Soutěž
- Článek
Středoškolská literární soutěž Max&Franz vyhlašuje druhý ročník, první v počtu zájemců předčil očekávání.
- Článek
„Látku umí vysvětlit velmi jednoduše a pochopitelně. Motivuje své žáky k nejlepším výsledkům, neshazuje je, když se jim něco nepovede.“ Tak podle studentů učí Jaromír Tomčík z prostějovské Střední odborné školy podnikání a obchodu, který uspěl v konkurenci více než dvou set nominovaných a jako jeden ze tří laureátů získal titul Ekonomický Ámos. Odborná porota v soutěži, kterou pořádá Institut ekonomického vzdělávání (INEV), již potřetí vybírala pedagogy, kteří významně přispívají k rozvoji finanční gramotnosti. Zajímalo nás, jak inovativní výuka oceněného učitele ekonomických předmětů vypadá v praxi.
- Článek
Laureátka loňské ceny GTP ČR Pavlína Moravcová v následujícím rozhovoru prozrazuje, proč považuje vztahy mezi učitelem a žákem za klíčové, jak se jí osvědčilo odbourávání soutěživosti ve výuce a proč věří v respektující přístup namísto řízení a manipulace. Sdílí také svůj pohled na největší výzvy současného školství a tipy, jak si udržet motivaci i v náročných dnech.
- Článek
Dům zahraniční spolupráce (DZS) už posedmé ocenil projekty, které díky mezinárodní spolupráci posouvají vzdělávání vpřed. Ocenění, která nesou název Ceny DZS, zviditelňují nejen úspěšné iniciativy, ale také motivují další organizace k zapojení do mezinárodních vzdělávacích aktivit.
- Článek
Vítěz posledního ročníku ceny Global Teacher Prize ČR Karel Gamba vnímá učitelství jako cestu plnou objevování, výzev i hlubokých otázek. V našem rozhovoru mluví o inspirativních žácích, roli kritického myšlení, ale i o tom, jak překonával syndrom vyhoření. Dozvídáme se, jak se dostal k výuce, co ho formovalo, co považuje za nejtěžší na profesi učitele, ale například i to, jak vnímá aktuální situaci kolem kněze Marka Orko Váchy, který byl odvolán z funkce vikáře.
- Článek
Soutěže a soutěžní přehlídky, ať již organizované spolkem Umělecká rada ZUŠ ČR (za podpory MŠMT), případně další národní nebo i mezinárodní umělecké soutěže, jsou nedílnou součástí vzdělávání žáků uměleckých škol.
- Článek
Olga Kovaříková, učitelka z Přerova nad Labem, získala třetí místo v soutěži Global Teacher Prize Czech Republic. Svou cestu k ocenění nevnímá jako osobní úspěch, ale jako potvrzení, že učení může být radostné a inspirativní. V rozhovoru vypráví o těžkých začátcích, přístupu k hodnocení i o tom, proč si myslí, že děti nepotřebují perfektní výsledky, ale důvěru a prostor objevovat svět. „Moje hodiny nejsou dokonalé, ale snažím se vytvořit podmínky, kdy se děti nebojí ptát a bádají,“ říká.
- Článek
Letošní laureátka ceny Gratias Tibi Veronika Dušková se věnuje osvětě o ekologických tématech, především o problémech spojených s rychlou módou. Své zkušenosti a tipy na udržitelný způsob života sdílí prostřednictvím sociálních sítí a přednášek, které získávají zájem nejen mladých, ale i široké veřejnosti. V rozhovoru prozradila, jak se její projekt VEDU clothing dostal na veřejnost a jak se jí podařilo propojit zábavu s vážným tématem ochrany planety.
- Článek
V tradiční soutěži školského stravování Zlatá vařečka se letos sešli kuchaři a kuchařky z dvaceti mateřských a základních škol Prahy 6. Jejich kuchařské výtvory hodnotila odborná porota a porota složená z dětí z kuchařského kroužku. Celou akci na Základní škole Dědina doprovázela hudební vystoupení sboru z Waldorfské větve školy, ale také ze ZUŠ Harmonie.
- Článek
V listopadu proběhlo krásné a inspirativní setkání ředitelů a ředitelek, kteří se v loňském roce zapojili do soutěže Ředitel/ka roku 2024 – Ředitel/ka budoucnosti. Setkání na žádost samotných ředitelů a ředitelek z celé republiky upořádali Martin Lupa a Stanislava Hrnčiarová (informují o něm v tomto čísle Řízení školy). V prostorách Kampusu Hybernská sdíleli své zkušenosti, radosti i postřehy. Měl jsem tu čest být součástí setkání a nedá mi, abych z něj pro vás nevybral střípky, které by pro vaši ředitelskou praxi mohly být zajímavé, a nerozvedl je v jednom speciálním tématu.
- Článek
„Beton zraje 28 dní, vaše znalosti o něm však v jejím podání uzrají mnohem rychleji. Je to díky alternativním učebním pomůckám, jako je například metalová muzika, potlačující spánkový deficit studentů, nebo osobnější styl výuky, díky kterému se vám dostane i toužebných rad do života, o betonu ani nemluvě,“ stálo v nominačním formuláři Adély Popelkové, učitelky Střední průmyslové školy stavební Josefa Gočára v Praze. Ta se dostala do finálové šestice ankety o nejoblíbenějšího pedagoga a odnesla si i titul Dětský Ámos. A nejen o něm jsme si během našeho rozhovoru povídali.
