Finance

  • Článek
Ředitelé škol, jejich zástupci i administrativní pracovníci se ve své praxi často setkávají s tzv. „stošestkou“, tedy žádostí o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“). Mezi časté a zároveň problematické požadavky žadatelů patří žádosti o informace týkající se výše platů, mezd nebo jiných finančních plnění, a to buď směřující na celou vzdělávací instituci, nebo jen na konkrétní skupinu pracovníků. Tyto dotazy žadatelů často vyvolávají řadu nejasností, a to jak z hlediska jejich oprávněnosti, tak i způsobu, jak na ně dle zákona reagovat.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Každý v národě Komenského ví, že škola má být dílnou lidskosti. Výchova k laskavosti, ohleduplnosti a pomoci druhým je důležitou součástí našeho školního vzdělávacího programu – a to nejen na papíře. Jako učitelé máme k dispozici nepřeberné množství materiálů, dokumentů i skvělých projektů na téma dobrovolnictví, charity a pomoci druhým v nouzi, např. od Člověka v tísni nebo Paměti národa. V hodinách čteme společně příběhy, sledujeme poutavé a často velmi silné dokumenty, modelujeme se žáky různé situace, ve kterých si mohou vyzkoušet být alespoň teoreticky v kůži někoho, kdo měl v životě méně štěstí než oni. Někdy také pomáháme v místní komunitě – např. účastí v Tříkrálové sbírce, organizací školního jarmarku s výtěžkem na charitu nebo přípravou programu pro domov seniorů.
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Peníze jsou nedílnou součástí našich životů, ať chceme, nebo ne. Přestože je často vnímáme především jako prostředek k uspokojování základních potřeb či dosažení vysněných cílů, mají peníze mnohem hlubší vliv na naše rozhodování, chování a vnímání světa. Pro mladé lidi, kteří vyrůstají v dnešní době konzumerismu a sociálních sítí, kde je materiální bohatství často považováno za měřítko úspěchu, je klíčové pochopit, jaký vztah mohou mít k penězům a jak tento vztah souvisí s jejich vnitřními hodnotami.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
Koncem loňského roku se v rámci bienální konference České společnosti ekonomické konala, jak už se stalo tradicí, sekce pro učitele a učitelky ekonomických a finančních témat na základních a středních školách.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
„Látku umí vysvětlit velmi jednoduše a pochopitelně. Motivuje své žáky k nejlepším výsledkům, neshazuje je, když se jim něco nepovede.“ Tak podle studentů učí Jaromír Tomčík z prostějovské Střední odborné školy podnikání a obchodu, který uspěl v konkurenci více než dvou set nominovaných a jako jeden ze tří laureátů získal titul Ekonomický Ámos. Odborná porota v soutěži, kterou pořádá Institut ekonomického vzdělávání (INEV), již potřetí vybírala pedagogy, kteří významně přispívají k rozvoji finanční gramotnosti. Zajímalo nás, jak inovativní výuka oceněného učitele ekonomických předmětů vypadá v praxi.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
V březnu byla oficiálně představena nová platforma pro učitele se zaměřením na finanční vzdělávání. O tom, jak Skoala vznikala, jsme si povídali s předsedkyní správní rady Nadace České spořitelny Danou Brandenburg.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
Peníze jsou nedílnou součástí našich životů, ať chceme, nebo ne. Přestože je často vnímáme především jako prostředek k uspokojování základních potřeb či dosažení vysněných cílů, mají peníze mnohem hlubší vliv na naše rozhodování, chování a vnímání světa. Pro děti, které vyrůstají v dnešní době konzumerismu a sociálních sítí, kde je materiální bohatství často považováno za měřítko úspěchu, je klíčové pochopit, jaký vztah mohou mít k penězům a jak tento vztah souvisí s jejich vnitřními hodnotami.
Vydáno: 17. 04. 2025
  • Článek
Řídicí orgán Operačního programu Jan Amos Komenský provedl z kraje letošního roku analýzu stavu předkládání žádostí o podporu ve výzvách OP JAK Šablony pro MŠ a ZŠ II a Šablony pro SŠ a VOŠ II, které byly vyhlášeny v září 2024.
Vydáno: 20. 03. 2025
  • Článek
Projekt Finanční gramotnost do škol, který v roce 2012 zahájila obecně prospěšná společnost yourchance, se stal nedílnou součástí vzdělávacího systému v České republice. Jeho cílem je vybavit mladou generaci potřebnými znalostmi a dovednostmi pro správu osobních financí a zodpovědné hospodaření. Projekt poskytuje žákům základní přípravu na reálný svět, kde je finanční gramotnost nezbytná pro úspěšný a stabilní život.
