Spolupráce s rodiči při zavádění metodiky Skills Builder - Skills Builder v praxi

Vydáno: 10 minut čtení

V následujícím článku se zaměříme na možnosti spolupráce vyučujících s rodiči – jak rodiče o metodice informovat a jak je zapojit, aby se mohli aktivně podílet na rozvoji měkkých dovedností svých dětí a dokázali sami i společně se svými dětmi následně sledovat pokroky v měkkých dovednostech v každodenním životě. V předchozích číslech tohoto časopisu jste se mohli dočíst jak o jednotlivých měkkých dovednostech, které rozvíjí metodika Skills Builder, tak o zásadách vedoucích k jejich efektivnímu rozvoji.

Spolupráce s rodiči při zavádění metodiky Skills Builder – Skills Builder v praxi
PhDr.
Irena
Zárubová
metodička vzdělávání, Schola Empirica, z. s.
Měkké dovednosti – vědí rodiče, proč je důležité je rozvíjet?
Zeptáte-li se rodičů, co očekávají, že škola jejich dětem dá, co si přejí, aby jejich děti uměly, zvládaly, až budou školu opouštět, možná je překvapíte, protože o tom zatím nikdy nepřemýšleli. Moje zkušenost je taková, že rodiče po chvíli přemýšlení jmenují např. být asertivní, umět sdělit, co potřebuji nebo co chci představit, umět reagovat na změnu či nebát se zkoušet nové věci a učit se je. Mezi řadou těchto měkkých dovedností se samozřejmě objevují i tvrdé dovednosti jako např. umět číst, počítat, ale měkké dovednosti převažují.
Mnohdy si dospělí až v rodičovské roli uvědomí na vlastních dětech odtrženost školy od skutečného života – škola vybavuje děti především vědomostmi (hard skills) a rozvoj měkkých dovedností je často opomíjen. Přitom ve světě byl již před jistou dobou termín „soft skills“ nahrazen termínem „essential skills“ neboli důležité dovednosti, jejichž ovládání j