Školy

  • Článek
Je to trochu divný titulek článku, že? Může tomu být jinak? Je spolupráce zřizovatele a školy důležitá, anebo je lepší, pokud zřizovatel pošle škole jen peníze na provoz a zbytek nechá na řediteli? Vždyť přece zřizovatel je amatér, který vzdělávání nerozumí. Zkusím na tyto otázky odpovědět z pohledu zřizovatele z menšího, téměř desetitisícového města s jednou základní školou o tisíci žácích, s třemi mateřskými školami a jednou základní uměleckou školou.
Vydáno: 23. 09. 2025
  • Článek
Fúze, spojení, sloučení. Slova, která evokují Excel, zřizovatele, tabulky. V realitě škol to ale znamená něco jiného: střet identit, příběhů a vztahových map. Slučování škol není primárně organizační akt. Je to hluboká změna, která zasahuje limbický systém každého z nás. Slučování škol je možná to největší, co ředitel za svou kariéru zažije. A přesto to může být krásné. Pokud spojení škol nepovedeme jako administrativní fúzi, ale jako společný vznik nové komunity.
Vydáno: 23. 08. 2025
Může škola na žádost zřizovatele předložit anonymizovaný přehled odměňování zaměstnanců školy? Pokud by z přehledu jednoznačně vyplývala výše odměny konkrétních zaměstnanců, je možné/vhodné v tomto rozsahu informaci neposkytnout s odkazem na ochranu osobních údajů?
Vydáno: 06. 08. 2025
Má správně ředitel školy své zástupce jmenovat nebo pověřit? A např. vedoucího nepedagogického úseku má jmenovat nebo pověřit?
Vydáno: 26. 07. 2025
  • Článek
Téma, se kterým se setkáváme už delší dobu, začalo nedávno nabírat na aktuálnosti. Ředitelé ve svých školách čelí výzvám a je jen na nich a jejich zástupcích, jakým způsobem a jak rychle nastaví postupy úspěšného slučování škol a jejich týmů. V tomto příspěvku se zaměříme na klíčové faktory, které mohou školám pomoci zvládnout změnu bez dlouhodobé destabilizace. Pojmenujeme témata, ale také konkrétní kroky, které učitele do procesu aktivně zapojí.
Vydáno: 22. 04. 2025
Potřebujeme poradit se stanovením přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele střední školy. Škola má 330 žáků, dvě pracoviště 30 km od sebe. Statutární zástupce ředitele školy jen zároveň výchovný poradce a koordinátor ICT na obou pracovištích. Je vedoucím domova mládeže. Kolik hodin přímé pedagogické činnosti má tedy mít?
Vydáno: 11. 12. 2024
Hlavním cílem materiálu je usnadnit začínajícím učitelům nástup do profese a pomoci jim stát se samostatnými učiteli.
Vydáno: 15. 10. 2024
Hlavním cílem materiálu je připravit členy vedení škol na adaptační období, seznámit je s jeho základními principy a doporučenými činnostmi.
Vydáno: 15. 10. 2024
Vést, motivovat, rozvíjet, inspirovat, dbát na wellbeing sebe i ostatních.
Vydáno: 13. 09. 2023
Analýza vznikla v rámci Auditu vzdělávací politiky ČR za rok 2022.
Vydáno: 19. 07. 2023
Školy by měly zvládnout základní ošetření žáků. Některé to ale odmítají. Ministerstvo sestaví pravidla.
Vydáno: 19. 06. 2023
Turnovsko, Šumpersko-Zábřežsko, Přešticko-Blovicko a Českobudějovicko – to jsou čtyři regiony, které dostanou zvláštní podporu v oblasti vzdělávání. Pro svůj unikátní výcvikový program je ze čtrnácti regionů vybral Nadační fond Eduzměna. Čtveřici regionů tak čekají zážitková vzdělávací setkání, stáže na Kutnohorsku a odborná podpora. 
Vydáno: 22. 02. 2023
  • Článek
Cílem článku je vyčlenit základní nové úkoly vznikající při řízení školy nebo školského zařízení ve školním roce 2022/2023, které jsou důsledkem změn nebo očekávaných změn právních předpisů a změn rámcového vzdělávacího programu.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodický pokyn k registraci škol na tuto platformu. Po registraci můžete jako škola  poskytnout pomoc, ale i pomoc přijímat. Platforma se snaží sjednotit již existující databáze nabídek pomoci od různých...
Vydáno: 07. 05. 2022
Propojit dějepis a tělocvik? Že to nejde? V Paměti národa to umíme! Přihlaste svou školu do Školní výzvy Běhu pro Paměť národa a naběhejte společně s dalšími školami 100 000 kilometrů.
Vydáno: 22. 04. 2022
  • Článek
Evropské školy (EŠ) jsou oficiální nadnárodní vzdělávací instituce vzniklé na základě mezivládních dohod zemí Evropské unie, z nichž zásadní je tzv. Úmluva o statutu Evropských škol podepsaná v Lucemburku 21. června 1994. Ve všech zemích mají EŠ právní postavení veřejných institucí.
Vydáno: 20. 04. 2022
  • Článek
Jak název napovídá, tento článek se věnuje adaptačním kurzům pro školní kolektivy. Co adaptační kurzy jsou? V čem je prostor pro společné seznamování se, setkávání a navazování vztahů, důvěry a bezpečí investicí do budoucna? Jak by měl kurz probíhat, co by měl obsahovat a vyplatí se jeho náročná organizace? Není lepší se se žáky jednoduše v průběhu první společné hodiny seznámit a doufat, že si to všechno prostě sedne?  
Vydáno: 19. 04. 2022
  • Článek
Cílem série tohoto a v dalších číslech následujících článků je pomoci učitelům v základních a středních školách porozumět tématu násilí v rodině a jeho specifickým vlivům a dopadům na dítě. Jsou zestručněním Příručky pro učitele, kteří chtějí pro své žáky dětství bez násilí1). Příručku připravilo Centrum LOCIKA v rámci projektu Škola jako místo bezpečí a pomoci, který podpořila Nadace České spořitelny.  
Vydáno: 19. 04. 2022
Nařízení karantény, Nařízení izolace, Ukončení izolace, Potvrzený případ onemocnění covid-19, Epidemiologicky významný kontakt, Metodický pokyn k nařizovaní karantén a izolací platný od pondělí 17. 1. 2022 ruší výjimky z karantén pro osoby očkované...
Vydáno: 14. 01. 2022
Tisková zpráva – shrnujeme zásadní změny
Vydáno: 17. 12. 2021