iSophi Z - nástroj pro efektivní vstupní diagnostiku prvňáčků

Vydáno: 13 minut čtení

Lze snížit počet odkladů a přitom nemít selhávající prvňáčky? Cestou je důsledná diferenciace výuky a pro tu musí mít učitel informace o rozvojových potřebách dětí.

iSophi Z – nástroj pro efektivní vstupní diagnostiku prvňáčků
Mgr.
Simona
Pekárková
Ph.D.
katedra psychologie Filozofické fakulty UK; Pedagogicko-psychologická poradna STEP, s. r. o
Mgr.
Martina
Švandová
Ph.D.
katedra psychologie Filozofické fakulty UK; Pedagogicko-psychologická poradna STEP, s. r. o
Závěrečná zjištění České školní inspekce z výroční zprávy roku 2021/2022 (ČŠI, 2023) poukazují na vysoky podíl dětí s odkladem školní docházky, ktery i přes přijatá opatření neklesá a je nejvyšší v Evropě. MŠMT proto chystá další systémové kroky, jak pomoci převážné většině dětí uskutečnit nástup školní docházky v řádném termínu a poskytnout jim během prvních a druhých ročníků dostatečný a individuální prostor pro přípravu na nácvik trivia a dalších školních dovedností.
Je tedy nasnadě, že učitelé v 1. třídách budou muset přistoupit k výuce s ještě větší mírou diferenciace, než byli doposud zvyklí. Aby k tomu našli strategie, je třeba systematického a průběžného sledování vzdělávacích pokroků dětí – a k němu je nutné mít „vstupní data“. Neboli provést individuální pedagogickou diagnostiku každého dítěte a identifikovat tak jeho silnější stránky i oblasti s potřebou podpory.
Pedagogická diagnostika jako preventivní opatření po nástupu do 1. třídy (nebo již při zápisech)
Kompetenci k uvedené identifikaci silnějších a oslabených (nebo jen lehce nedozrálých) oblastí učitel má, avšak často nemá dostatek příležitosti k individuálnímu provádění pedagogické diagnostiky. Přesto nelze na potřebnost zjišťování „vstupních“ dovedností dětí rezignovat a je nutné rychlou, a

Související dokumenty

Pracovní situace

Rozhodnutí o odkladu povinné školní docházky
Rozhodnutí o zamítnutí žádosti o odklad povinné školní docházky
Dodatečný odklad povinné školní docházky
Odklad povinné školní docházky
Řízení o odkladu povinné školní docházky
Zápis k povinné školní docházce (do prvního ročníku základního vzdělávání)
Zápis k povinné školní docházce ve školním roce 2025/2026
Zápisová turistika
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Spolupráce školy s obecním úřadem, informování jiné základní školy, informování OSPOD
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Průběh správního řízení o přijetí k základnímu vzdělávání
Přijetí k základnímu vzdělávání spojené se zařazením do vzdělávacího programu základní školy speciální
Specifika řízení přijímání ke vzdělávání v případě soukromé a církevní školy
Výroční zpráva ČŠI 2016/2017 - Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017
Školní řád MŠ - směrnice a komentář
Zařazování vychovatelů do platových tříd
Bílá kniha
Školní metodik prevence
Možnost opustit pracoviště během přestávky v práci

Poradna

Zápis do 1. ročníku ZŠ
Dodatečný odklad
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje