mateřská škola

Metodická příručka přináší přehled problematiky úpravy provozu mateřských škol. Příručka je určena především ředitelům a vedení mateřských škol, užitečné informace zde naleznou rovněž zřizovatelé. Příručka obsahuje informace o možnostech úpravy provozu mateřské školy v době letních prázdnin i mimo toto období. Obsahem jsou také informace o  stanovení úplat za předškolní vzdělávání během doby úpravy provozu a přehled pravomocí a povinností ředitele mateřské školy a zřizovatele. 
  • Článek
Není pochyb o tom, že bychom měli dodržovat zdravý životní styl, kam kromě pohybu a různých fyzických aktivit, duševní pohody, vnitřního klidu, kvalitních vztahů, dostatku spánku a odpočinku, radostných prožitků a celkově pozitivního přístupu k životu patří rovněž zdravé stravování. A právě základy zdravého stravování chceme vypěstovat u dětí. Děti se nejlépe učí příkladem dospělých a vlastními prožitky, tudíž se nabízí nejjednodušší a nejefektivnější způsob, jak toho dosáhnout - kulinařit zdravě s dětmi. Tento projekt je vhodný realizovat v mateřských školách, jejichž součástí je školní jídelna, avšak můžeme jej využít i ve školních družinách.
Vydáno: 24. 04. 2025
Materiál reaguje na zvýšení maximální možné výše měsíční úplaty v mateřských školách, školních družinách a klubech od 1. 1. 2025. Pro MŠ činí až 1 664 Kč a pro školní družiny a školní kluby 832 Kč měsíčně.
Vydáno: 23. 04. 2025
Obětí špatného zacházení se může stát každé dítě. Za špatné zacházení se považuje chování, kterého se vůči dítěti dopouští někdo, koho dítě zná, kdo mu je blízký, kdo o něj má pečovat a chránit ho. Trauma způsobené špatným zacházením může mít vliv nejen na aktuální fyzický a psychický stav dítěte, ale má devastující dopad i na jeho vývoj. Může jej negativně ovlivňovat po celý zbytek života. 
Vydáno: 26. 03. 2025
Metodika socio-emočního učení nabízí činnosti, které pomohou rozvíjet sebepoznání, empatii, spolupráci i schopnost zvládat náročné situace. Každá kapitola se zaměřuje na konkrétní oblast rozvoje a hravou formou rozvíjí dovednosti, které dětem budou užitečné po celý život. 
Vydáno: 17. 03. 2025
Jsme ZŠ a MŠ. Platí tedy vyhlášení ředitelského volna i pro MŠ? Mohu tedy MŠ uzavřít?
Vydáno: 14. 02. 2025
  • Článek
Novým momentem plánu je příprava na školní rok 2025/2026 zahrnující první povinný sběr dat ze školní matriky a možné dobrovolné zavedení nového Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání od září 2025.
Od 1. 12. má dítě v mateřské škole dle doporučení poradny nárok na asistenta pedagoga. K datumu 29. 11. se mi stále nepodařilo doporučenou pozici obsadit. Je nějaká časová lhůta na získání AP nebo se musím striktně řídit doporučením? 
Vydáno: 09. 12. 2024
MŠ přijme děti od 1. 9. 2024. Před tímto datem pořádá adaptační aktivity, např. hravé odpoledne pro nově přijaté děti a rodiče nebo nabízí účast dětí během dopoledního programu (rodič a dítě se přijde podívat do MŠ před 1. 9. 2024 a účastní se programu MŠ). Jak se řeší bezpečnost těchto dětí? Jak postupovat, pokud se dítěti stane úraz? Jak postupovat, pokud by toto dítě způsobilo úraz jinému dítěti?
Vydáno: 06. 05. 2024
Může probíhat vzdělávání předškoláků v jiném prostoru než v mateřské škole? V nynější lesní mateřské škole, kam jsem nastoupila jako ředitelka v prosinci, tuto praxi mají (mají i v provozním řádu). Pokud je toto možné, za jakých podmínek? Nemají smlouvu se ZŠ, kde toto vzdělávání probíhá, nemají smlouvu s učitelem, který toto vzdělání provádí, portfolio z tohoto vzdělávání není. Žádným způsobem není určeno, jak a kdo děti na vzdělávání převádí, ani ve které dny toto vzdělávání probíhá. Co všechno je potřeba, pokud vzdělávání předškoláků má probíhat mimo LMŠ? Do školky dochází i děti, které mají 2, anebo 3denní docházku, tedy se tohoto vzdělávání neúčastní.
Vydáno: 08. 01. 2024
Učitelky MŠ pomáhají dětem při stravování (dotýkají se svačinek při krájení, dopomoci dětem atp.). Je nutné, aby v tuto dobu používaly rukavice, bílý plášť nebo jiné pomůcky?
Vydáno: 23. 03. 2023
Musí, případně jak často, proběhnout v MŠ školení hygienického minima (pro pedagogy i provozní zaměstnance)? Jsou nějaké požadavky na toto školení?
Vydáno: 23. 03. 2023
  • Článek
Přemýšlejí děti nad tím, co jedí? Vědí, odkud se vzaly potraviny na jejich talířku? Mají možnost vyzkoušet si přípravu jednoduchého pokrmu? Dáváme jim příležitosti k bližšímu poznávání například jednotlivých druhů ovoce a zeleniny? Mohou je děti s pomocí dospělých samy zpracovat? Následující seriál nabízí inspiraci, jakým způsobem můžeme děti blíže seznamovat s plody a rostlinami, které samy vypěstují.
Vydáno: 24. 05. 2022