Sladit teorii s praxí

Vydáno:
O řadě školských institucí se z úst jejich vedoucích představitelů dozvídáme velmi pozitivní a skutečně zajímavé informace o realizovaných činnostech, vnímáme jejich progresivní názory, registrujeme bezvadné nápady, plány, a dokonce i popisy dobré praxe. Platí to pro školy, poradny, výzkumné ústavy, inspekci, možná i pro ministerstvo. Je to tak v pořádku,
i instituce se mají chlubit dobrou prací.
Jenže škola není jen ředitel a ministerstvo ministr. Takže pak se setkáme s reálnou situací v terénu, která vcelku odpovídá proklamacím, jindy nám ale občas zůstává rozum stát a podle nás praxe vůbec neodpovídá uváděným zásadám konkrétního zařízení. Vyučující, jejichž chování je neslušné a pedagogické přístupy velmi neobvyklé, někdy ani nerespektují pokyny např. ředitele školy či ministerstva, ředitelé (i ministři), kteří křičí na spolupracovníky a někdy i na žáky, inspektoři, jejichž závěry jsou