Školy mateřské
Učitelka MŠ má rozvrženou přímou pracovní dobu. Může v rámci jednoho týdne ředitel nařídit změnu rozvržení přímé pracovní činnosti? Například v pondělí místo PPČ 7:00 - 13:00 bude učitelka MŠ pracovat 7:00 - 14:00 a v úterý místo 7:00 - 13:00 pracovat jen do 12:00?
Může takto JEDNORÁZOVĚ změnit rozvržení PPČ i v rámci několika týdnů? Kdy učitelka v jednom týdnu odpracuje o hodinu PPČ více a v dalším týdnu si ji "vybere"? Nemyslím tím situaci, kdy je PPČ rozvržena stabilně nerovnoměrně.
Ředitel může nařídit až 4 hodiny PPČ týdně navíc. Jak dlouho dopředu musí o tomto informovat učitele MŠ pokud tyto hodiny jsou v rámci rozvržené pracovní doby? Pokud by tyto hodiny zasahovaly mimo rozvrženou pracovní dobu, je lhůta pro informování jiná?
- Článek
Nedávno jsem se zúčastnila konference o včasné péči a významu prvních let života dítěte ve Znojmě, kterou pořádala Platforma pro včasnou péči, kde jsem členkou odborné rady. Diskuse se zaměřila na to, jak klíčové je včasné rozpoznání a podpora dětí ze znevýhodněného prostředí. Téma je pro mě o to více osobní, že v mateřské škole, kterou v Obrnicích nedaleko Mostu vedu, těmto výzvám čelíme každodenně.
- Článek
Představte si, že stojíte před zrcadlem – ale místo svého odrazu vidíte obraz své pedagogické praxe. Jaký jste učitel, jaká jste učitelka? Jak si vedete? Co byste změnil/a, aby vaše práce byla ještě lepší? Autoevaluace v mateřské škole není jenom povinností, kterou je třeba splnit. Je to vzácná příležitost podívat se na sebe i svou praxi z nového úhlu pohledu. Nově vytvořený Nástroj profesního sebepoznání, dostupný na www.podporapedagoga.cz, může sloužit jako prostředek nejen ke zlepšení kvality vzdělávání, ale i k vašemu osobnímu růstu a zvýšení míry spokojenosti.
- Článek
Nejkrásnější čas vánoční je opět tady a děti Vánoce milují. Proto jsem si pro vás v dnešním článku připravila inspirace na vánoční tvoření, při kterém si děti užijí spoustu zábavy.
- Článek
Častou výmluvou, proč předškoláci nemohou trávit více času venku, je nepříznivé počasí. Ať už je mráz, zrovna prší, anebo je velké horko, vždycky je možné vypravit se s dětmi ven. Podle výzkumu České děti venku, realizovaného agenturou STEM, je navíc dokázáno, že čím jsou děti starší, tím méně času tráví venku. Proč ale neposilovat imunitu, sociální vazby i vztah dětí k přírodě už od školkového věku?
- Článek
Vedle pedagožek a pedagogů ze všech stupňů vzdělávací soustavy se na Linku pro rodinu a školu 116 000 obracejí i rodiče těchto dětí. Jako nedávno otec pětileté dcerky, která se právě vrátila ze školky v přírodě a vyprávěla, jak je tam jedna spolužačka ráno a večer fackovala. Jelikož se jednalo o tzv. hvězdu třídy, tak si to ostatní dívenky nechaly líbit a jediná, která se ozvala, byla právě dcerka volajícího. Krom toho už dcerka volajícího stihla fackování vyzkoušet na své mladší sestře, do které se pustila toho dne ráno. Otec se pochopitelně zajímal, jak tuto situaci řešit, a odmítal větu svého okolí, že dítě z toho vyroste.
- Článek
Přechod z mateřské školy do základní školy je pro dítě významným milníkem. V tomto období si buduje vztah k celoživotnímu učení, a proto by měl být tento přechod pozitivním zážitkem. Jak můžeme zajistit, aby budoucí prvňáček s radostí přijímal nové výzvy, které škola přináší?
- Článek
V současné době jsou snad nejčastěji diskutovanými tématy souvisejícími s předškolním vzděláváním odklady školní docházky a strategie, které by měly vést ke snížení jejich počtu. To se potvrdilo i na konferenci Škola jako místo setkávání v sekci předškolního vzdělávání, kde se nejbohatší diskuse dočkal příspěvek „Kam směřuje naše předškolní vzdělávání“. V něm byly mimo jiné představeny navrhované strategie a dány do souvislosti s analýzami MŠMT.
