Odklady školní docházky: Klíčové problémy a návrhy řešení

Vydáno: 5 minut čtení

Odklady povinné školní docházky představují dlouhodobý problém v českém vzdělávání. Podle analýzy PAQ Research každé čtvrté až páté dítě v Česku dostane odklad, což představuje výrazně vyšší podíl než ve většině zahraničí. Tento nadměrný počet odkladů zatěžuje školský systém, prohlubuje regionální nerovnosti a má závažné ekonomické dopady. Snižování množství odkladů by mohlo státnímu rozpočtu ušetřit až tři miliardy korun ročně. Klíčové problémy zahrnují nedostatek logopedů, nejednotná kritéria pro udělování odkladů, rozdíly v praxi jednotlivých regionů a vysoké nároky kladené na školní připravenost dětí.

Odklady školní docházky: Klíčové problémy a návrhy řešení
Mgr.
Eliška
Uvírová
scenáristka vzdělávacích kurzů, lektorka
Tematická zpráva ČŠI o faktorech ovlivňujících odklady povinné školní docházky identifikuje

Související dokumenty

Pracovní situace

Školní družina a kritéria ČŠI
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Listopad 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Výroční zpráva ČŠI 2016/2017 - Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017
Tematická zpráva ČŠI 2017
Vzdělávání ve SŠ s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části MZ
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách
Dopady povinného předškolního vzdělávání
Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Málotřídní
Externí hodnocení školy a školského zařízení Českou školní inspekcí a zřizovatelem
Postavení České školní inspekce v našem vzdělávacím systému

Poradna

Zápis do 1. ročníku ZŠ
Dodatečný odklad
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů