Žáky drtí úzkosti, deprese a nárůst technologických závislostí

Velký unikátní výzkum o rizikovém chování žáků 2. stupně základních škol a studentů středních škol přináší datově podložené informace o dopadech protiepidemických omezení a uzavření škol na děti. Výzkum probíhá každý rok již od roku 2016, aktuální kolo proběhlo v prosinci 2020 a zúčastnilo se ho 8 724 respondentů ve věku 11 až 21 let z pražských základních škol, středních škol a gymnázií. Srovnání dat s předešlými roky tak nabízí ojedinělou možnost srovnání současného stavu se situací před nástupem koronaviru
a distanční výuky.
Dovolujeme si úvodem upozornit, že jsme si vědomi limitů při snaze zobecnit výsledky na celkovou populaci v České republice. Výzkum se týká pouze žáků, kteří navštěvují základní a střední školy umístěné v Praze. Bydliště žáků nezkoumáme, minimálně u části je tak možné, že se jedná o obyvatele Středočeského kraje. Protože je průměrná socioekonomická situace obyvatelstva v Praze či středních Čechách odlišná od průměrné situace rodin např. v Ústeckém kraji, budou odlišnosti také v oblasti rizikového chování žáků. Zároveň jsme ale přesvědčeni, že klíčová zjištění prezentovaná v tomto článku jsou do velké míry platná pro žáky po celé zemi a poučení z nich mohou čerpat všechny školy v České republice.
Shrnutí hlavních zjištění můžeme formulovat do pěti klíčových bodů:
1.
Rozmach technologických závislostí
2.
Nápor na duševní zdraví
3.

Související dokumenty

Pracovní situace

Syndrom vyhoření a jeho prevence
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Co školám hrozí v souvislosti s pandemickými opatřeními?
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Stanovisko k právnímu výkladu Mimořádného opatření k nošení respirátorů neočkovanými učiteli
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Na co se zaměřit při výběru školní Wi-Fi?
Defacement webových stránek
Je vaše škola v bezpečí i v kyberprostoru?
Kvalitní škola musí mít kvalitní web. Ale jak na to?
Komunikace školy s veřejností na internetu a uživatelské testování www stránek
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
Proč se tolik chytrých lidí nachytalo na BFF?
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Získávání zaměstnanců pomocí internetu
Jak na modrou velrybu

Poradna

Online výuka
Skartační předpisy u dotazníků při šetření šikany
Problémy ve třídě
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Pracovní náplň
FKSP a proplácení ochranných pomůcek
FKSP a očkování
Provoz MŠ
Vracení úplaty