Řada z nás ve škole jistě zažila situaci, kdy se rodič zeptal na práci kolegy nebo chtěl vědět, proč to v jiném předmětu probíhá tak či onak. Případně občas řešíme stížnosti na způsob výuky ostatních učitelů, rodiče po nás chtějí vysvětlení a někdy i to, abychom zařídili změnu. Zažila jsem i dotaz na zcela konkrétní detail z výuky – například proč při výuce němčiny v jedné skupině nemají žáci sešit na slovíčka. Skutečně jsem to netušila a dlouho jsem ani nevěděla, jak správně odpovědět, aby se z tohoto drobného dotazu nevyvinul složitý a dlouhodobý konflikt. Jednoduchou možností, jak se s podobnými situacemi vypořádat, je nastavení pravidel komunikačních toků při komunikaci s rodiči.
Pravidla komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Mgr.
Zuzana
Svobodová
Ph.D.
ředitelka ZŠ německo-českého porozumění a Gymnázia Thomase Manna; odborná asistentka, katedra andragogiky a managementu vzdělávání PedF UK
Pravidla obecně jsou jednou z nejdůležitějších metod prevence konfliktu v jakémkoli zaměstnání, dávají pevný rámec, oporu, stanovují věci, o kterých se nediskutuje, a poskytují také určitý druh ochrany. Ve školách máme řadu běžných povinných „pra