Školy základní
Ředitel základní školy má v záměru jmenovat do funkce nového statutárního zástupce. Nyní tento pracovník vykonává funkci zástupce ředitele v jednom z útvarů organizace, a je zařazen ve 12. platové třídě. Vzhledem ke stutečnosti, že v organizaci jsou v dalším útvaru někteří pedagogové zařazeni ve 13. platové třídě, se domnívám, že při tomto jmenování by měl být tento "nový" statutární zástupce zařazen do zmiňované 13. platové třídy, neboť v opačném případě by v nepřítomnosti ředitele školy řídil "podřízené", kteří jsou zařazeni ve vyšší platové třídě, což podle mého právního názoru by nebylo v souladu s platnou legislativou.
Ptám se, zda je můj názor správný.
Musí ředitel přijmout žáka k základnímu vzdělávání (mimo zápis do 1. ročníku) pokud se rodina přistěhovala a v dané obci nemá trvalé bydliště, škola tedy není žákovou spádovou školou?
- Článek
Přechod z mateřské školy do základní školy je pro dítě významným milníkem. V tomto období si buduje vztah k celoživotnímu učení, a proto by měl být tento přechod pozitivním zážitkem. Jak můžeme zajistit, aby budoucí prvňáček s radostí přijímal nové výzvy, které škola přináší?
- Článek
„Soubor svých vlastností je dobré znát a ve správnou chvíli nechat vyniknout ty, které laskavě pohladí, uctivě odpoví, srdečně se zasmějí, spravedlivě vyřeší, trpělivě naučí, konkrétně vysvětlí, důsledně dokončí, tvořivě připraví, optimisticky podpoří, upřímně odhalí a vytrvale vedou,“ říká v rozhovoru Zuzana Oulíková, Pražská Ámoska 2024 a učitelka ze Základní školy a gymnázia Square z Prahy 4. I ona prozrazuje, jakými zajímavými náměty a metodami ozvláštňuje své hodiny, a mnoho dalšího.
Projektové metodiky slouží jako návody, jak využít aplikace generativní umělé inteligence pro zlepšení života ve škole.
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 1. stupni (ideálně třetí a čtvrté ročníky), který vzniká v rámci Kurikula umělé inteligence pro základní a střední školy, se jmenuje Ju a Pí.
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 2. stupni ZŠ a SŠ je rozdělen na tři úrovně.
Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin. Rozšířená a aktualizovaná verze metodiky je určena pro mateřské, základní i střední školy.
Hlavním cílem materiálu je nabídnout uvádějícím učitelům doporučení a dobrou praxi s možností přizpůsobit práci se začínajícím učitelem podmínkám konkrétní školy i osobnostním předpokladům.
Hlavním cílem materiálu je usnadnit začínajícím učitelům nástup do profese a pomoci jim stát se samostatnými učiteli.
Hlavním cílem materiálu je připravit členy vedení škol na adaptační období, seznámit je s jeho základními principy a doporučenými činnostmi.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zpracovalo metodický materiál týkající se plnění povinné školní docházky v zahraničí podle § 38 školského zákona. Účelem materiálu je poskytnout základním školám a nižším ročníkům víceletých gymnázií informační podporu pro správný postup při vzdělávání žáka v zahraničí.
Tematická zpráva ČŠI
Hodnota PHmax představuje maximální týdenní počet hodin vyučování v rozsahu podle rámcového vzdělávacího programu financovaný ze státního rozpočtu.
Hodnota PHAmax představuje maximální týdenní počet hodin přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga financovaný ze státního rozpočtu ve školách a třídách zřízených podle § 16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, speciálních, ve třídách přípravného stupně základní školy speciální. Hodnoty PHmax a PHAmax se stanoví odděleně a případné „přebytky“ PHmax nelze využít na asistenty pedagoga a naopak.
Podle § 6 odst. 1 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, se: „Žákům prvních ročníků základního vzdělávání a dětem zařazeným do přípravných tříd základních škol se bezplatně poskytují základní školní potřeby v hodnotě 500 Kč na žáka za jeden školní rok.“ Je někde určené co je a co není základní školní potřeba, nebo zde lze využít § 164 odst. 1 písm. a) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a nechat tak v kompetenci ředitele školy, aby rozhodl?
- Článek
Výchova ke ctnostem v praxi. Jak využít karty ctností při výuce, na třídnických hodinách nebo jako nástroj k dobrému klimatu třídy? Jak na výchovu ke ctnostem reagují děti a jak ji přijímají?
Jak témata environmentální a udržitelné výchovy zavést do výuky a jak je podpořit? Dnešní generace žáků a studentů vnímá téma udržitelnosti a ochrany životního prostředí mimořádně silně. Ve spolupráci se vzdělávacím centrem TEREZA jsme pro vás proto připravili jedinečnou tematickou přílohu.
Sekundární analýza
- Článek
Uvědomujeme si, jak je pro naše žáky náročný přechod ze základní na střední školu, mezi nové spolužáky a učitele, navíc do neznámé budovy. Proto se snažíme, aby pro ně tato významná změna byla co možná nejpříjemnější.
Může učitel s kvalifikací na 1. stupeň ZŠ učit na 2. stupni ZŠ ? Dříve platilo, že musí mít alespoň 1 hodinu na 1. stupni ZŠ. Stále to platí?