Evropská jazyková cena Label vznikla jako iniciativa Evropské komise, která se snaží podpořit nové trendy ve výuce cizích jazyků. Kromě tzv. silných jazyků, jako jsou angličtina, francouzština či španělština, posiluje i využívání dalších jazyků, příhraniční spolupráci a napomáhá stírat kulturní rozdíly.
Které projekty zaujaly v Evropské jazykové ceně Label 2019?
Mgr.
Pavla
Šabatková
vedoucí odboru školního vzdělávání v Domě zahraniční spolupráce; zaštiťuje programy Erasmus+, eTwinning, European Schoolnet a Evropskou jazykovou cenu Label
Evropská jazyková cena Label vznikla již v roce 1995, v České republice se ve spolupráci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Domu zahraniční spolupráce uděluje od roku 2002.
Oceněný projekt musí splňovat obecná kritéria stanovená Evropskou komisí. Měl by být komplexní, pro žáky i učitele motivační, originální i tvůrčí. Měl by také podporovat evropské hodnoty a naplňovat alespoň jednu z evropských nebo národních priorit.
O evropských prioritách rozhoduje Evropská komise a o národních prioritách odborná porota programu Label. Ty stanovily pro rok 2019 následující priority:
*
rozvoj inkluze ve školách a podpora učitelů a vedoucích pracovníků škol s cílem zlepšit přístup k rozmanitosti,
*
odstranění jazykových bariér s cílem vytvořit dynamičtější příhraniční regiony,
*
jazyky v celoživotním vzdělávání,
*
cizí jazyk jako prostředek k získávání a rozšiřování kompetencí a dovedností.
V roce 2019 se odborné porotě sešlo rekordních 64 přihlášek ze všech sektorů formálního i neformálního vzdělávání. Každý projekt prošel dvěma nezávislými hodnoceními, do finále postoupilo celkem 11 projektů. Ty získaly šanci představit se před odbornou porotou a přesvědčit ji o svých kvalitách. Porota ocenila sedm projektů. Čím zaujaly?
Součástí života Mateřské školy Kytlická v Praze 9 se stala postavička slona Elmera ze stejnojmenné knihy od Davida Mckeeho. Děti se v projektu Different but Similar díky knize seznámily s jeho životem, hrály si s ním, dostávaly od něj i dopisy a plnily úkoly, které jim zadával. Zdravily se s ním v angličtině, sdílely s ním své pocity. A podívaly se s ním alespoň virtuálně i do partnerských zemí a poznaly tamní kulturu a historii.
Porota ocenila i osm časopisů, které vznikly na Základní škole Most, Okružní v rámci projektu Let’s cross the boundaries of primary education together. Na obsahu časopisů spolupracovaly žákovské a učitelské týmy. Každý z časopisů vznikal v angličtině i v národním jazyce každého z partnerů.
Hranice běžné jazykové výuky překračoval i projekt Be a Buddy, not a Bully! Základní školy T. G. Masaryka Kutná Hora. Deváťáci ze tří partnerských škol společně vytvořili anglickou definici pojmu šikana, vymýšleli příběhy, vytvářeli komiksy. Unikátní projekt obohatil výuku angličtiny a současně posiloval vzájemný respekt mezi dětmi.
Vůbec poprvé se letos mezi úspěšnými projekty objevila i základní umělecká škola – konkrétně z Vysokého Mýta. Díky projektu NOE – Notes of Europe se podařilo zorganizovat společné koncerty všech partnerů, naučit se základní fráze, a dokonce zahájit výuku některých oborů v angličtině a italštině.
Porotu zaujal i netradiční způsob, jakým se Střední odborné učiliště strojírenské Škoda Auto snaží zvýšit motivaci svých žáků k výuce cizích jazyků. Během víkendového pobytu v tzv. anglické vesničce se angličtina stala jediným dorozumívacím jazykem mezi lektory, učiteli a žáky, díky originálnímu využití digitálních technologií se zlepšovaly jazykové dovednosti i vzájemné vztahy.
Netradiční metody výuky cizích jazyků se stále více prosazují i na vysokých školách. Příkladem je třeba dlouhodobá spolupráce Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity s bavorskou Univerzitou v Pasově. V rámci projektu Interkulturní a jazyková heterogenita v bavorsko-českém příhraničí se při společných setkáních v Pasově a Českých Budějovicích seznamovali budoucí učitelé se specifiky vzdělávání v obou regionech. Kromě náslechů na základních i středních školách si mohli na gymnáziích vyzkoušet výuku v česko-německých skupinách.
V neposlední řadě porotu zaujal projekt Language Teacher Assistant. Pro jeho realizaci našli pracovníci Centra jazykové výuky Masarykovy univerzity Brno inspiraci na Univerzitě v Helsinkách. Zahraniční studenti zde působí jako asistenti ve výuce jazyků, připravují si témata vhodná pro obsah kurzu, relevantní pro kulturu a zemi původu.
Další ročník Evropské jazykové ceny Label bude vyhlášen počátkem února 2020. Podmínky zapojení i aktuální priority budou zveřejněny na stránkách .