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
Global Money Week (GMW) představuje úžasnou příležitost pro vás a vaše žáky, jak se zapojit do světové iniciativy zaměřené na zvyšování finanční gramotnosti. Tento projekt, který se každoročně koná po celém světě, vám poskytuje platformu pro vzdělávání, sdílení znalostí a praktických zkušeností v oblasti financí. V dnešní době, kdy se ekonomika a finanční trhy neustále mění a vyvíjejí, je klíčové, abychom vybavili mladé lidi potřebnými znalostmi pro zodpovědné finanční rozhodování.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Mezinárodní šetření PISA 2022 přineslo poznatky týkající se finanční gramotnosti žáků středních odborných učilišť (SOU). Zatímco žáci víceletých gymnázií a čtyřletých středních škol vykazují relativně vysokou úroveň finančních znalostí a dovedností, žáci SOU často čelí výrazným nedostatkům, potenciálně ovlivňujícím jejich schopnost efektivně spravovat své finance v dospělosti.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Obecně prospěšná společnost yourchance připravuje další ročníky volně přístupných aktivit pro studenty středních škol, jako je celonárodní soutěž Rozpočti si to! a mezinárodní hnutí Global Money Week. Obě aktivity mají jedno společné: Přinášejí studentům způsob, jak se seznámit se zdravými finanční návyky a osvojit si je v reálném životě. Zapojte se a otevřou se vám dveře do světa financí zábavnou a vzdělávací formou.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Nedávno jsem měla možnost pohovořit s Dorou Růžičkovou, finanční ředitelkou a spoluzakladatelkou nově vznikající společnosti DETF Consulting, s. r. o., věnující se financím, realitám, úvěrům, hypotékám, daním, účetnictví a koučinku, včetně konzultační činnosti. Zajímalo mě, jestli mají mezi svými klienty i pedagogy a v jakých záležitostech se na ně případně obracejí nebo co je pro tuto cílovou skupinu typické. Na mé všetečné otázky odpovídal kolega Dory Tomáš Janeček, ředitel.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
Nový školní rok už má za sebou první měsíc a nedávno také podle kalendáře začal podzim. Výuka na středních školách je v plném proudu a u toho nesmí chybět projekt České společnosti ekonomické, z. s., pod názvem Experti do škol. Oficiálním partnerem projektu je Česká národní banka1) . Projekt je podporován Radou vědeckých společností ČR 2) a Nadací CERGE-EI 3) . Web projektu, kde si střední školy poptávají vybrané přednášející a jejich témata pomocí jednoduchého, intuitivního poptávkového formuláře, opět naleznete na známé adrese https://www.cse.cz/experti. Skýtá více než 50 uznávaných ekonomů a pestrou škálu témat. Stačí si jen poptat a přednášející se vám ozve.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
Soutěž „Rozpočti si to!“ přináší revoluci ve výuce finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol. Nabízí jim interaktivní prostředí, ve kterém si mohou bezpečně vyzkoušet reálné finanční situace, rozvíjet kritické myšlení, podnikavost a posilovat týmovou spolupráci. Přihlaste své žáky a otevřete jim dveře do světa financí zábavnou a vzdělávací formou.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
Na září 2024 je plánováno vyhlášení nových výzev OP JAK k předkládání žádostí o podporu zjednodušených projektů – Šablony pro MŠ a ZŠ II a Šablony pro SŠ a VOŠ II, zkráceně Šablony II.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Cílem článku je popsat možnosti poskytování příspěvku z tzv. volného přídělu fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“) na různorodá plnění odlišná od stravování zaměstnanců nebo jiných osob a zdůraznit podmínky, při kterých jsou tato plnění osvobozena od daně z příjmů fyzických osob a souvisejících odvodů. Článek je určen pro příspěvkové organizace zřízené obcí a krajem, „státní“ příspěvkové organizace a „veřejné“ školské právnické osoby.1)
  • Článek
Dnešní, sedmá část našeho seriálu o vychytávkách ve školní družině by podle ustálené "šťastné sedmičky" měla být částí veskrze optimistickou. Jenže ona to tak docela pravda nebude, protože české školství financemi příliš neoplývá a ve školní družině, jak jsem byla často svědkem, to platí dvojnásob. Ale dost pesimismu a pojďme se podívat, jak do školní družiny peníze dostat a na co je efektivně využít.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Nejčastější právní formou základních a středních škol je právní forma příspěvková organizace. Základní pravidla jsou definována v § 27 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, a jedním ze zásadních znaků je silně závislý (až podřízený) vztah příspěvkové organizace vůči svému zřizovateli. U základních škol jsou zřizovateli obce, u středních jsou to kraje. Tento článek by měl osvětlit některá pravidla, podle nichž probíhá finanční vztah mezi zřizovatelem (obec nebo kraj) a jím zřízenou příspěvkovou organizací (základní nebo střední škola).
Vydáno: 21. 05. 2024
  • Článek
Cílem článku je popsat a na příkladech demonstrovat pravidla zabezpečení cenově zvýhodněného stravování a možnosti přispívat z tzv. volné části přídělu fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“) na uvedené stravování zaměstnancům v pracovním poměru a bývalým zaměstnancům, kteří u organizace pracovali do odchodu do starobního důchodu, nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně. Článek je určen příspěvkovým organizacím zřízeným územním samosprávným celkem (krajem nebo obcí). Článek není zaměřen na poskytování stravování žákům nebo studentům.1)