Proč učit venku už na jaře?

Vydáno: 6 minut čtení

Láká vás zlepšit svou výuku a zároveň se trochu zrelaxovat? Váháte, zda vyrážet ven už na jaře? Je tam vůbec co s dětmi dělat? Co zkusit odhalit záhadu brzkých jarních květů? Víte, proč kvetou tak časně?

Proč učit venku už na jaře?
Mgr.
Justina
Danišová
Učíme se venku, Vzdělávací centrum TEREZA, z. ú.
Cítíte už vůni jara ve vzduchu? Máte chuť se po práci jít projít, vyčistit si hlavu, odpočinout si v přírodě? A co si jarní přírodu vychutnat i se svou třídou?
Pokud vás to láká ven, tak jaro je ideální příležitost vyrazit učit venku. Proč? Nejen příroda se probouzí po zimním období klidu. Můžeme tu vidět ty nejrychlejší změny v tvarech, barvách, pupenech. Je tu i záplava léčivých zvuků v popředí s ptačími koncerty. Navíc jste si určitě všimli, že s jarní vůní ve vzduchu ožívají i děti ve třídě. Jsou trochu víc jak „na drátkách“, je z nich cítit nová energie, dlouhé sezení v lavicích je tolik neláká.
A právě v tento okamžik se otevírá ta nejlepší interaktivní učebna pod širým nebem. Učebna, kterou má kolem sebe každá škola. Stačí otevřít dveře a vyrazit. A proč hned na jaře? Není moc zima? Je tam vůbec co vidět?
To jsou skvělé otázky a odpovědi na ně získáte, když vyrazíte ven. V brzkém jaru můžeme nejlépe sledovat mnoho rozdílů, změny, cykličnost a rytmy přírody. Není třeba hned v úvodu vyrážet na dlouhé výpravy, na to je jarní počasí občas hodně chladné či vlhké. Ale je skvělé začít postupně. Nejprve s dětmi vyrazit na krátké pozorování v nejbližším okolí. Posbírat přírodniny, které pak zkoumáme v pohodlí třídy. Postupně tak my i děti získáváme cenné zkušenosti, jaké to je být venku, jak se vybavit, co vše se tu dá podniknout, jak propojit naši práci venku a ve třídě.
Pokud vyrážíte s novou třídou nebo na nové místo, hodí se držet jednoduchého pravidla na sebe navazujících kroků:
1. Zažít místo
– tedy nejprve objevujeme místo pomocí našich smyslů, zaměřujeme pozornost na detaily, všímáme si drobností, které jindy přehlížíme, prohlubujeme tak naši citlivost.
2. Objevovat a tvořit
– když hlouběji poznáme místo, je to skvělý základ pro skvělé badatelské otázky a kreativní nápady.
3. Děláme něco pro místo
– ne vždy se nám podaří posunout se až k tomuto bodu, ale hodí se občas dát dětem příležitost hledat možnosti, jak můžeme přírodní místa, kam chodíme, zlepšit. Poznat místo, zkoumat ho, objevit problém, navrhnout řešení a zrealizovat ho, to vše jsou zásadní dovednosti pro budoucí život, a právě to učení venku dětem nabízí. Učení v praxi, kde mohou vidět svůj dopad. Ať jde o snadné kroky, jako je úklid odpadků, umístění „hnízdícího krmítka“, vyrobení ptačích budek, nebo náročnější výzvy, jako je vyjednávání s panem školníkem o méně častém sekání v některých trávnících kolem školy či projekty na zvýšení biodiverzity.
Jarní učení venku nabízí tolik možností, co objevovat. Můžeme sledovat změny počasí díky vlastnoručně vyrobeným meteopřístrojům. Sledovat ptačí svět, který je na jaře plný zázraků, které můžeme snadno pozorovat. Změny v délce dne, barev, postavení Slunce, souhvězdí na noční obloze atd. Stromy jsou učebnice samy o sobě. Fascinovaně pozorovat otevírající se pupeny, první listy či květy. Všímat si, jak to ožívá hmyzáky v korunách stromů, v trávě, v půdě i kolem vody.
Mezi nejoblíbenější lekce, kterou učitelé na jaře využívají, patří lekce: Proč kvetou tak brzy? Kde děti pátrají, proč, a hlavně jak to dělají některé květiny, že zvládnou růst tak brzy na jaře, někdy i mezi sněhem či mrazem. Snadná badatelská hodina dá dětem mnoho příležitostí, jak zkoumat svět venku, a hlavně propojovat souvislosti, díky kterým přijdou záhadě na kloub.
A venku rozhodně nemusíme na jaře vyrážet jen za přírodovědnými tématy. Skvělé jsou jarní čtecí dílny venku, matematické projekty, hledání historických příběhů. Nádherné jsou jarní výtvarné i hudební ateliéry venku. Je skvělé dětem ukázat, jak lze z přírodnin vytvořit nádhernou výzdobu nejen na svátky jara. Zapojte proutí, listí i hlínu. Například vyškrabované hliněné kraslice se stávají opakovaně hitem jarní inspirace.
A pokud s dětmi můžete, ochutnávejte jarní bylinky. Je to skvělý zdroj vitamínů a zdravé barevné energie.
Jaro je ideální start, jak posunout své učení, dát mu nový impuls, energii a motivaci. Učení venku nám v tom může snadno pomoci.
Zpestřete svou výuku a nabídněte dětem přirozené vzdělávání plné pohybu, v praxi, s propojením mnoha souvislostí. Pokud cítíte, že potřebujete konkrétní inspiraci, najdete ji na našem webu. Jsou tu pro vás připravené hry, lekce a pro ty, co chtějí opravdovou dávku podpory, i oblíbený videokurz Jaro venku.
Díky, že stále zlepšujete své učení. Díky, že vás to láká s dětmi ven.
Osm hlavních důvodů, proč se učit venku aneb co ukazují výzkumy o učení venku:
1. Děti to baví
– venku čekají pestré podněty pro všechny smysly
2. Větší zájem o učení
– děti chtějí objevovat reálný svět
3. Lepší výsledky
– zážitek venku se snadno zapamatuje
4. Děti jsou zdravější
– venku narůstá
imunita
a odolnost
5. Zvýšení wellbeingu
– v přírodě narůstá spokojenosti i soustředění
6. Spokojenější učitel
– venku vládne menší stres a lepší nálada
7. Posílené vztahy
– mezi dětmi navzájem i s učitelem
8. Je to přirozené
– děti se dříve venku učily 99 % svého času
Více inspirace najdete na ucimesevenku.cz a jdeteven.cz.Kupa podpory, jak na jaře ven, v kurzu JARO VENKU https://ucimesevenku.cz/kurz-jaro-venku/