V prostředí základních škol je často nezbytné zohledňovat skutečné individuální potřeby široké skupinky žáků s obtížemi v řeči, jazyce či komunikaci. Je žádoucí vhodným způsobem edukovat okolí a podpořit žáky s poruchami fluence řeči, artikulační či fonologickou poruchou, neuropsychogenními obtížemi či neurovývojovými poruchami, kam patří také vývojová porucha jazyka (vývojová dysfázie). Právě žáci s vývojovou dysfázií jsou velmi heterogenní a specifickou skupinou pro nezvykle komplexní a značně různorodé obtíže řečového i neřečového charakteru. Jejich podpora ve vzdělávání musí být komplexní.
Počítačové programy a možnost jejich využití pro modelování podpory porozumění ve výuce (ZŠ)
1. díl: Úvodní náhled do problematiky
PhDr.
Veronika
Včelíková
Ph.D.
členka výkonného výboru Asociace logopedů ve školství, z. s.; speciální pedagog ve speciálně pedagogickém centru pro vady řeči a krajský koordinátor logopedické péče
Nedostatečné porozumění pedagogů jazykovým obtížím žáků s narušenou komunikační schopností (dále jen „NKS“), které se mohou objevovat či zhoršovat v průběhu vzdělávacího procesu, nedostatek účinných motivačních strategií či nevhodné využívání informačních a komunikačních technologií ve třídě mohou bránit poziti