- Článek
Písničky o vesmíru a kosmonautice ze stejnojmenného divadelního představení. Kombinace velkoplošných animovaných projekcí, hudby, povídání, tancování, pohybu a zábavy. Zpěvník připravujeme ve spolupráci s Vladimírem Remkem (který vystupuje přímo v projekcích).
- Článek
Znáte dubánky? To jsou malí žaludoví panáčci, kteří žijí v dubových lesích, pomáhají přírodě, a protože jsou velmi zvědaví, pozorují lidi a snaží se je napodobovat.
- Článek
Prostřednictvím tematického celku jsou děti provázeny tradicemi a významem adventního a vánočního období, zjišťují, že nejenže se lidé chystají na Vánoce, ale že i živočichové se chystají na zimu. Činnosti a aktivity navozují sváteční atmosféru, kterou společně v mateřské škole děti prožívají.
- Článek
Vědecké studie poukazují na nezastupitelný význam podpory sociálních a emočních dovedností dětí v předškolním věku. Tyto dovednosti nejen přispívají k akademickému úspěchu, ale také formují základy pro zdravé mezilidské vztahy a emocionální pohodu, což má dlouhodobý vliv na celkový životní úspěch jedince. Konkrétní nástroje a kroky pro začlenění ověřených strategií rozvoje sociálních a emočních dovedností do práce s dětmi nabízí pedagogům metodika Dobrý začátek. Metodika nejenže pomáhá rozvíjet dovednosti dětí, ale také poskytuje prostor pro osobní i profesní růst samotných pedagogů. V následujícím textu chceme čtenářům představit jeden z posledních projektů organizace Schola Empirica, během kterého jsme zkoumali zavedení inovativního Kurikula metodiky Dobrý začátek do praxe vybraných škol v Praze a Středočeském kraji.
- Článek
Vzdělávací tematický blok zaměřený na oblast čtenářské pregramotnosti seznamuje děti prostřednictvím rozmanitých vzdělávacích činností a her s pohádkou O dvanácti měsíčkách. Děti se učí chápat souvislosti v ději příběhu, logicky uvažovat a porozumět emočním a sociálním vazbám postav v pohádce. Rovněž si osvojí názvy měsíců v roce a získají poznatky o hlavní charakteristice všech ročních období.
Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin. Rozšířená a aktualizovaná verze metodiky je určena pro mateřské, základní i střední školy.
Aktualizace textu proběhla k 15. 10. 2024
Hlavním cílem materiálu je nabídnout uvádějícím učitelům doporučení a dobrou praxi s možností přizpůsobit práci se začínajícím učitelem podmínkám konkrétní školy i osobnostním předpokladům.
Hlavním cílem materiálu je připravit členy vedení škol na adaptační období, seznámit je s jeho základními principy a doporučenými činnostmi.
- Článek
V letošním roce jsem se rozhodla absolvovat konkurz na ředitelku mateřské školy. Ředitelky mateřských škol nemají mezi odbornou veřejností nejlepší jméno a mluví se o nich někdy jako o někom, kdo je „kategorie sama pro sebe“. Být ředitelkou mateřské školy je naopak jedna z nejdůležitějších prací, které ve školním systému máme. To, jak každé dítě začíná svůj samostatný život hned po rodině a kde se začíná socializovat, je zásadní. Podceňovat ředitelky mateřských škol není dobré a nezaslouží si to.
- Článek
S Mateřskou školou Nad Vodovodem na Praze 10 spolupracuji jako výtvarnice již několik let. Postupně jsem navrhovala a realizovala výtvarná řešení v exteriéru i interiéru.
- Článek
V roce 2025 nás čeká důležitá změna, která ovlivní všechny mateřské školy v České republice. Nová legislativa přinese povinnost vést školní matriku digitálně prostřednictvím školních informačních systémů (ŠIS). Tato změna je součástí širšího úsilí o modernizaci a zefektivnění administrativních procesů v mateřských školách. Digitalizace matriky přináší řadu výhod od zjednodušení administrativních úkonů až po zvýšení bezpečnosti dat. V tomto článku vám představíme, co tato novinka přinese, jaké jsou výhody digitalizace a jak se na tuto změnu připravit.