Záškoláctví
- Článek
Víš, mami, dneska nám odpadlo odpolední vyučování. Zítra máme ředitelské volno. Bolí mě břicho, nemůžu do školy. Ve středu nepřijdu, budou mi trhat zub. Musel jsem doprovodit mladší sestru do školky. Některou z těchto vět jste možná od svých dětí doma nebo ve škole slyšeli. Mohou být pravdivé, ale mohou také krýt záškoláctví. Pojďme se společně podívat na to, co záškoláctví znamená, jaké jsou jeho příčiny a jak mu lze předcházet.
Materiál byl zásadně přepracován a nahrazuje původní doporučení z roku 2002. V novém doporučení jsou reflektovány změny ve školském zákoně, v zákoně o sociálně-právní ochraně dětí a také změny v občanském zákoníku.
Cílem doporučení je silnější podpora prevence záškoláctví v základních školách včetně přípravných tříd, v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií a na středních školách.
Záškoláctví je běžné označení pro neomluvené či úmyslné absence dítěte ve vyučování a je to nejčastější výchovný problém, který školy řeší. Jedná se o jev, který je řazen mezi poruchy chování a sociálně patologické jevy...
- Článek
Záškoláctví je běžné označení pro neomluvené či úmyslné absence dítěte ve vyučování a je to nejčastější výchovný problém, který školy řeší. Jedná se o jev, který je řazen mezi poruchy chování a sociálně patologické jevy...
Cílem tohoto článku je upozornit ředitele a další klíčové pracovníky ve školství na připravovanou legislativní změnu – zařazení pozice sociálního pedagoga do zákona o pedagogických pracovnících. Společně s rozšiřováním metodické podpory pro sociální pedagogy to má vést k postupnému nárůstu počtu sociálních pedagogů ve školství a ke zkvalitnění péče o žáky tak, aby se školám lépe realizovalo vzdělávání a výchova žáků.
S koncem školního roku se zvyšuje počet hovorů, kdy se děti na Linku bezpečí obracejí ze strachu z vysvědčení a reakce rodičů. Nutné je však pátrat po příčinách špatných známek a vysvědčení brát jako výsledek nejen dítěte, ale i rodiče a učitele.
- Článek
Záškoláctví žáků představuje aktuální problém současného školství a společnosti. Nejedná se o žádný nový rizikový jev. K chození za školu docházelo historicky již od okamžiku, kdy se školní docházka stala povinnou.
- Článek
Žáci a studenti jsou povinni řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat; dodržovat školní a vnitřní řád, předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni, plnit pokyny pedagogických pracovníků škol a školských zařízení, vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem.1)
- Článek
Problematika záškoláctví se vyskytuje ve všech zemích s povinnou školní docházkou. Jedná se o komplexní problém, ve kterém hraje roli řada činitelů. Spolehlivé řešení není možné navrhnout bez prozkoumání příčin a dopadů záškoláctví. Pro zvládnutí záškoláctví je třeba zvolit vhodnou metodu a naplno ji implementovat do kultury školy. V následujícím článku seznámím čtenáře s nejnovějšími zahraničními výzkumy problematiky záškoláctví.
- Článek
Záškoláctví je často vnímáno jako neomluvená absence. Tato definice však nevystihuje plnou podstatu tohoto jevu. Žák může být záškolákem, i když má všechny hodiny omluvené. Jak je to možné? Významný podíl na tom mají především rodiče.