Aktuality - strana 6

V českých školách pamatujeme na nadané děti jen okrajově. Jedním z důvodů je nedostatečná schopnost tyto žáky objevit a naplnit jejich specifické potřeby. Dané děti jsou navíc často označovány za problémové, jelikož ve vyučování vyrušují – potřebují totiž odlišný přístup. EDUin ve spolupráci s Nadací RSJ radí, na koho se v takovém případě obrátit.
Vydáno: 28. 03. 2025
 České republice v současnosti funguje 539 základních uměleckých škol (ZUŠ), které navštěvuje přes čtvrt milionu žáků. ZUŠ představují unikátní systém uměleckého vzdělávání, který má nezastupitelný význam nejen pro rozvoj talentů, ale i pro celou společnost. Česká síť ZUŠ je světově unikátní jak svou dostupností, tak kvalitou vzdělávání v hudebním, výtvarném, tanečním a literárně-dramatickém oboru.
Vydáno: 28. 03. 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů (mŠVP). Tato iniciativa má základním školám pomoci s přechodem na revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) a zároveň poskytnout zpětnou vazbu pro finální úpravy modelových dokumentů. Ověřování bude probíhat od 1. června 2025 do 31. října 2026 na vybraných školách po celé České republice. 
Vydáno: 27. 03. 2025
V prostorách pražského Rudolfina byly oceněny výjimečné projekty, které posouvají mezinárodní vzdělávání v Česku. V průběhu již 7. ročníku Cen Domu zahraniční spolupráce, který je příspěvkovou organizací MŠMT plnící funkci národní agentury pro mezinárodní vzdělávání a výzkum, byly uděleny ceny v kategoriích digitalizace, inkluze a diverzita, participace, udržitelnost, flexibilita a inovace a internacionalizace a dvě individuální ceny v kategorii účastník vyjíždějící z ČR a zahraniční účastník přijíždějící do ČR.
Vydáno: 26. 03. 2025
Ředitel Národního pedagogického institutu Ivo Jupa v březnovém vydání EduRevue přináší jasný pohled na význam změn v revizi rámcového vzdělávacího programu. Vyjadřuje se k jejich dopadu na současné vzdělávací standardy a budoucí směřování školství.
Vydáno: 25. 03. 2025
Integrace vzdělávacích obsahů - diskuse nad možnými přístupy, jak poznatky z dílčích disciplín efektivně propojit V oblasti přírodovědného vzdělávání se může jednat o přístup science (spojení fyziky, chemie a přírodopisu) či komplexnější přístup STEM (propojující přírodní vědy, technické předměty, informatiku a matematiku). 
Vydáno: 24. 03. 2025
Výzkum realizovaný Knihovnou Václava Havla ve spolupráci s analytickým ústavem STEM přináší fascinující pohled na to, jak mladá generace ve věku 15 - 20 let vnímá devadesátá léta. 
Vydáno: 24. 03. 2025
Global Money Week 2025 vrcholí – připojte se ke konferenci 3. dubna 2025 od 9:00 do 15:40 v Kongresovém sále České národní banky v Praze. 
Vydáno: 22. 03. 2025
Liší se kvalita školám nabízených preventivních programů? Ano! Jak poznat projekt, který je pro žáky skutečně přínosný a bezpečný? NPI ČR připravilo jednoduchý checklist, který Vám usnadní orientaci v nabídce preventivních programů a pomůže vám vybrat ten správný.
Vydáno: 21. 03. 2025
Změny v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) přinášejí mnoho otázek, představují nové výzvy pro učitele i vedení škol, ale i příležitost posunout se dál. Proto je tu celodenní konference nabitá inspirací, praktickými ukázkami s možnostmi konzultací. 
Vydáno: 20. 03. 2025
Nadace České spořitelny spustila vlastní digitální platformu Skoala zaměřenou na finanční vzdělávání pro základní a střední školy. Skoala reaguje na dlouhodobě chybějící metodické materiály k výuce finanční gramotnosti a pomáhá učitelům začlenit toto klíčové téma do školní praxe. Ambice rozvíjet finanční znalosti souvisí i s výsledky aktuálního průzkumu společnosti Ipsos pro Nadaci České spořitelny, v němž 39 % mladých Čechů ve věku 15-25 let zhodnotilo úroveň své finanční gramotnosti známkou 3 a horší. Platforma Skoala obsahuje na 100 hodin výukových materiálů pro učitele a tematicky pokrývá oblast finančního vzdělávání pro žáky ve věku od 6 do 19 let.
Vydáno: 19. 03. 2025
Platforma obsahuje na 100 hodin výukových materiálů pro učitele a pokrývá všechna klíčová témata finančního vzdělávání. 
Vydáno: 19. 03. 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyčlenilo pro letošní rok téměř 36 milionů korun na podporu aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování a duševního zdraví ve školách a školských zařízeních. Cílem výzvy, která byla vyhlášena už koncem října loňského roku, je podpora vzdělávání pedagogických pracovníků, preventivních programů ve školách, celostátních systémových projektů a krizových intervenčních týmů.
Vydáno: 18. 03. 2025
Memorandum o spolupráci při modernizaci vzdělávání a podpoře vedení škol by v dohledné době mělo podepsat Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spolu s hlavními aktéry v oblasti řízení škol. Memorandum bude zaměřeno na modernizaci počátečního vzdělávání ředitelů, zajištění mentorské podpory pro začínající ředitele a další klíčové prvky, které MŠMT v oblasti pedagogického leadershipu plánuje. 
Vydáno: 17. 03. 2025
Záznam přednášky Ondřeje Neumajera na DIGI roadshow organizované NPI ČR pro učitele základních a středních škol
Vydáno: 16. 03. 2025
Nabízíme vám edici katalogů podpůrných opatření, která je nyní v prodeji na našem e-shopu.
Vydáno: 13. 03. 2025
Kulatý stůl o přínosech modularity ve vzdělávání
Vydáno: 12. 03. 2025
Poslanci budou v úterý 11. března hlasovat o novele školského zákona, která přináší změny ve financování některých podpůrných opatření a další změny, které mohou ohrozit vzdělávání dětí se znevýhodněním. Návrh ruší podpůrné opatření “další učitel”, který ve třídě pomáhá například dětem s poruchou autistického spektra, s vážným onemocněním a dalším dětem, které potřebují zvýšenou míru podpory. Zároveň novela převádí financování části podpůrných opatření na zřizovatele, čímž komplikuje jejich bezprostřední dostupnost, kterou v současné praxi školám garantuje stát.
Vydáno: 11. 03. 2025
Prezident republiky Petr Pavel uspořádal ve čtvrtek 6. března 2025 v prostorách Pražského hradu kulatý stůl ke vzdělávání, během něhož se šestnácti účastníky diskutoval o vybraných tématech vzdělávání v České republice. Jako zastřešující zadání pro tuto diskusi prezident republiky zvolil problematiku nerovností ve vzdělávání na půdorysu dat a zjištění České školní inspekce, které prezentoval ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.  
Vydáno: 11. 03. 2025
V souladu s přechodnými ustanoveními lze peněžní prostředky vedené na účtu FKSP použít na jakékoliv kulturní a sociální potřeby (v souladu s rozpočtem FKSP, platnou kolektivní smlouvou, kolektivní dohodou nebo vnitřním předpisem).
Vydáno: 11. 03. 2025