit nástroj v ruce, zaměřit a udržet pozornost a vědomě vést pohyb přímo ovlivňuje grafickou stopu a výtvarný projev každého jednotlivce nezávisle na stupni jeho vývoje a věku.
Praxí pohybového umění tai-či se aktivně zabývám už od roku 1995. Velmi zřetelně proto vnímám paralely mezi pohybovým a výtvarným projevem v každém věku. Cvičení jednotlivých forem tai-či představuje koordinované plynulé vědomé pohyby, a pokud je bychom chtěli zaznamenat grafickým způsobem, dotýkáme se kaligrafie – mistrovství krásného psaní. Ne nadarmo je rukopisné písmo považováno za zrcadlo harmonie člověka ve smyslu propojení mysli a těla. Písmo – rukopis – považuji za záznam stopy našeho vědomého tělesného pohybu.
Metodu vědomé stopy pohybu jsem koncipovala v roce 2005 na základě propojení svých zkušeností z profese výtvarné umělkyně, arteterapeutky a mnohaleté praxe tai-či.
Pilotní projekt se realizoval v Mateřské škole Sokolovská 182, Praha 8, ve školním roce 2005/2006. V roce 2008 jsem napsala o Metodě vědomé stopy pohybu knihu Písmo jako vědomá stopa pohybu – cvičení a malování s prvky tchaj-ťi na rozvoj grafomotoriky předškolních dětí. Kniha popisuje nejenom východiska Metody vědomé stopy pohybu, ale slouží i jako metodická příručka. Obsahuje detailní rozpis postupu v rámci jednotlivých lekcí během školního roku.
Knihu vydalo DYS-centrum Praha v roce 2009 a následně získalo akreditaci MŠMT ČR na pořádání seminářů k Metodě vědomé stopy pohybu, které lektoruji. Semináře se postupně rozšířily a realizovaly v mnoha jiných městech a ve své praxi dnes metodu využívá početná řada školních zařízení, učitelů, vychovatelů i terapeutů.
V posledních letech Metoda vědomé stopy pohybu nachází své místo a příznivce i v řadách dospělých jako sebezkušenostní zážitková metoda s terapeutickým přesahem.
V roce 2016 získala Metoda vědomé stopy pohybu ochrannou známku udělenou Úřadem průmyslového vlastnictví ČR. Také byla prezentována v rámci seminářů studentům katedry primární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze i v mezinárodním projektu Adventure of Grandparenting.
V roce 2018 jsem v Praze založila Centrum vědomé stopy pohybu, které nabízí skupinová cvičení pro kultivaci pohybu na základě pohybového systému tai-či a také individuální lekce a konzultace k Metodě vědomé stopy pohybu.
Pro ty, kteří chtějí Metodu vědomé stopy pohybu aktivně využívat ve své pedagogické či jiné praxi, doporučuji absolvovat seminář v rozsahu 20 hodin a následně postupovat dle popisu jednotlivých lekcí v knize Písmo jako vědomá stopa pohybu.
Věřím, že se tak Metoda vědomé stopy pohybu, ověřená již mnohaletou praxí, bude i nadále rozšiřovat v zařízeních s pobytem dětí a bude využívána k jejich zdárnému vývoji, radosti, smysluplné hře a komplexní přípravě pro přechod do školních zařízení.
Více informací a aktuality k Metodě vědomé stopy pohybu naleznete na stránkách www.vedomastopapohybu.cz.
Poznámka redakce: Článek vyšel také ve Speciálu pro mateřské školy 1/2019.

Související dokumenty

Pracovní situace

Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Děti-cizinci v MŠ
Podmínky přístupu cizinců ze třetích států k předškolnímu vzdělávání
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Povinné předškolní vzdělávání
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Dohled a BOZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Reforma financování - základní školy, mateřské školy

Poradna

Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Akce v mateřské škole přes noc
Výuka Aj
Problémy ve třídě
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Počet žáků ve třídě
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí