Vzdělávání budoucích učitelek mateřských škol

Vydáno:

V současné době existuje více cest k získání kvalifikace pro výkon učitele/učitelky v mateřské škole. Prioritou je možnost individualizace kvalifikace podle úrovně schopností žáků a studentů. Vzdělávání se uskutečňuje na středních odborných školách, vyšších odborných školách a vysokých školách, a to v bakalářských a magisterských studijních programech.

Vzdělávání budoucích učitelek mateřských škol
Mgr.
Romana
Studýnková,
předsedkyně Asociace středních pedagogických škol ČR, z. s., ředitelka Gymnázia Jana Blahoslava a Střední pedagogické školy, Přerov
Střední pedagogické školy (SPgŠ), kterých je v ČR celkem 23, nesou značku kvality. Žáci oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika jsou přijímáni ke studiu na základě ověření předpokladů z výchov - hudební, výtvarné, tělesné - i z řečových dovedností, dále prospěchu ze základní školy a výsledků centrálně zadávaných testů z českého jazyka a matematiky. Co je ovšem nejcennější, žáci mají již ve svých 15 letech touhu pracovat s dětmi předškolního věku. Mají vyhraněnou představu o své budoucí profesi a jdou za svým cílem, v mnoha případech za svým snem.
V minulosti byly samostatně vyučovány obory Učitelství pro mateřské školy a Vychovatelství. V 90. letech minulého století byly tyto dva obory sloučeny, a to z důvodu vyšší uplatnitelnosti absolventů na trhu práce.
Velkou devizou přípravy budoucích učitelek mateřských škol na SPgŠ je výuka odborných předmětů, která tvoří 60 % z celkového počtu odučených hodin. Žáci (studenti) jsou vzděláváni v pedagogice a psychologii. Ve třetím ročníku je zařazena speciální pedagogika. Obsahem studia je také biologie a hygiena dítěte, hra na tři hudební nástroje - klavír, kytara, flétna. Kromě tohoto se žáci od 1. ročníku účastní odborné praxe v předškolních zařízeních, ve 3. a 4. ročníku probíhá mimo odborné i učební praxe, která je součástí týdenního rozvrhu hodin. Celková dotace hodin praxe (myšleno 60minutových) za celé studium činí více jak 600. Žáci vedou samostatné výstupy, a to pod vedením učitelky mateřské školy a vedoucí pedagogické praxe. Děti předškolního věku se učí v činnosti a naše absolventky jim umí aktivitu nabídnout a předvést.
Bohužel optimálně nastavený Rámcový vzdělávací program oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika s tolik ceněnými praktickými dovednostmi žáků musíme měnit. Důvodem je zařazení povinné maturitní zkoušky z matematiky, a tedy nutnost zvýšit počet jejích hodin za studium na úkor odborných předmětů. Jsem toho názoru, že pokud chceme zachovat kvalitu vzdělávání žáků ve středním odborném školství, nelze po nich požadovat stejný výstup jako po žácích studujících všeobecně vzdělávací směr. Pozitivně tedy vnímám opětovné otevření diskuze na toto téma.
Praxe dlouhodobě ukazuje, že absolventi SPgŠ jsou kreativní, komunikativní, empatičtí k dětským potřebám. Dokáží samostatně a tvořivě připravovat a realizovat vzdělávací programy, které vycházejí z respektování potřeb dětí i z nových vědeckých poznatků o podmínkách jejich optimálního vývoje. Velmi aktivně se zajímají o možnosti svého dalšího odborného růstu i osobnostního rozvoje. Hojně využívají nabízených možností zúčastňovat se kurzů, tvořivých dílen, odborných seminářů. Žáci jsou vedeni k zájmu o své další sebevzdělávání nejrůznějšími způsoby a formami. Uvědomují si, že celoživotní vzdělávání je nutnou podmínkou pro kvalitní výkon povolání pedagoga. Střední pedagogické školy dávají kvalitní základ pro vstup na trh práce.
Ve školním roce 2016/2017 byla provedena na všech středních pedagogických školách tematická inspekce, která sledovala vzdělávání žáků oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika. Zaměřila se na výuku odborných předmětů a zejména pak pedagogické praxe. Ze závěrů inspekční zprávy vyplývá celá řada pozitivních zjištění. Výkony žáků byly hodnoceny jako velmi zdařilé. Ve většině hospitací došlo ke splnění stanovených cílů. Žáci pracovali s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, přípravy byly strukturovány podle integrovaných bloků s vymezením vzdělávacích oblastí, klíčových kompetencí a očekávaných výstupů.
Vysoké procento absolventek středních pedagogických škol pokračuje ve vzdělávání v terciární sféře, a mohou tak rozšířit své znalosti v pedagogických disciplínách. Nároky na vzdělanost učitelek mateřských škol jsou vysoké, a to i v souvislosti se vzděláváním dětí se speciálními vzdělávacími potřebami i nástupem dvouletých dětí do mateřských škol. Z tohoto důvodu spolupracují zástupci středních pedagogických škol s pracovníky Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV) na revizi Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
Před dvěma lety byla zahájena diskuze o obsahu vzdělávání učitelů mateřských škol a možném požadavku na jejich vyšší kvalifikaci. Ředitelé Asociace středních pedagogických škol ČR jsou přesvědčeni o tom, že středoškolsky vzdělaná učitelka mateřské školy kvalifikovaně pokryje požadavky na výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku. Nebrání se však diskuzi s odborníky MŠMT a zástupci pedagogických fakult k možnosti vyčlenění některých specializovaných pracovních pozic v mateřské škole s požadavkem na vzdělání získané v terciární sféře.
V oblasti vzdělávání budoucích učitelek mateřských škol se pohybuji desítky let. Sama jsem absolventkou této střední odborné školy. Měla jsem také možnost navštívit mateřské školy v zahraničí. Zmíněné osobní zkušenosti mi potvrzují, že naše mateřské školy jsou na výborné odborné úrovni s nadstandardním materiálním zázemím. Za tímto pozitivním hodnocením stojí samozřejmě bohatá tradice předškolního vzdělávání u nás a také vynikající příprava budoucích pedagogů na středních pedagogických školách. Vyučují zde zkušení pedagogové i zapálení metodici výchov, kteří předávají žákyním i žákům teoretické poznatky a dovednosti. Ty je následně uplatňují v přímém kontaktu s dětmi. Poděkováním za jejich práci jsou desítky dopisů, které pozitivně hodnotí práci našich absolventek a absolventů.