Dánský obrat. Regulace smartphonů jako globální trend ve školství, 2. díl

Vydáno: 10 minut čtení

Regulace smartphonů ve školách se stává běžnou praxí ve světě i v Evropě. Země však zpravidla neopouštějí technologie jako takové – snaží se nalézt rovnováhu. Digitální kompetence by měly vznikat v řízeném, smysluplném kontextu. Česko má pro podobný přístup předpoklady mimo jiné díky výbornému ICT vybavení a pozitivním postojům učitelů, jak ukazuje zpráva ICILS 2023. Výzvou však zůstává nastavení jasné politiky a její důsledné zavedení. V Řízení školy 3/25 jsem analyzovala kazuistiku Francie a Finska, dnes se podíváme do Dánska a na sever Evropy.

Dánský obrat
Regulace smartphonů jako globální trend ve školství, 2. díl
Michaela
Mlíčková Jelínková
spisovatelka, absolventka kurzu pro školní metodiky prevence
Dánský obrat
Případ Dánska je pozoruhodný mimo jiné proto, že – na rozdíl od například Francie – po desetiletí platilo za průkopníka digitalizace v mnoha oblastech včetně školství a regulace, kterou oznámili Dánové v únoru 2025, má být jednou z nejpřísnějších na světě. Žáci a studenti až do 17 let nebudou smět vlastní přístroje používat ve škole ani ve družině a v mimoškolních klubech.
Regulace smartphonů na půdě škol je jedním ze 35 doporučení na podporu duševního zdraví dětí a dospívajících, která zveřejnila tzv. wellbeingová komise zřízená dánskou vládou v roce 2023 a vedená Rasmusem Meyerem. Podobně jako ve Francii a v jiných zemích pracovala komise, složená z odborníků z různých oborů, více než