Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace IV

Vydáno: 13 minut čtení

V předchozích dílech jsme postupně nahlédli do ateliéru asertivního umění, zabývali se principy asertivních práv a zvažovali uplatnění asertivních technik v praxi. Závěrečná část minisérie přináší několik dalších námětů pro zdokonalování i trénink komunikačních dovedností a důkladněji se přitom zaměřuje na význam či praktické využití emoční inteligence, pro niž se vžilo označení EQ.

Začneme tam, kde jsme před časem skončili.
Závěr minulého dílu přinesl příběh pana Jindřicha, účastníka firemního vzdělávání, jež bylo věnováno tématu efektivní asertivní komunikace. Příběh by mohl nést pracovní název Co dělat, když jeden z partnerů v rozhovoru nechce mluvit. Pana Jindřicha, odborného technického pracovníka takřka penzijního věku, jsem se svého času v úvodu školení zeptala, co by se rád dověděl, co by na semináři nejvíce ocenil. Spíše neradostně tehdy odvětil, že by byl rád, kdyby nemusel odpovídat na žádné otázky.
Napsala jsem v té souvislosti, že existuje více možností, jak „rozmluvit nespolupracujícího“ partnera v rozhovoru. Zajisté by bývalo bylo možné citlivě použít například některou z asertivních technik – volné informace, sebeotevření, přijatelný kompromis a nepochybně též dotazování na negativa. V případě pana Jindřicha mi však jakýkoli, byť laskavý aktivizující podnět, připadal nepatřičný až invazivní. Proč? Protože jsem intuitivně považovala již tuto páně Jindřichovu odpověď za vrcholnou formu jeho sebeotevření a jakékoli další snahy o rozvíjení verbální komunikace mi připadaly nevhodné.
Zvídavý čtenář by se mohl ptát, jak jsem na to přišla, co když to bylo jinak, třeba byl Jindřich schválně ironický a chtěl mne provokovat – do hlavy přece nikomu nevidíme. To je pravda, nemohla

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Nastavení strategie výuky na dálku
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Základní stavební prvky komunikace s rodiči
Individuální konzultace na půdě školy
Tematické zprávy České školní inspekce
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách

Poradna

Výuka Aj
Podání léku dítěti s epilepsií
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon

Články

Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace I.
Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace III
Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace II