Třídní učitel
- Článek
V minulých částech našeho seriálu jsme probírali legislativní ukotvení třídního učitele, jeho výběr i vzdělávání, a to včetně adaptace. Dnes se zase posuneme dále a podíváme se na ocenění práce třídního učitele. A zaměříme se nejen na povinnou složku odměňování, ale i na nepovinné položky, finanční i nefinanční.
- Článek
Pokud jste nově v roli třídního učitele, je dobré vědět, s jakými finančními a nefinančními odměnami můžete počítat a jaké možnosti máte k dispozici. Ve čtvrtém díle našeho seriálu přinášíme shrnutí klíčových informací, které vám mohou pomoci se v oblasti odměňování lépe orientovat.
- Článek
Stát se třídním učitelem je velká zodpovědnost a zároveň jedinečná příležitost pro profesní rozvoj. Jste teď v nové roli a ta s sebou přináší řadu povinností a výzev, na které se budete potřebovat postupně adaptovat. Ať už jste učitel v začátcích své kariéry, nebo máte za sebou roky praxe v roli netřídního učitele, první rok třídnictví vás čeká intenzivní období adaptace a učení se novým dovednostem. Jak si můžete svůj první rok dobře naplánovat a co je dobré mít na paměti?
- Článek
Máme za sebou už dvě části seriálu věnovaného třídnímu učiteli. V té první jsme řešili legislativu spojenou s touto funkcí a v druhé jsme třídního učitele vybírali podle určitých kritérií. V dnešní části se posuneme zase o kousek dál a probereme vzdělávání třídního učitele včetně jeho adaptace – ano, i ta se dá počítat mezi vzdělávací aktivity.
- Článek
V první části našeho seriálu jsme si legislativně vymezili funkci třídního učitele a v té dnešní se soustředíme na jeho výběr. Pokud řídíte menší školu a končící třídní učitel v posledním ročníku automaticky přebírá ročník první (na základní škole ještě oddělme 1. a 2. stupeň), pak si zřejmě říkáte, že tahle kapitola pro vás potřebná není. Ale co když některý kolega třídní – ať už z nejrůznějších důvodů – odejde a vy novému adeptovi nechcete dát jeho třídu, protože… Tak se pojďme společně podívat, jak výběr třídního učitele provést co nejlépe.
- Článek
V první části našeho seriálu jsme legislativně vymezili funkci třídního učitele a v té dnešní se soustředíme na jeho výběr. Pokud vás název článku zaujal a čtete dále, pravděpodobně si uvědomujete, že byste se mohli stát třídním učitelem. Možná již vyučujete celou třídu nebo v ní máte významný počet hodin, ale dosud jste třídnictví neměli nebo vám končí stávající úvazek. Anebo jste byli osloveni, i když neučíte všechny žáky ve třídě, třeba jako učitel angličtiny. Co byste měli vědět, než se třídním skutečně stanete?
- Článek
Třídní učitel… Bereme ho jako samozřejmost a nikoho nenapadne, že by neexistoval. Je to učitel, který je, nebo by aspoň měl být, žákům nejblíže. Pedagog, který vytváří pro svou třídu pohodu a bezpečí. Člověk, který na žáky přirozeně působí, předává jim svým postojem a svou prací určité morální hodnoty. Osoba nesmírně důležitá, ale co o ní vlastně víme? Kdy se začalo o třídním učiteli mluvit? Jak ho vybrat? Podle čeho zajistit jeho odměňování? A co by vlastně měl konkrétně dělat? Otázek se nabízí mnoho, a proto jsme se rozhodly na ně v letošním školním roce prostřednictvím našeho seriálu odpovědět. Kromě odpovědí chceme také zdůraznit význam třídního učitele, protože samozřejmost jeho funkce je jedna věc, ocenění věc druhá. Ale pojďme už k první části našeho seriálu a zaměřme se na to, kdo je vlastně třídní učitel.
- Článek
Pozice třídního učitele je v našem školském systému naprostou samozřejmostí, nikdo si nedovede představit, že by neexistoval. Proto nás může překvapit, že se do zákona o pedagogických pracovnících pozice třídního učitele dostala až v roce 2023. Jak to tedy konkrétně s jeho činností je, jaké má kompetence a co už do jeho činností nepatří? O jakou legislativu se opírá a jak je to s jeho výběrem? To jsou otázky, kterým se chceme ve svém seriálu věnovat, a pomoci tak třídním učitelům s co nejlepší orientací v jejich významné a náročné roli. V první části se podíváme na historický původ třídnictví a základní legislativní vymezení.
- Článek
Začátek školního roku je ideální dobou pro nastavení třídních pravidel, která vytvářejí základ pro efektivní vzdělávací prostředí. Správně zformulovaná pravidla podporují nejen pořádek a vzájemný respekt ve třídě, ale motivují žactvo k aktivnímu zapojení a spolupráci ve výuce. Jak ale vytvořit smysluplná a inspirující pravidla? A jak zajistit, aby je všichni skutečně dodržovali? Přečtěte si praktické tipy a osvědčené postupy, které vám pomohou proměnit vaši třídu v místo plné pohody a kreativity.
- Článek
Dnešní doba přináší velký zájem o třídnictví a úlohy třídního učitele a diskuse ohledně těchto témat. Problematika však často zůstává obestřena určitou mírou nejasnosti. Jak na základních, tak i středních školách. Existují rozmanité pohledy na to, jakou roli by třídní učitel měl hrát, každá škola chápe jeho pozici odlišně a přistupuje k ní individuálně. To je dáno skutečností, že náplň práce a povinnosti třídního učitele nejsou jednoznačně definovány, zejména v právních předpisech týkajících se pedagogických pracovníků. Právě tato neukotvenost často způsobuje nejasnosti, vyvolává obavy, strachy a neshody ohledně způsobu, jak je role třídního učitele pojímána.
- Článek
Téma třídnictví a třídního učitele je v dnešní době velmi aktuální a přetřásané, zároveň je zahaleno jistou dávkou tajemství. Stejně jako bájný jednorožec. Všichni o něm vědí, ale nikdy ho nikdo neviděl. Ve školách máme třídní učitele, mluvíme o tom, co by třídní učitel měl dělat, ale každá škola si to dělá po svém, neboť náplň práce a činnosti třídního učitele nejsou nikde jasně definované, myšleno zákon o pedagogických pracovnících. Možná i z toho důvodu i u třídního učitele vzniká prostor pro diskuse, obavy, neshody a jistá tajemná mystičnost. Pokusím se tímto textem závoj tajemna poodhrnout a zlehka prosvětlit práci třídního učitele doporučením.
Pokoušel jsem se v právních dokumentech dohledat, kdo může být pověřen třídnictvím a zda je tato činnost vázána pouze na pedagoga. Bohužel jsem k tomu nic nedohledal. Může ředitel školy na nějaký čas pověřit třídnictvím asistenta pedagoga nebo jiného pedagogického pracovníka?
Může učitel odmítnout jmenování třídním učitelem, uvádějícím nebo provázejícím učitelem? A jak je to v případě, že se jedná o pozice, ke kterým je potřeba další studium, jako je výchovný poradce nebo metodik prevence?
Změní-li se v průběhu měsíce třídní učitelka za jinou, musí dostat obě učitelky celou měsíční částku zvláštního příplatku nebo dostane každá poměrnou část příplatku, po kterou třídnictví vykonává?
- Článek
Nejlépe se lidé poznají, když se spolu scházejí. Ani ve škole tomu není jinak. Setkání učitele s dětmi během výuky neposkytuje dostatečný prostor. Vzájemný vztah je dobré posilovat průběžně. Třídnické hodiny jsou k tomu skvělým prostředkem.
- Článek
Žákovský parlament bez podpory třídních učitelů je jako židle o třech nohách. Pokud učitelé s parlamenťáky nespolupracují, je postavení parlamentu ve škole velmi vratké. Třídní učitelé jsou těmi, kteří realizují volby ve třídách, dávají žákům prostor v třídnických hodinách, iniciují třídní projekty. Právě oni mohou podpořit dobrou komunikaci mezi parlamentem a třídou.
Od 1.9.2021 bylo třídnictví vyčleněno do samostatné kategorie příplatků. V našem školském zařízení pro výkon ústavní výchovy mají všichni pedagogičtí pracovníci příplatek podle §8, odst. 2, skupiny II. Třídní učitelé mají tento příplatek vyšší, než ostatní zaměstnanci školského zařízení. Nyní si nejsem jistý, zda třídním učitelům dle nařízení vlády od 1.9.2021 náleží zvl. příplatek podle §8, odst. 2. skupiny II., plus další příplatek podle odst. 3. (to znamená, že budou mít v platovém výměru příplatky dva, podle odst. 2 u nás 1500,- KČ, plus přidáme nový podle odst. 3.)? Nebo bude u třídních učitelů ve školách zřízených při výchovných ústavech zvolen je jeden druh příplatku?
- Článek
Cílem článku je okomentovat určení výše zvláštního příplatku podle nařízení vlády
č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, a to od 1. 9. 2021.
- Článek
V každé škole by měl být vyhrazený čas pro pravidelné a nerušené setkávání třídního učitele se svou třídou, během kterého se řeší aktuální i obecná témata daného kolektivu. K tomu jsou ve školách využívány třídnické hodiny, které by neměly být vnímány jen jako doplněk k výuce, ale jako bezpečný prostor pro děti k reflexi vlastní zkušenosti se školou.
- Článek
Jako učitelka jsem měla v rámci poznávání žáků výhodu svých předmětů - časová dotace matematiky a fyziky je poměrně veliká, učila jsem vždy jen několik tříd a žáky jsem si snadno zapamatovala. Funkci zástupkyně ředitele jsem zastávala na malé škole s méně než 200 žáky, i tam jsem měla o dětech poměrně dobrý přehled. Když jsem začínala ve funkci ředitelky školy, měla naše škola 400 žáků. Dnes je to téměř 900 žáků a mít o nich přehled, je už je velmi obtížné. Proto je důležité vytvářet efektivní cesty, které mě k jednotlivým dětem dovedou.