Dílo autorské

Může AI vytvářet skutečná autorská díla? Multimodální AI, která kombinuje text, obraz a video, zasahuje do tradičního pojetí AI. Vyvolává diskuse nejen mezi právníky a programátory, ale řeší jej také učitelé v rámci jejich výuky. Generátor videí Sora například umožňuje lidem bez technického vybavení a zkušeností vytvářet zajímavé videoobsahy. Nabízí příležitost pro efektivnější, rychlejší a kreativnější práci, ale přináší také rizika v podobě zneužívání jejích možností.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
Promítat filmy ve škole lze pouze za splnění několika zákonných podmínek vymezených v § 31 odst. 1 písm. c) autorského zákona, který zní: (1) Do práva autorského nezasahuje ten,...
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Znalost autorských práv a jejich využívání ve školské praxi patří k základním atributům učitelské praxe. Nikoho tedy nepřekvapí, když učitelé čas od času procházejí profesní přípravou v této oblasti. Stejně tak není nic neobvyklého, že se učitelé snaží autorská práva respektovat a vedou k tomu své žáky. Na druhé straně nás neudiví ani to, když se podíváme do některých i publikovaných materiálů a najdeme zde celou řadu pochybení, která už nelze přímo schovat pod obligátní citace.
Vydáno: 22. 08. 2023
  • Článek
Zajištění notových materiálů a jejich užívání je nedílnou a nezbytnou součástí výuky hudebních oborů na ZUŠ, ale i domácí přípravy žáků. Jak je to s užitím a šířením notových materiálů při výuce v ZUŠ z pohledu autorského zákona?
Vydáno: 23. 05. 2023
  • Článek
V předchozí části článku se autoři zaměřili na činnost pedagogických pracovníků a školy v souvislosti se zákonným a nezákonným užitím učebnic, odborných publikací a literárních děl (publikováno v Řízení školy č. 2/2018). V této části článku1) jsou vyčleněny aktivity typické pro žáky nebo studenty.2)
  • Článek
Mezi brzdy otevřenějšího vzdělávání a šíření příkladů dobré pedagogické praxe v podobě různorodých učebních materiálů patří omezení dané autorskými právy. Již třináct let si ale mohou všichni autoři vybrat pro svá díla některou z veřejných licencí Creative Commons, které umožňují uživatelům těchto děl jejich další volné použití.
Vydáno: 19. 08. 2015