Aby se žáci dokázali učit, potřebují se cítit bezpečně

Vydáno: 10 minut čtení

V roce 1962 se začal psycholog Thomas Gordon ve své práci věnovat rodičům i učitelům. Jeho přístupy se za více než půlstoletí své existence staly jedním z nejúspěšnějších programů pro rozvoj tzv. soft skills a komunikačních dovedností na světě. Škola bez poražených je postavena na jeho myšlence, tedy na tom, že pro vzdělávání hraje klíčovou úlohu vztah učitele a žáka. Právě vztah je chápán jako jeden z nejvýznamnějších faktorů pro předávání znalostí a dovedností. S Janem Vávrou, který u nás vznik Školy bez poražených inicioval, jsme si povídali nejen o jejích principech.

Aby se žáci dokázali učit, potřebují se cítit bezpečně
Mgr.
Michaela
Váchová
Vedla rozhovor, odborná editorka Učitelského měsíčníku.
Jak vlastně vznikl název kurzů Škola bez poražených?
V angličtině se Škola bez poražených jmenuje Teacher Effectiveness Training (T. E. T.). Jedná se o přístup založený už zmiňovaným psychologem Thomasem Gordonem. Rozvinul model, který jde komunikačně použít ve vztazích s dětmi i s dospělými, v rovině rodičů i učitelů. Spojení Škola bez poražených vychází z názvu jeho knihy
No-Lose Method
, tedy Metoda bez poražených. V podstatě to vzniklo díky nakladatelství Malvern, které knihu pro český t

Související dokumenty

Pracovní situace

Bílá kniha
Školní program EV a jeho tvorba
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Mediální vzdělávání
Odborný výcvik v kontextu praktického vyučování a druhu práce
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Školní kurikulum – tvorba ŠVP
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Evaluace EV ve škole
Zákonný zástupce
Řádná docházka žáka do školy a nepřítomnost žáka ve vyučování
Žákovská a studentská samospráva
Školní družina a kritéria ČŠI
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Výuka Aj
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Problémy ve třídě
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání