Jak podpořit začleňování nově příchozích žáků do vzdělávání? Přinášíme vám inspiraci z Británie

Vydáno: 11 minut čtení

S novým školním rokem přišlo do škol několik desítek tisíc nových dětí a žáků z Ukrajiny. Protože se vzděláváním žáků s odlišným mateřským jazykem, navíc ve větší míře, nemá mnoho pedagogů příliš zkušeností, přinášíme vám inspiraci, jak vyjít vstříc potřebám nově příchozích žáků a sladit je s potřebami své školy. Inspiraci našli redaktoři webu Zapojmevšechny.cz ve Velké Británii, kde mají ve školách již letitou zkušenost s adaptací a vzděláváním dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem z mnoha různých (a to i mimoevropských) zemí. Mnohé léty osvědčené vzdělávací strategie a učební aktivity z nich se dají úspěšně přenést i do českého vzdělávacího systému.

Jak podpořit začleňování nově příchozích žáků do vzdělávání? Přinášíme vám inspiraci z Británie
Autorský tým
APIV
Následující článek se nejvíce opírá o anglickou
Národní strategii podpory začleňování nově příchozích žáků do školní výuky
1). Redakce webu Zapojmevšechny.cz na jejím základě připravila 10dílný seriál, který se věnuje všem důležitým aspektům této problematiky. Inspiraci hledali i v dalších veřejně dostupných online zdrojích učebních aktivit z Velké Británie. Zaměřili se zejména na ty prvky, návody a opatření, které se dají využít i v českých podmínkách.
Seriál je určen jak učitelům, ředitelům škol a dalším vedoucím pracovníkům, tak pracovníkům škol, kteří se zaměřují na konzultační a asistenční činnost v předškolním, základním i středním školství. Pomůže ale i všem tvůrcům nejrůznějších strategií a koncepcí v rámci celostátní a regionální politiky. V českém prostředí může inspirovat, jak lze přistoupit k tvorbě národní /regionální/místní strategie. Nejedná se jen o výčet obecných a zpravidla těžk

Související dokumenty

Pracovní situace

Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem
Adaptační koordinátor
ČOSIV - odborná pomoc zdarma
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Psychologická a psychoterapeutická pomoc cizincům postiženým válkou na Ukrajině
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (česko-ukrajinské)
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Kategorie cizinců v praxi škol
Děti, žáci, studenti – rodinní příslušníci občana EU
Děti, žáci, studenti ze třetích zemí
Žáci-cizinci v ZŠ

Poradna

Přijetí cizince do základní školy
Maturitní zkouška ukrajinského žáka ve školním roce 2024/2025