- Článek
Prestižní Cenu Wolters Kluwer ČR za rok 2024 získala Irena Trojanová Mgr. Irena Trojanová, Ph.D., byla oceněna za svůj mimořádný přínos vzdělávání, odborné literatuře a dlouhodobou spolupráci. S třicetiletou...
- Článek
„Soubor svých vlastností je dobré znát a ve správnou chvíli nechat vyniknout ty, které laskavě pohladí, uctivě odpoví, srdečně se zasmějí, spravedlivě vyřeší, trpělivě naučí, konkrétně vysvětlí, důsledně dokončí, tvořivě připraví, optimisticky podpoří, upřímně odhalí a vytrvale vedou,“ říká v rozhovoru Zuzana Oulíková, Pražská Ámoska 2024 a učitelka ze Základní školy a gymnázia Square z Prahy 4. I ona prozrazuje, jakými zajímavými náměty a metodami ozvláštňuje své hodiny, a mnoho dalšího.
- Článek
Série rozhovorů s finalisty ankety Zlatý Ámos pokračuje i v tomto vydání. Tentokrát s Michaelou Sůvovou, učitelkou angličtiny ze Základní školy Rajhradice, okres Brno-venkov, kterou její žáci v nominačním formuláři popsali zhruba takto: „Je to prostě naše oblíbená paní učitelka, která je ve škole pro každého z nás. Jsme skutečně rádi, že je tady s námi, a doufáme, že ještě dlouho bude. Patří vskutku mezi těch málo lidí, kteří v sobě mají tolik elánu a nadšení, že strhnou k výkonu téměř každého.“
- Článek
Už od června přinášíme každý měsíc rozhovor s jedním z finalistů ankety Zlatý Ámos. Zeptali jsme se jich na devět otázek. Co mají stejně a v čem se naopak rozcházejí? To se dozvíte v odpovědích. Ve čtyřkolovém utkání stanuli vedle letošního vítěze Dominika Simona ještě Libor Mitana ze ZŠ Němčice nad Hanou, Eliška Nováková z českobudějovické ZŠ Máj 1, Zuzana Oulíková ze ZŠ a gymnázia Square v Praze 4, Adéla Popelková ze SPŠ stavební Josefa Gočára ze stejné městské části a Michaela Sůvová ze ZŠ Rajhradice.
- Článek
Letošní ročník mezinárodní soutěže Modelium přinesl rekordní účast a pozoruhodné výkony. Studenti středních škol z Česka a ze Slovenska se utkali v tvorbě modelů plovoucích měst z vlnité lepenky. Vítězem se stal tým ze Střední školy polytechnické Brno. Mladí autoři důkladně propracovaného modelu získali za první místo odměnu 25 000 Kč a putovní pohár.
- Článek
Třebovice, malebný obvod města Ostravy, hostil koncem září 15. ročník soutěže Lipová ratolest. Ta je určena studentům a učňům zahradnických a příbuzných oborů. V Ostravě-Třebovicích změřilo síly 40 soutěžících z 10 středních škol. Pořadatelé aktuálně propojili soutěžní výstupy s projektem oživení místního parku. Městský obvod Třebovice zadal soutěžícím projektovou dokumentaci, podle které museli přeměnit stávající bezútěšnou plochu na esteticky zajímavý park, lákající k procházce a odpočinku. Autorkou návrhu parku je krajinářská architektka Magda Cigánková.
- Článek
Uplynulý školní rok 2023/2024 byl pro literárně dramatický obor významný, protože se konala Soutěžní přehlídka ZUŠ LDO v literární tvorbě, přednesu a dramatických výstupech.
- Článek
Soutěž „Rozpočti si to!“ přináší revoluci ve výuce finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol. Nabízí jim interaktivní prostředí, ve kterém si mohou bezpečně vyzkoušet reálné finanční situace, rozvíjet kritické myšlení, podnikavost a posilovat týmovou spolupráci. Přihlaste své žáky a otevřete jim dveře do světa financí zábavnou a vzdělávací formou.
- Článek
„Snaží se jít příkladem, přizná svoji chybu. Milá, sympatická s úsměvem, neztratí se v davu.“ I těmito verši popsali studenti Základní školy Máj 1 v Českých Budějovicích v nominačním formuláři ankety Zlatý Ámos Elišku Novákovou. Učitelku zeměpisu a přírodopisu, která během slavnostního finálového přenosu získala titul Ámos ČT EDU za využívání digitálních technologií ve výuce. Co říkají studenti na její tetování, proč ji učení baví, i to, jak tráví volný čas a proč právě ten sdílí na sociálních sítích, si můžete přečíst v našem rozhovoru. „Přijde mi, že děti, a někdy i veřejnost, mají pocit, že se učitelé rozmnožují dělením. Že prvního září zahřmí, z nebe vykoukne nějaká božská učitelská ruka a postaví před školu několik učitelů. Jako by jim nedocházelo, že jsme taky jenom lidi, stejní jako jejich rodiče nebo starší kamarádi. Proto právě na svém instagramu ukazuji, že jdu na koncert, na výlet, ale i do hospody nebo do baru na drink s přáteli.“