Finance
- Článek
Projekt Finanční gramotnost do škol, který v roce 2012 zahájila obecně prospěšná společnost yourchance, se stal nedílnou součástí vzdělávacího systému v České republice. Jeho cílem je vybavit mladou generaci potřebnými znalostmi a dovednostmi pro správu osobních financí a zodpovědné hospodaření. Projekt poskytuje žákům základní přípravu na reálný svět, kde je finanční gramotnost nezbytná pro úspěšný a stabilní život.
- Článek
Global Money Week (GMW) představuje úžasnou příležitost pro vás a vaše žáky, jak se zapojit do světové iniciativy zaměřené na zvyšování finanční gramotnosti. Tento projekt, který se každoročně koná po celém světě, vám poskytuje platformu pro vzdělávání, sdílení znalostí a praktických zkušeností v oblasti financí. V dnešní době, kdy se ekonomika a finanční trhy neustále mění a vyvíjejí, je klíčové, abychom vybavili mladé lidi potřebnými znalostmi pro zodpovědné finanční rozhodování.
- Článek
Mezinárodní šetření PISA 2022 přineslo poznatky týkající se finanční gramotnosti žáků středních odborných učilišť (SOU). Zatímco žáci víceletých gymnázií a čtyřletých středních škol vykazují relativně vysokou úroveň finančních znalostí a dovedností, žáci SOU často čelí výrazným nedostatkům, potenciálně ovlivňujícím jejich schopnost efektivně spravovat své finance v dospělosti.
- Článek
Obecně prospěšná společnost yourchance připravuje další ročníky volně přístupných aktivit pro studenty středních škol, jako je celonárodní soutěž Rozpočti si to! a mezinárodní hnutí Global Money Week. Obě aktivity mají jedno společné: Přinášejí studentům způsob, jak se seznámit se zdravými finanční návyky a osvojit si je v reálném životě. Zapojte se a otevřou se vám dveře do světa financí zábavnou a vzdělávací formou.
- Článek
Nový školní rok už má za sebou první měsíc a nedávno také podle kalendáře začal podzim. Výuka na středních školách je v plném proudu a u toho nesmí chybět projekt České společnosti ekonomické, z. s., pod názvem Experti do škol. Oficiálním partnerem projektu je Česká národní banka1) . Projekt je podporován Radou vědeckých společností ČR 2) a Nadací CERGE-EI 3) . Web projektu, kde si střední školy poptávají vybrané přednášející a jejich témata pomocí jednoduchého, intuitivního poptávkového formuláře, opět naleznete na známé adrese https://www.cse.cz/experti. Skýtá více než 50 uznávaných ekonomů a pestrou škálu témat. Stačí si jen poptat a přednášející se vám ozve.
- Článek
Soutěž „Rozpočti si to!“ přináší revoluci ve výuce finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol. Nabízí jim interaktivní prostředí, ve kterém si mohou bezpečně vyzkoušet reálné finanční situace, rozvíjet kritické myšlení, podnikavost a posilovat týmovou spolupráci. Přihlaste své žáky a otevřete jim dveře do světa financí zábavnou a vzdělávací formou.
- Článek
Nedávno jsem měla možnost pohovořit s Dorou Růžičkovou, finanční ředitelkou a spoluzakladatelkou nově vznikající společnosti DETF Consulting, s. r. o., věnující se financím, realitám, úvěrům, hypotékám, daním, účetnictví a koučinku, včetně konzultační činnosti. Zajímalo mě, jestli mají mezi svými klienty i pedagogy a v jakých záležitostech se na ně případně obracejí nebo co je pro tuto cílovou skupinu typické. Na mé všetečné otázky odpovídal kolega Dory Tomáš Janeček, ředitel.
- Článek
Na září 2024 je plánováno vyhlášení nových výzev OP JAK k předkládání žádostí o podporu zjednodušených projektů – Šablony pro MŠ a ZŠ II a Šablony pro SŠ a VOŠ II, zkráceně Šablony II.
- Článek
Cílem článku je popsat možnosti poskytování příspěvku z tzv. volného přídělu fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“) na různorodá plnění odlišná od stravování zaměstnanců nebo jiných osob a zdůraznit podmínky, při kterých jsou tato plnění osvobozena od daně z příjmů fyzických osob a souvisejících odvodů. Článek je určen pro příspěvkové organizace zřízené obcí a krajem, „státní“ příspěvkové organizace a „veřejné“ školské právnické osoby.1)
- Článek
Dnešní, sedmá část našeho seriálu o vychytávkách ve školní družině by podle ustálené "šťastné sedmičky" měla být částí veskrze optimistickou. Jenže ona to tak docela pravda nebude, protože české školství financemi příliš neoplývá a ve školní družině, jak jsem byla často svědkem, to platí dvojnásob. Ale dost pesimismu a pojďme se podívat, jak do školní družiny peníze dostat a na co je efektivně využít.
