Chytrozemě - se vzděláváním kolem světa

Vydáno: 3 minuty čtení

Na konci srpna vyšel český překlad knihy Lucy Crehan – Cleverlands. Měl jsem tu čest napsat k ní předmluvu a bylo mi svátkem představit tuto knihu na každoročním setkání ředitelů škol z networku Trvalá obnova školy. Pokud se vám na vašem nočním stolku povaluje sto(h) knih, které čekají na přečtení, radši nečtěte dál. Ale pokud chcete doporučení na knihu, kterou by si měl přečíst každý, kdo se pohybuje ve školství, následující řádky jsou pro vás.

Chytrozemě – se vzděláváním kolem světa
Daniel
Pražák
b. d. p., doktorand Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, učitel ZŠ Stross, Otevřeno
Lucy Crehan je anglická učitelka, která viděla řadu problémů, se kterými se tamější školství potýká. Protože chtěla načerpat inspiraci, vyrazila doslova na „cestu kolem světa“, při které navštívila pět úspěšných vzdělávacích systémů, bavila se s pedagogickými leadery, ale i běžnými učiteli a rodiči. Zpovídání těchto různorodých aktérů, propojené s mezinárodními výzkumy a historickým kontextem, v jakém země fungují, tvoří kostru každé kapitoly. Díky společenskýma historickým souvislostem tak čtenář lépe pochopí, proč Finové tak dlouho a silně usilovali o excelentní vzdělávací systém, co je za kompetitivním přístupem v asijských zemích a mnoho dalšího.
Jako kritérium „úspěšného“ vzdělávacího systému je zde využito umístění v mezinárodních žebříčcích OECD, jako jsou PISA, TIMSS a PIRLS. Tato šetření nejsou českému čtenáři neznámá a často se na ně odkazují palcové titulky (zpravidla když se výsledky českých školáků bohužel zhorší). Určitá část knihy by se tak dala nazvat jako „Co jste o těchto šetřeních chtěli vědět a ani vás nenapadlo se na to zeptat“.
Výsledný text je tak velmi plastický a zatímco v jednu chvíli čtenář poznává pozadí těchto mezinárodních šetření a jejich limity, o chvíli později stojí s autorkou na zastávce ve vyloučené lokalitě a baví se s matkou dítěte o tom, jak Kanada zvládá začleňování cizinců (tato kapitola je ostatně pro náš součásný kontext mimořádně zajímavá).
Není to ale čistě „odborná kniha“, taková, na kterou si potřebujete udělat volno v hlavě a nejlépe sednout do knihovny se studijní hudbou v uších. Je to kniha, která je psaná s lehkostí a může posloužit jako odpočinkové čtení v podzimním dni. Psaná svižným jazykem, ale obsahově hutná a s odkazy na další literaturu. Nesporným bonusem je, že člověka donutí přemýšlet nad vlastní výukou a inspiruje, kromě systémových opatření, k proměně učení možná hned další den – pěkných pár takových tipů tam rozhodně najdete.
Kromě výše popsaného dává kniha nahlédnout z nové perspektivy na témata, jako je podpora wellbeingu, (de)profesionalizace učitelství, síťování škol, spolupráce mezi školami, podpora škol se vzdělávacími problémy a mnoho dalšího.
V neposlední řadě tak čtenáři kniha ukazuje, že „není jenom Finsko“ a že inspirativních vzdělávacích systémů je podstatně víc.
Díky vstřícnosti nakladatelství Audiolibrix můžete na jejich webu využít při objednávce kód „nenijenomfinsko“ a získáte tak milou slevu.