ICT - strana 6

  • Článek
Těžko bychom nacházeli obor, který neprošel proměnou díky digitálním technologiím. Tyto změny je třeba promítnout i do výuky jednotlivých vzdělávacích oborů ve školách. Postupně tak začnou ve všech předmětech přibývat aktivity využívající technologie k řešení dílčích, ale i zásadních oborových úkolů a témat.
Vydáno: 23. 09. 2022
  • Článek
Ve své lektorské praxi potkávám celou řadu pedagogických pracovníků, kteří si dnes už neumějí svůj školní život představit bez digitálních technologií, stejně tak ale i nemalou skupinu oněch, kteří pro změnu v momentě, kdy už není přímý tlak na online výuku, počítač okamžitě vypnou. Do škol se technologie valí měrou vrchovatou. Dnes již neobstojí tvrzení, že na ně nejsou peníze, protože možností, jak financovat počítače, je opravdu nespočet.
Vydáno: 23. 09. 2022
  • Článek
Moderní náborové kampaně zahrnují mnoho nástrojů, které se liší cenou, efektivitou a přesahem do dalších součástí života školy. Do čeho se školám vyplatí investovat? Je to bezpochyby online prezentace – internetový marketing je nejlevnější cestou, jak oslovit cílové publikum bez ohledu na velikost školy.
Vydáno: 20. 09. 2022
  • Článek
Všechna čtyřletá i víceletá gymnázia musí zahájit výuku podle revidovaného RVP v digitální oblasti nejpozději od 1. září 2025, a to ve všech ročnících. Některé školy ale využily možnost začít dobrovolně už v tomto školním roce. Jakýkoli „předtermín“ s sebou zároveň nese i příležitost pro postupný náběh výuky. Ať se ve svém gymnáziu rozhodnete jakkoli, můžete zdarma čerpat podporu Národního pedagogického institutu ČR.
Vydáno: 20. 09. 2022
  • Článek
Digitální technologie se staly jedním základních stavebních kamenů soudobé společnosti, kultury i každodenního života. Dnešní mladí lidé vyrůstají ve světě, ve kterém jsou digitální technologie běžnou a přirozenou součástí prakticky všech aspektů jejich života, školu a učení nevyjímaje.
Vydáno: 20. 09. 2022
  • Článek
Zadání školního webu nemusí být pro ředitele druhou maturitou, když ví, kam sáhnout pro radu.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Od prvního září mají před sebou základní školy poslední rok příprav na výuku nové informatiky a rozvíjení digitálních kompetencí žáků na prvním stupni. Na druhém stupni je třeba začít učit podle revidovaného RVP ZV v informatické a digitální oblasti o rok později. Víte, jakou nabídku podpory má pro vás Národní pedagogický institut ČR?
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Již několik let mám možnost působit jako školní psycholožka v jedné „tradiční“, středně velké základní škole. Na základě této zkušenosti se nebojím konstatovat, že poslední dva roky byly opravdu náročné, ale zároveň také poučné. Ukázalo se, že školy jsou instituce, které se poměrně rychle adaptují na nové situace, a jejich zaměstnanci si zvládli osvojit dovednosti a postupy, které potřebovali k distanční výuce. Budu-li se na pandemii dívat s růžovými brýlemi na nose, tak musím konstatovat, že právě díky pandemii se v krátké době zvedla digitální gramotnost učitelů. Využívání digitálních výukových platforem, aplikace typu Kahoot, prezentace na sociálních sítích apod. nejsou ve školních třídách žádnou výjimkou ani v současném postpandemickém období. Musím ovšem také poznamenat, že digitální technologie nejsou pouze výukovým prostředkem a prostředím, ale mohou být také polem pro nežádoucí rizikové chování.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Každému ze čtenářů tohoto časopisu je nepochybně jasné, že bez správy technologií a podpory učitelů by využití digitálních technologií ve školách brzy zašlo na úbytě. Technologie se do škol valí měrou vrchovatou. Dnes již neobstojí tvrzení, že na ně nejsou peníze, protože možností, jak financovat počítače, je opravdu docela dost.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Digitální technologie jsou dneska všude, ve škole, v domácnosti, v průmyslu, na úřadech. Obklopují nás a bez jejich využití si už ani neumíme přítomnost představit. Denně volíme mezi bezpečností, efektivní správou a uživatelskou přívětivostí. Zkuste si vyplnit jakýkoli formulář, třeba při žádosti o příspěvek na bydlení, a zjistíte, že právě o této poslední funkcionalitě nejspíš na ministerstvu neslyšeli. Většina funkčních celků samozřejmě souvisí s připojením do různé infrastruktury, cloudů a k registrům, veřejným i neveřejným.
