Aktuality - strana 5
Edukační program pro žáky 2. stupně ZŠ a nižších stupňů SŠ s výukou anglického jazyka se koná v termínu 19.–23. května 2025.
Jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro následující období je věnovat větší pozornost systému ústavní a ochranné výchovy. V této souvislosti MŠMT zřídilo pozici zmocněnce pro ústavní a ochrannou výchovu, a transformovalo tak roli dřívějšího školského ombudsmana.
Po loňském úspěchu se do Prahy opět vrací unikátní interaktivní výstava Svět nevídaný, kterou společnost Canon ve spolupráci se Světluškou – Nadačním fondem Českého rozhlasu a organizací Czech Photo připravila pro nevidomé i ostatní návštěvníky. Tato jedinečná expozice umožňuje vnímat umělecké fotografie nejen zrakem, ale i hmatem, čímž podporuje kreativitu a inkluzivní vzdělávání.
V Krupce se realizuje jedinečný projekt: Seniorská základní škola, který od února do května nabízí místním seniorům účast v programu v kulturním domě.
Zápisy do ZŠ pro školní rok 2025/2026 probíhají od 1. do 30 dubna 2025. Rodiče mohou dítě zapsat do spádové školy podle místa trvalého bydliště nebo do jakékoli jiné školy zapsané ve školském rejstříku.
Dezinformace, kyberbezpečí, digitální well-being, umělá inteligence, žurnalistka - workshopy, přednášky, panelovou diskuzi a na interaktivní stánky
MŠMT spustilo pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů. Cílem je nabídnout školám podporu při zavádění změn a poskytnout jim konkrétní a srozumitelný nástroj, se kterým se budou moci bezpečně vydat na cestu modernizace výuky.
Doporučení veřejné ochránkyně práv Mgr. Anny Šabatové, Ph.D.
V reakci na rostoucí poptávku škol připravili odborníci praktickou pomůcku, která pomůže posoudit nabídky preventivních programů a aktivit. Národní pedagogický institut ČR vydal tyto kritéria v podobě přehledného check-listu v březnu 2025.
Napříč Českem výzkum potvrdil 263 oblastí, kde by děti mimo školky zaplnily rovnou dvě a víc tříd. Nejvíc se objevují v okolí velkých měst jako Praha, Brno nebo Ostrava a v regionech trpících destabilizující chudobou – zejména Ústeckém a Karlovarském kraji.
Revidované kurikulum pro základní školy speciální - kulatý stůl Národního pedagogického institutu ve spolupráci s MŠMTSetkání proběhne ve čtvrtek
V prvním ročníku se zapojilo 108 studentů, v porotě usedne i držitelka Magnesie Litery.
České republice v současnosti funguje 539 základních uměleckých škol (ZUŠ), které navštěvuje přes čtvrt milionu žáků. ZUŠ představují unikátní systém uměleckého vzdělávání, který má nezastupitelný význam nejen pro rozvoj talentů, ale i pro celou společnost. Česká síť ZUŠ je světově unikátní jak svou dostupností, tak kvalitou vzdělávání v hudebním, výtvarném, tanečním a literárně-dramatickém oboru.
Vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) organizace Člověk v tísni ocenil během festivalu Jeden svět sedm výjimečných pedagogů, kteří inspirují mladé lidi a pomáhají jim orientovat se v současném světě.
V českých školách pamatujeme na nadané děti jen okrajově. Jedním z důvodů je nedostatečná schopnost tyto žáky objevit a naplnit jejich specifické potřeby. Dané děti jsou navíc často označovány za problémové, jelikož ve vyučování vyrušují – potřebují totiž odlišný přístup. EDUin ve spolupráci s Nadací RSJ radí, na koho se v takovém případě obrátit.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů (mŠVP). Tato iniciativa má základním školám pomoci s přechodem na revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) a zároveň poskytnout zpětnou vazbu pro finální úpravy modelových dokumentů. Ověřování bude probíhat od 1. června 2025 do 31. října 2026 na vybraných školách po celé České republice.
V prostorách pražského Rudolfina byly oceněny výjimečné projekty, které posouvají mezinárodní vzdělávání v Česku. V průběhu již 7. ročníku Cen Domu zahraniční spolupráce, který je příspěvkovou organizací MŠMT plnící funkci národní agentury pro mezinárodní vzdělávání a výzkum, byly uděleny ceny v kategoriích digitalizace, inkluze a diverzita, participace, udržitelnost, flexibilita a inovace a internacionalizace a dvě individuální ceny v kategorii účastník vyjíždějící z ČR a zahraniční účastník přijíždějící do ČR.
Ředitel Národního pedagogického institutu Ivo Jupa v březnovém vydání EduRevue přináší jasný pohled na význam změn v revizi rámcového vzdělávacího programu. Vyjadřuje se k jejich dopadu na současné vzdělávací standardy a budoucí směřování školství.
Integrace vzdělávacích obsahů - diskuse nad možnými přístupy, jak poznatky z dílčích disciplín efektivně propojit
V oblasti přírodovědného vzdělávání se může jednat o přístup science (spojení fyziky, chemie a přírodopisu) či komplexnější přístup STEM (propojující přírodní vědy, technické předměty, informatiku a matematiku).
Výzkum realizovaný Knihovnou Václava Havla ve spolupráci s analytickým ústavem STEM přináší fascinující pohled na to, jak mladá generace ve věku 15 - 20 let vnímá devadesátá léta.