Odklady povinné školní docházky po česku aneb Problém 25 % OŠD jako historická příležitost (1. díl)

Vydáno: 9 minut čtení

Komenský ve své době určil šestileté dítě věkově optimální pro začátek vzdělávání a staletí jeho doporučení potvrdila. Po více než 350 letech si právě Češi, Komenského národ, usmysleli, že to bude jinak, zbytku vyspělého světa, kde je běžný počet OŠD okolo 5 %, navzdory.

Odklady povinné školní docházky po česku aneb Problém 25 % OŠD jako historická příležitost (1. díl)
Mgr.
Pavel
Klíma
dlouholetý ředitel školy a školky, náměstek jihočeského hejtmana pro školství
Pokud by se jednalo o promyšlenou akci týmu odborníků se systémovým záměrem, že sedmý rok dítě prožije ve školce podle scénáře pro získání potřebných vzdělávacích dovedností, a týkala by se všech dětí, asi bychom o tom mohli diskutovat. V České republice ale sledujeme živelný proces,
týká se přibližně čtvrtiny populačního ročníku
a systémového na něm není nic (kromě absolutního práva rodiče na cokoliv). Co s pravidly, jež lze po česku obejít. Mluvíme otevřeně o zneužívání institutu odkladu, kde ztratilo na důležitosti slovo odborníků: psychologa, učitele, ředitele školy i školky.
Ale postupně. Téměř