- Článek
Nejčastější právní formou základních a středních škol je právní forma příspěvková organizace. Základní pravidla jsou definována v § 27 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, a jedním ze zásadních znaků je silně závislý (až podřízený) vztah příspěvkové organizace vůči svému zřizovateli. U základních škol jsou zřizovateli obce, u středních jsou to kraje. Tento článek by měl osvětlit některá pravidla, podle nichž probíhá finanční vztah mezi zřizovatelem (obec nebo kraj) a jím zřízenou příspěvkovou organizací (základní nebo střední škola).
- Článek
Cílem článku je popsat a na příkladech demonstrovat pravidla zabezpečení cenově zvýhodněného stravování a možnosti přispívat z tzv. volné části přídělu fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“) na uvedené stravování zaměstnancům v pracovním poměru a bývalým zaměstnancům, kteří u organizace pracovali do odchodu do starobního důchodu, nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně. Článek je určen příspěvkovým organizacím zřízeným územním samosprávným celkem (krajem nebo obcí). Článek není zaměřen na poskytování stravování žákům nebo studentům.1)
- Článek
Organizátoři yourchance, o. p. s., a EFPA ČR oznámili v České národní bance výsledky Global Money Week 2024 v ČR! Zapojily se stovky škol, státní instituce, firmy, odborníci z praxe i neziskový sektor. Loni vytčený ambiciózní cíl sto tisíc zapojených účastníků se společnými silami podařilo naplnit! Kampaně na sociálních sítích a mediální aktivity měly dosah přes milion osob. Poděkování za podporu a spolupráci patří MF ČR, MŠMT, ČNB, všem partnerům, expertům a realizačnímu týmu.
- Článek
Školská stávka koncem roku 2023 byla jen variací na každoroční tahanice o peníze státního rozpočtu na školství. Lidská paměť je krátká, a tak si mnozí neuvědomují, že jde v různých obměnách o téměř každoroční kolorit. A má to řadu negativních důsledků bez ohledu na to, jak to ten který rok rozpočtově dopadne.
- Článek
Je-li možné stručně shrnout podstatu současných problémů našeho školství, a proto potřebu systémových reforem, pak to jsou diskontinuita strategického řízení a dlouhodobé podfinancování.
- Článek
V dnešním uspěchaném světě, kde finanční rozhodnutí hrají klíčovou roli v našich životech, je finanční gramotnost více než jen užitečnou dovedností – je to nezbytná součást každodenního života. Nadace České spořitelny přichází s novým ambiciózním projektem zaměřeným na zpřístupnění kvalitního finančního vzdělávání všem dětem v Česku. Navíc hravou a zábavnou formou kompetenční výuky.
V tomto článku se budeme zabývat různými kategoriemi majetku škol, které jsou zřízeny jako příspěvkové organizace, jelikož tato právní forma je u škol nejčastější a zároveň z hlediska kategorií majetku nejkomplikovanější. Kategorie majetku budeme zkoumat primárně z pohledu vztahu mezi školou, jako příspěvkovou organizací, a jejím zřizovatelem, což je v případě základních či mateřských škol v drtivé většině příslušná obec. A v případě středních škol je zřizovatelem převážně příslušný kraj.
Odpověď zní, že záleží na situaci. Předně je třeba uvést, že žákům základních škol, přípravných tříd a žákům středních škol, kteří stále plní povinnou školní docházku, musí škola poskytovat učebnice a učební texty s doložkou MŠMT zdarma.
- Článek
Už řadu let pořádá naše školní družina akci pod názvem "Blešák - prodej, výměna a koupě zboží všeho druhu". Letos jsme se rozhodli pojmout tuto jednorázovou aktivitu jako promyšlený projekt, který je zaměřený na finanční gramotnost.
Z více než třiceti tisíc účastníků Ekonomické olympiády zůstalo už jen 50 nejlepších. Vzešli z krajských kol, jichž se mezi 20. lednem a 9. únorem zúčastnilo celkem 913 studentů z 383 středních škol po celé České republice. Průměrný počet bodů v testu činil 43,6 (z celkových 100 bodů). Na postup do slavnostního dvoudenního finále, jež se uskuteční 19. a 20. června v Praze, bylo potřeba alespoň 82 bodů.