Barevné fólie jako podpůrná opatření při nápravách čtení

Tisíce dětí, pro které je čtení únavné a nepříjemné, nevědomky zažívají vizuální stres. Aby dosáhly stejných výsledků jako jejich vrstevníci, musí pracovat s vyšším úsilím. Často potřebují zvláštní vzdělávací opatření. Mnohým z nich mohou pomoci speciální barevné filtry.

Výzkumy ukazují, že až pro 20 % dětí v běžném vzdělávání je používání barevných fólií při čtení prospěšné a pro 5 %z nich je prospěch významný (Wilkins, 2003). Vizuální stres je oslabená schopnost mozku kvalitně zpracovat vizuální informaci. Ve školní praxi má tato kvalita zpracování vliv na to, jak žák vnímá písmena, slova a jak čte. Potíže se zpracováním vizuálních vjemů mohou být též příčinou nevysvětlitelných fyzických symptomů, jako jsou bolesti hlavy, únava očí, vyčerpání, zvýšený motorický neklid dítěte při práci s textem. Diagnostika vizuálního stresu v současnosti není součástí standardních pedagogických nebo zdravotních testů, ale je možné ho jednoduše odhalit, pokud víte, na co se máte zaměřit.
Vizuální stres se nejčastěji projevuje tam, kde je jedinec pravidelně nucen pracovat s tištěným textem. Tím místem, kde k tomu dochází, je škola, proto se v zahraničí i u nás zaměřujeme na podchycení dětí trpících vizuálním stresem právě zde. Je nutné říct, že příčin problémů se čtením může být více a, jak se dočtete dále, symptomy se mohou překrývat.U vizuálního stresu je však, na rozdíl třeba od dyslexie nebo očních onemocnění, velice efektivní a rychlá možnost pomoci za použití vhodného barevného filtru.
Z historie

Související dokumenty

Pracovní situace

Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Metodika k institucionalizaci podpůrných pedagogických pozic
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
IVP v praxi školních a školských poradenských pracovníků (se zaměřením pro podporu žáků s mentálním postižením)
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Individuální vzdělávací plán
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Činnosti zajišťované v „malotřídních“ školách
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Individuální vzdělávací plán – vztah k různým oblastem činnosti školy
Individuální vzdělávací plán v mateřské škole
Individuální vzdělávací plán v základní škole
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole