Vzdělávací programy - strana 6

  • Článek
Dopracovat se ke srozumitelné, nikoli bezobsažné a zároveň nikoli příliš konkrétní odpovědi na otázku „co má být cílem revize rámcových vzdělávacích programů“, se ukazuje jako nelehký úkol.
Vydáno: 21. 03. 2023
  • Článek
Jaro už je cítit ve vzduchu a s ním přichází i nová radost a energie. Pro děti je jaro fascinující období plné nových podnětů a teplejší počasí doslova láká ven k pozorování přírody, ale také k venkovním aktivitám. Pobyt venku si můžeme zpestřit třeba Hejblíkovic písničkou, která je pro jarní čas jako stvořená a nabízí dětem prostor pro vlastní vyjádření a možnost popustit uzdu fantazii.
Vydáno: 21. 03. 2023
  • Článek
FYKOS je skupina vysokoškolských studentů, kteří si kladou za cíl ve svém volném čase vzdělávat žáky středních škol ve fyzice a přidružených vědních oborech. Každoročně organizují řadu soutěží a dalších akcí popularizujících vědu. Pojďme si společně představit hlavní z nich.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Střední průmyslová škola zeměměřická a Geografické gymnázium Praha, takový je od 1. září 2021 nový název zeměměřické průmyslovky, která však existuje již od roku 1951. K tradičně vyučované geodézii se před necelými dvěma lety připojil i v Česku zcela nový obor – Gymnázium se zaměřením na geografii. Vzhledem k tomu, že škola již delší dobu přemýšlela nad rozšířením nabídky studijních oborů, byla geografie jasnou volbou, a to hned z několika důvodů. Jedná se o fakultní školu Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, kolektivního člena České geografické společnosti, a škola je také domovem části organizačního týmu Zeměpisné olympiády či pedagogů z geografické sekce výše zmiňované fakulty.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
M&M je korespondenční seminář pro středoškoláky. To je něco jako celoroční vzdělávací akce (odtud „seminář“) a zároveň soutěž, která se koná na dálku – v dřívějších dobách prostřednictvím dopisů (odtud „korespondenční“), dnes většinou pomocí internetu. Jedná se o volnočasovou aktivitu, na kterou však bývají účastníci někdy omluveni ze školy – podobně jako třeba na matematickou olympiádu.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Odborné vzdělávání musí reagovat na proměnu pracovního trhu, ta je ovlivňována řadou faktorů, jako jsou nové technologie, materiály, zařízení a postupy v průmyslu i ve službách. Uvedené změny generují nové požadavky na kvalifikaci pracovníků a jejich kompetence; vznikají nové profese, stávající profese je často nutné doplnit o kompetence týkající se zejména digitálních technologií, které se stávají běžnou součástí jejich výkonu. Uvedené změny je třeba promítnout jak do soustavy oborů středního odborného vzdělávání, tak do obsahů počátečního i dalšího odborného vzdělávání.
  • Článek
Mezigenerační vzdělávání považujeme v Post Bellum za jedno z velmi důležitých a aktuálních témat. Mezigeneračnímu dialogu se věnujeme dlouhodobě, je podstatou naší práce s pamětníky a žáky a studenty. V současné době máme na našem Gymnáziu Paměti národa hned dva projekty – Akademii a mezigenerační divadelní dílnu. Abychom vám je trochu přiblížili, přinášíme dvojrozhovor s Tamarou Pomoriški (TP), režisérkou Divadla Paměti národa, a Kateřinou Rettovou (KR), organizátorkou Akademie při GPN.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Do podpory zavedení metod kreativního učení se pustil i Olomoucký kraj. Z Národního plánu obnovy získalo Inovační centrum Olomouckého kraje dotaci na projekt Zvyšování kompetencí aktérů kreativního vzdělávání. Povídali jsme si s koordinátorkou projektu Karolínou Balcárkovou o tom, co olomoucké školy čeká a čeho mohou aktuálně využít.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Žáci se sociálním znevýhodněním tvoří v českém školství poměrně početnou skupinu, která ale dosud zůstávala spíše opomíjena. Počínaje tímto školním rokem přichází s výraznější podporou několika stovek škol vzdělávajících tyto žáky projekt „Podpora rovných příležitostí“, ve kterém rovněž se školami pilotně ověřujeme nový způsob identifikace žáků se sociálním znevýhodněním – identifikace, která by do budoucna měla pomoci určit, kolik žáků se sociálním znevýhodněním příslušná škola vzdělává, a tak pomoci vytvořit základ pro spravedlivější financování podpory ve vzdělávání těchto žáků.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Od roku 2020 je naše škola zapojena do programu Erasmus+. Náš projekt, jehož název zní „Vzdělávejme se, inspirujme se, vyvíjejme se“, je zaměřen na mezinárodní výjezdy pedagogických zaměstnanců. Učitelé naší školy absolvovali např. metodické kurzy na Maltě a v Německu a jazykové kurzy v Irsku, Anglii a Španělsku. Já jsem se v rámci tohoto projektu zúčastnila metodického vzdělávacího kurzu v Helsinkách.
Vydáno: 20. 02. 2023
  • Článek
„Díky práci s filmem a reflexi dochází k něčemu mimořádnému, co běžný vzdělávací proces neumožňuje tak často: najednou tu nejsou na jedné straně ‚oni‘ (učitelé), kteří něco sdělují, a na druhé straně ‚oni‘ (žáci), kteří jsou poučováni. Najednou jsme tu ‚my‘ (všichni společně), kteří sledujeme často velmi osobní zpověď hrdinů dokumentárního filmu,“ říká Vlasta Urbanová, pedagožka a lektorka.
Vydáno: 20. 02. 2023
  • Článek
Vzdělávací oddělení organizace Post Bellum zpracovává pamětnické příběhy na portálu Paměť národa a dostává je k mladým lidem, žákům, studentům a učitelům. To se velmi dobře daří pomocí zážitkových workshopů, lektorských programů a kinopříběhů. Všechny tyto programy využívají různé vzdělávací metody. Účastníci jsou v nich aktivně zapojováni a na základě konkrétních příběhů, které jsou často plné velmi náročných a vyhrocených životních situací pamětníků 20. století, si nejen uvědomují své postoje k demokratickému zřízení a hodnotě lidských práv, ale příběhy jim také ukazují, že svět není černobílý a že se na jednu historickou událost lze často dívat z různých úhlů pohledu. Učitelé si všechny tyto programy mohou objednat na webových stránkách skoly.pametnaroda.cz.
Vydáno: 20. 02. 2023
  • Článek
V 7. díle seriálu se dozvíte, že pokud učitel dobře sleduje a vyhodnocuje čtenářské preference a potřeby žáků, může dílny čtení systematicky využívat k rozvíjení rozmanitých čtenářských dovedností.
  • Článek
„Takový bude příští věk, jak budou vychováni jeho příští občané,“ říká J. A. Komenský. Dobrou demokratickou společnost nelze vytvořit bez dobrých jedinců. Na charakteru záleží. Jací lidé a s jakými hodnotami budou opouštět školy, je stejně důležité jako to, jaké vědomosti, dovednosti a kompetence si pro svůj život odnesou.
Vydáno: 20. 02. 2023
  • Článek
V šestém díle seriálu si přiblížíme na příkladu Základní školy ve Zdicích, jak je důležité pro úspěšné fungování dílen čtení a kultivování dětského čtenářství budování podnětného čtenářského prostředí ve škole.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Daří se vám učit hrou? V projektovém dni Minus na plus s Amosem se žáci přetahují lanem anebo si zahrají páku. Učí se tím zvládat těžkosti a získávají zkušenost, že sdílená starost je poloviční starost. A není slabost požádat o pomoc. Nevěříte? Tento program je vyhledávaný jak metodiky prevence, tak třídními učiteli.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Tématu podpory duševního zdraví a wellbeingu žáků je v poslední době věnována velká pozornost. Pro to, aby mohli žáci ve škole plně rozvíjet svůj potenciál, je klíčové bezpečné školní prostředí a pozitivní klima. Řešení, jak takové prostředí vytvářet a udržovat, školám nabízí finský program KiVa (z finského Kiusaamista Vastaan – „proti šikaně“), který obsahuje konkrétní metodiku, nástroje a postupy, jak účinně předcházet šikaně a jak ji řešit. Program je vědecky ověřený a stojí za ním empirické důkazy o efektivitě z více než 20 zemí světa. V současné době je dostupný na více než tisíci škol z různých zemí, mezi které se nově zařadily také české školy v rámci pilotního ověřování účinnosti programu pod taktovkou neziskové organizace Schola Empirica. Jak program KiVa hodnotí po prvním roce čeští učitelé a jak se mu na českých školách zatím daří?