Proč jsem ráda, že se mí studenti ve svaťáku na maturitu vůbec neučili?

Vydáno: 15 minut čtení

Nejenže jsem ráda, dokonce jsem na ně hrdá. A vlastně i na sebe, protože to znamená, že jsme všichni odvedli za čtyři roky (nebo osm let) studia dobrou práci. Společně jsme se seznámili s požadovanými výstupy, typem zkoušky, na kterou se studenti připravují, a prostřednictvím vhodných metod práce a aktivit jsme těchto výstupů dosáhli. Studentům patří respekt za to, že v hodinách i mimo ně ochotně pracovali na tom, aby stanovených cílů dosáhli.

Proč jsem ráda, že se mí studenti ve svaťáku na maturitu vůbec neučili?
Mgr.
Libuše
Kohutová
učitelka angličtiny, Gymnázium Třinec, příspěvková organizace; jedna ze zakládajících členek Učitelské platformy, z. s., a bývalá předsedkyně Asociace učitelů angličtiny České republiky, z. s.
Když jsme se setkali po maturitě, ptala jsem se svých studentů, zda se v průběhu svého tzv. svatého týdne na maturitu z angličtiny učili. Trošku se styděli, ale přiznali se, že ne. Mysleli si, že se budu zlobit. A já se naopak usmívala a hřálo mě to na srdci. Řekla jsem si: Well done! Dokázala jsem to. Taková je totiž moje filozofie – jazyk vnímám jako nástroj. Umožní nám cestovat, komunikovat s lidmi, vyřešit příjemné i méně příjemné situace, do kterých se dostaneme, můžeme díky němu poznávat kulturu jiných zemí (od divadla, filmu a literatury po kuchyni, cizí svátky a tradice), studovat v zahraničí, dokonce si najít partnera tak nějak odjinud. Abychom mohli naše žáky na takové situace připravit, využíváme celou škálu aktivit v hodinách, vedeme je k tomu, aby se angličtinou obklopovali i mimo školu (což naštěstí mnozí z nich dělají i bez našeho doporučení), a celkově se snažíme, aby angličtina nebyla jen další předmět na jejich rozvrhu. Naštěstí ony i ty RVP a ŠVP nám vlastně pomáhají, protože předkládají
kompetence
, které by žáci měli zvládnout. Dok

Související dokumenty

Pracovní situace

Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Přihlašování k maturitní zkoušce
Maturitní komisař
Hodnotitel
Zkušební maturitní komise
Maturita - pracovní listy
Hodnocení maturitní zkoušky
Opravné a náhradní maturitní zkoušky
Přezkoumání průběhu a výsledků maturitní zkoušky
Zkoušky společné a profilové části
Příklady nabídky zkušebních předmětů pro povinné a nepovinné zkoušky profilové části maturity
Novela maturitní vyhlášky
Vzdělávání ve SŠ s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části MZ
Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách
Jmenování (určení, stanovení) komisaře, zadavatelů, hodnotitelů a členů maturitní komise
Maturitní zkouška v podzimním zkušebním období v kontextu novely
Komisionální zkouška žáka střední školy
Změny termínů maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2021
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole

Poradna

Přihlášení k podzimnímu termínu maturitní zkoušky u žáků s neukončeným ročníkem
Maturitní písemné práce a ústní zkouška
Nepřipuštění k obhajobě maturitní práce
Kvalifikace učitelky ZŠ
Výpověď učiteli pro nedostatečnou kvalifikaci
Opravný termín maturitní zkoušky
Dny volna před maturitou
Náhrada druhého cizího jazyka
Počet žáků ve třídě
Maturitní zkoušky: nahrazení cizího jazyka certifikátem
Maturitní zkouška ukrajinského žáka ve školním roce 2024/2025