Vydáno: 23. 08. 2022
Praktický „tahák“ pro ředitele škol aneb Jak správně zadat tvorbu školního webu
Vydáno: 29. 06. 2022
Vzorová zadávací dokumentace
Vydáno: 29. 06. 2022
Školní web není holubník. Zákony mu stanovují pravidla, která musí respektovat, aby se na webu cítil pohodlně jakýkoliv návštěvník.
Vydáno: 29. 06. 2022
  • Článek
Webové stránky se staly pro většinu majoritní společnosti první branou do školního prostředí. Zvláště v prostředí středních škol, kdy lze již očekávat zkušeného uživatele, je virtuální brána tou opravdovou k podstatným informacím. Rodič pátrající po škole pro své dítě, ať již pro první nástup, či přestup, žák snažící se získat informace z hodiny, na které chyběl, zřizovatel ověřující vybraná data, stěžovatel, který hledá odpověď na svůj dotaz, který odeslal podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, dodavatel ověřující vybavení školy pro zvýšení konkurence své nabídky… Určitě si sami doplníte některé další možnosti.
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
První pololetí s výukou podle ŠVP upraveného v souladu s revizemi ICT pro ZV má za sebou už téměř 600 základních škol. Jak náročná byla příprava a jak pomůže podpora Národního pedagogického institutu České republiky?
Vydáno: 18. 01. 2022
  • Článek
V posledních pár týdnech se na Lince pro rodinu a školu 116 000 obracejí často velmi překvapení pedagogové, kteří se chtějí poradit o svých žácích na 1. stupni základní školy. Jejich příběhy mají jedno společné, a tím je výskyt „sexuálního jednání“ u jejich žáků. V tomto článku se chci podělit o dvě nejčastější podoby takového jednání a ukázat možnosti, jak s ním naložit.
Vydáno: 14. 12. 2021
  • Článek
Revidované rámcové vzdělávací programy pro základní i střední odborné vzdělávání kladou znatelný důraz na rozvoj digitálních kompetencí žáků. Už žáci prvního stupně základní školy budou nově vedeni k dosahování očekáváných výstupů informatického charakteru. Nesmíme však zapomínat, že ruku v ruce s rozvojem digitálních kompetencí je důležité budovat u žáků také povědomí o kybernetické bezpečnosti.
Vydáno: 14. 12. 2021
Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení Změny za období březen 2021
Vydáno: 01. 03. 2021
Online vzdělávání se dnes již stalo nedílnou součástí školní praxe, ať už v jakékoli formě. Většina škola začala obratem řešit technologické předpoklady, organizační řešení a opravdu jen v několika málo případech zbylo trochu času na správné nastavení všech služeb v závislosti na platné legislativě. Podívejme se na některé z nich trochu blíže. MŠMT zveřejnilo manuál k online vzdělávání (https://www.msmt.cz/file/53583_1_1/), ale ani v tomto materiálu nejsou vydefinovány podmínky, které by měly být definovány ve vazbě na nařízení GDPR a zákon č. 110/2019 Sb.
Vydáno: 14. 02. 2021