Unikátní vzdělávací pomůcka GULAG XR právě míří do škol

Vydáno: 11 minut čtení

Letos na jaře byl českým školám poprvé představen projekt Gulag XR, který připravili zástupci hned několika zemí – Česka, Polska, Slovenska a Německa. Věnuje se důležitému, ale mnohdy opomíjenému tématu sovětských represí a zároveň u žáků rozvíjí historické myšlení a badatelské dovednosti. Žáci díky němu mohou gulagy prozkoumat ve virtuální realitě. „Naším cílem je připomenout osudy obětí sovětských represí a poskytnout učitelům moderní nástroje, využívající mimo jiné virtuální (VR) a rozšířenou realitu (AR), včetně metodiky práce v hodinách. Na konci takové série lekcí by žáci a studenti měli lépe porozumět nebezpečí totalitních režimů, zejména toho sovětského,“ uvádí předseda sdružení Gulag.cz Štěpán Černoušek, s nímž jsme o projektu hovořili.

Unikátní vzdělávací pomůcka GULAG XR právě míří do škol
Mgr.
Michaela
Váchová
Odborná editorka Učitelského měsíčníku
Kdo vznik projektu inicioval a proč?
Projekt iniciovala naše organizace Gulag.cz. Na počátku byl můj zájem o Rusko a jeho historii a nápad vydat se zmapovat pozůstatky lágrů na opuštěné železnici – tzv. Mrtvé trati na severní Sibiři. A protože v Rusku není z žádného bývalého stalinského gulagu vytvořeno muzeum, jak to známe u bývalých nacistických táborů, tak jsem si tam předsevzal, že možnost prohlédnout si lágry gulagu zprostředkuji dalším lidem, kteří by si netroufli podniknout dlouhou a náročnou cestu do odlehlé tajgy.
Tak se v roce 2016 zrodilo online muzeum www.gulag.online, v němž jsme prostřednictvím moderních technologií zprostředkovali 3D prohlídku gulagu a postupně doplnili komplexní informace o sovětských represích. Jako další c

Související dokumenty

Pracovní situace

Bílá kniha
Školní vzdělávací program - metodické materiály
Revize RVP
Mediální vzdělávání
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Školní program EV a jeho tvorba
Školní kurikulum – tvorba ŠVP
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Odborný výcvik v kontextu praktického vyučování a druhu práce
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Odpovědnost při pořádání školy v přírodě a školních výletů
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Mimoškolní akce školy (legislativní vymezení)
Mimoškolní akce školy (zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví)

Poradna

Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Financování obědů
Příspěvek na penzijní připojištění z FKSP
Podávání léků
Cestovní příkazy: proplácení
Houpačky zavěšené na větvích stromů na školní zahradě
Přímá pedagogická činnost zástupce ředitele
Zápočet pedagogické praxe učitel střední školy
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj