Pracovní doba
Dobrý den,
ráda bych se informovala, po jakou dobu je nutné archivovat rozvrhy pracovní doby zaměstnanců z předešlých školních roků.
Zajímá mě také, zda se doba archivace liší u pedagogických, nepedagogických pracovníků či zaměstnanců pracujících na dohody (DPP/DPČ).
Předem děkuji za odpověď.
Tato jedinečná kniha vás provede celým tématem pracovněprávního vztahu od vzniku až po jeho správné skončení. Samozřejmostí je nejen zapracování změn tzv. flexinovely zákoníku práce ale také ohled na všechna specifika zvláštní právní úpravy, která se týká škol a školských zařízení. Unikátní je také její propojení do webové aplikace Řízení školy.
Pokud má učitel na SŠ stanovenou přímou pedagogickou činnost na 23 hodin týdně, stanoví se mu 2 tzv. pevné nadúvazkové hodiny na konkrétní den a vyučovací hodinu. Jaký je správný postup pro vykazování těchto hodin? A je rozdíl mezi vykazováním „pevných“ nadúvazkových hodin a ostatních nadúvazkových hodin, které vyučující odučí v rámci suplování za nepřítomné kolegy?
V rámci Erasmu cestovali učitelé do Německa. Cestování na místo se uskutečnilo v sobotu, pracovní program začal v neděli. Máme dobu strávenou cestováním v sobotu započítat do pracovní doby?
Jak vykazovat nadúvazové hodiny v následujících případech?V prvním případě se jedná o učitele s částečným úvazkem. V týdnu jeden celý den čerpal neplacené volno a neodučil své hodiny. V tom samém týdnu odučil dvě hodiny nad rámec svého úvazku. Budou se mu ty dvě hodiny počítat jako nadúvazkové, respektive jako doplnění do úvazku? V druhém případě se jedná o učitele, který má stanovenou přímou pedagogickou činnost 18+1 (koordinátor ICT). Nadúvazková hodina je stanovena na pátek. V pátek ale učitel chodí na specializační studium koordinátora ICT, na které ho vyslala škola. V tom případě hodinu neodučí. Jak v tom týdnu budu vykazovat nadúvazkové hodiny a tu páteční?
Evidence docházky není s evidencí pracovní doby totožná, protože pouze označuje, jakou dobu se zaměstnanec zdržuje na pracovišti, případně v objektu zaměstnavatele, a nikoli skutečně odpracovanou dobu. Evidence docházky vymezuje časový rozdíl mezi odchodem a příchodem zaměstnance do zaměstnání, její vedení není povinné a zákon nic takového po zaměstnavateli nevyžaduje.
- Článek
Pracovní doba pedagogických pracovníků je ze své podstaty poměrně složitá věc. Proto často vznikají různé otázky, zejména v souvislosti s tím, co se do pracovní doby započítává, co je součástí přímé pedagogické činnosti. Náplň práce vychovatele ve školní družině je odlišná od náplně práce učitele, proto je třeba některé činnosti posuzovat odlišně.
- Článek
Dne 1. 1. 2025 nabývá účinnosti ustanovení § 87a zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“). Podle tohoto ustanovení zákoníku práce zaměstnavatel může se zaměstnancem uzavřít písemnou dohodu, podle níž si zaměstnanec za sjednaných podmínek bude sám rozvrhovat pracovní dobu do směn.
Od 1. 1. 2025 může zaměstnavatel a zaměstnanec uzavřít písemnou dohodu, podle níž si zaměstnanec za sjednaných podmínek bude sám rozvrhovat pracovní dobu do směn. Nová právní úprava (§ 87a zákoníku práce) se neuplatní u pedagogických pracovníků. Nová právní úprava (§ 87a zákoníku práce) se může uplatnit u nepedagogických pracovníků. Je nutné věnovat pozornost podmínkám sjednaným v písemné dohodě o „samorozvrhování“ pracovní doby.
- Článek
S účinností od 1. 1. 2025 nabývá účinnost nové ustanovení zákoníku práce, umožňující rozvrhování pracovní doby samotným zaměstnancem. Za jakých podmínek si bude zaměstnanec moct sám rozvrhovat pracovní dobu a jaké využití může mít tento institut v regionálním školství, popíšu v tomto článku.
Učitelka MŠ má rozvrženou přímou pracovní dobu. Může v rámci jednoho týdne ředitel nařídit změnu rozvržení přímé pracovní činnosti? Například v pondělí místo PPČ 7:00 - 13:00 bude učitelka MŠ pracovat 7:00 - 14:00 a v úterý místo 7:00 - 13:00 pracovat jen do 12:00?
Může takto JEDNORÁZOVĚ změnit rozvržení PPČ i v rámci několika týdnů? Kdy učitelka v jednom týdnu odpracuje o hodinu PPČ více a v dalším týdnu si ji "vybere"? Nemyslím tím situaci, kdy je PPČ rozvržena stabilně nerovnoměrně.
Ředitel může nařídit až 4 hodiny PPČ týdně navíc. Jak dlouho dopředu musí o tomto informovat učitele MŠ pokud tyto hodiny jsou v rámci rozvržené pracovní doby? Pokud by tyto hodiny zasahovaly mimo rozvrženou pracovní dobu, je lhůta pro informování jiná?
Podle § 96 zákoníku práce musíme vést evidenci odpracované směny jednotlivých zaměstnanců, kde je vyznačen začátek a konec směny. Učitelka MŠ má přímou pedagogickou činnost od 7:00-13:00 hodin a nepřímou od 13:00-15:00. Během PPČ nemůže činnost přerušit a čerpat přestávku na oddech. Během NPČ nevyžadujeme přítomnost na pracovišti (vyjma porad atp.). Musíme ale do evidence vykazovat i přestávku, která by byla mezi 13:00 a 13:30 a až poté by navazovala NPP 13:30-15:30? Nebo můžeme evidovat bez přestávky? Pokud bychom přestávku museli vykazovat, musela by učitelka reálně zůstat na pracovišti do 13:30, nebo by mohla odejít již v 13:00?
Je možné na školní výlet, kdy jede 20 žáků na 5 dnů tedy od pondělí do pátku, vyslat pouze 2 zaměstnance? Ptám se kvůli rozvržení pracovní doby.
Učitelé v MŠ nemůžou svou práci přerušit, proto nečerpají přestávku na oddech a jídlo po 6 hodinách. Je možné, aby tzv. nepřímá pracovní doba přímo navazovala na přímou? Nebo musí být po ukončení přímé pedagogické činnosti vykázána přestávka a až poté navazuje nepřímá pedagogická činnost?
Jak postupovat dle nové legislativy v případě nepravidelného rozvržení pracovních činnosti: Mám z minulosti uzavřenou DPP na dobu neurčitou se zaměstnankyní (druh práce: úklid -zástup v době nepřítomnosti) a domluveno, že v případě potřeby den předem zavolám, že potřebuji např. 3 dny zástup (domluvíme od kdy do kdy a rozvržení pracovní doby)? Tuto pomoc využiji ale třeba jen jednou za půl roku. Jak naplním literu zákona v tomto případě? Jak mám předem písemně rozvrhnout pracovní dobu, když nevím, který měsíc budu paní potřebovat? Jedna cesta by byla zrušit DPP na dobu neurčitou a smlouvy uzavírat opakovaně při potřebě. Ale to by musela vždy předem znova na vstupní zdravotní prohlídku a proškolení BOZP, to je nereálné.
Máme v rámci projektu "Šablony pro SŠ" uzavřeny DPP s vlastními pedagogy na pozici "Kariérový poradce" a "Koordinátor spolupráce se zaměstnavateli"¨. Každý na úvazek 0,1. Budou vykazovat každý měsíc rozdílný počet hodin dle počtu pracovních dnů.
Vzhledem k nepravidelnosti a nepředvídatelnosti výkonu jejich práce bychom se s nimi rádi dohodli na tom, že si pracovní dobu budou rozvrhovat sami. Mám tyto otázky:
1. Je možné aby si zaměstnanec rozvrhoval pracovní dobu na daný měsíc sám?
2. Pokud ano, stačí když ve výkazu práce za daný měsíc napíší přesně ke každému dni, kdy pracovali i časový údaj od - do?
3. Pokud ne, jak bychom měli správně sestavit rozvrh pracovní doby?
Učitel na zkrácený úvazek nemá v pátek pracovní dobu. Potřebuji, aby byl jeden pátek na pracovišti kvůli dnu otevřených dveří. Jak má vypadat oznámení o změně pracovní doby? Můj předchůdce to řešil dodatkem k pracovní smlouvě. Je to nutné?