Jak u žáků rozvíjet emoční gramotnost - metodiky RRRR

Vydáno: 3 minuty čtení

V předchozím čísle jsme vám představili metodický soubor Respekt, Rozmanitost, Rovnost & Resilience, zkráceně RRRR, který Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání tento školní rok pilotuje na několika základních a středních školách. Od dalšího školního roku budou metodiky poskytnuty školám jako inspirace, jak systematicky podpořit socioemoční učení a wellbeing žáků. V tomto článku vám blíže představíme první tematickou oblast metodik, kterou je emoční gramotnost.

Jak u žáků rozvíjet emoční gramotnost – metodiky RRRR
Mgr.
Veronika
Bačová
projektová
Co je a proč je důležitá emoční gramotnost?
Emoční gramotnost lze definovat jako schopnost porozumět vlastním emocím a emocím druhých. Dává nám schopnost vnímat, reflektovat a zvládat vlastní emoce a vhodně reagovat na emoce druhých. Osvojení pojmů v oblasti emocí a jejich prožívání pomáhá zvyšovat emoční gramotnost a budovat sebeuvědomění a empatii vůči druhým. Naučit se rozpoznat své emoce a umět s nimi pracovat je důležité pro fyzické a duševní zdraví žáků i pro jejich úspěšné fungování ve škole. Řada dětí je již od dětství vedena k potlačování svých emocí. Některé děti, zejména ty, které ze strany svých blízkých zažívaly nebo zažívají špatné zacházení, neměly dostatek příležitostí k tomu, aby se naučily rozpoznávat vlastní emoce a emoce druhých. Obojí může být zdrojem obtíží v sociálních interakcích s vrstevníky a dospělými. Proto je důležité se tomuto tématu ve školách věnovat – učit žáky vnímat a rozlišovat vlastní emoce a emoce druhých, naučit se s nimi pracovat a najít si efektivní způsoby jejich regulace. Rozvíjení emoční gramotnosti přispívá ke snižování projevů náročného a rizikového chování žáků a zlepšování jejich vzdělávacích výsledků (Team Youth Research Centre, 2018).
Emoční gramotnost v RRRR
Téma emoční gramotnosti je přítomno ve všech metodikách RRRR od prvního ročníku základní školy až po poslední ročník střední školy a v RVP ZV je konkrétně navázáno na vzdělávací oblast
Člověk a zdraví
a
Člověk a jeho svět
, vzdělávací obor
Etická výchova
a
Dramatická výchova
a průřezové téma
Osobností a sociální výchova
. Jednoduše je však lze zařadit i do výuky českého jazyka a dalších předmětů. Aktivity věnované rozvoji emoční gramotnosti pomohou žákům:
*
vysvětlit, jak emoční reakce ovlivňují chování,
*
vysvětlit vliv emocí na chování, učení a vztahy,
*
analyzovat faktory, které ovlivňují jejich schopnost zvládat emoce,
*
předvídat důsledky nevhodného projevování emocí a navrhnout, jak se takovému projevování emocí vyhnout,
*
kriticky se zamyslet nad vlastními emočními reakcemi na širokou škálu situací v různých kontextech,
*
vhodně ovládat své emoční reakce při vyjadřování vlastních názorů, hodnot a voleb.
Aktivity jsou připravovány s ohledem na věk žáků v jednotlivých ročnících. Délka aktivit se pohybuje od 10 do 45 minut, lze je tedy kromě výuky jednoduše začlenit do komunitních kruhů, třídnických hodin i v rámci programů na adaptačních kurzech. Pro ucelenější představu o aktivitách v oblasti
Emoční gramotnost
uvádíme příklad konkrétní aktivity z metodiky pro 8. a 9. ročník ZŠ.
ZDROJE
*
Respekt, Rozmanitost, Rovnost & Resilience – metodiky socioemočního učení pro základní a střední školu.
ČOSIV
[online]. Dostupné z: https://cosiv.cz/cs/socio-emocni-uceni/.
*
Team Youth Research Centre.
RESILIENCE, RIGHTS&RESPECTFUL RELATIONSHIPS: Teaching for Social and Emotional Learning and Respectful Relationships.
Department of Education and Training, 2018.

Související dokumenty

Pracovní situace

Školní program EV a jeho tvorba
Bílá kniha
Odborný výcvik v kontextu praktického vyučování a druhu práce
Školní vzdělávací program - metodické materiály
Revize RVP
Mediální vzdělávání
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Evaluace EV ve škole
Školní kurikulum – tvorba ŠVP
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Školní družina a kritéria ČŠI
Začínající učitelé
Finanční gramotnost - modelové úlohy
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026