Učiliště
- Článek
Na učilišti jsme zavedli metodu sociomapování, abychom zlepšili klima ve třídách a celkovou atmosféru školy. Za použití anonymního dotazování a odborných doporučení jsme se zaměřili na vztahy mezi žáky, jejich spokojenost a komunikaci. Výsledky ukazují pozitivní změny.
- Článek
Mezinárodní šetření PISA 2022 přineslo poznatky týkající se finanční gramotnosti žáků středních odborných učilišť (SOU). Zatímco žáci víceletých gymnázií a čtyřletých středních škol vykazují relativně vysokou úroveň finančních znalostí a dovedností, žáci SOU často čelí výrazným nedostatkům, potenciálně ovlivňujícím jejich schopnost efektivně spravovat své finance v dospělosti.
- Článek
„Důvodů pro předčasné odchody ze vzdělávání je samozřejmě mnoho a sahají od špatné volby oboru přes nezvládnutí učiva a nedobré vztahy se spolužáky či učiteli až po logistické obtíže spojené s dlouhým dojížděním apod. Často v pozadí předčasného odchodu bývá nepříznivá situace v rodině či v okolí žáka, jež ho v případě problému nepodpoří,“ uvádí mimo jiné v následujícím rozhovoru Dominik Dvořák, výzkumný pracovník Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, který se zabývá obsahem vzdělávání, prostorovou strukturou školství a trajektoriemi žáků.
- Článek
Jací jsou žáci na učilišti? Chtějí se učit? Na sklonku pandemie přijala místo učitelky na střední odborné škole a vyučovala český jazyk a literaturu. Právě literatuře se spisovatelka Zuzana Kultánová věnuje od dětství. O učení jsme si povídali v první části našeho rozhovoru. Pokračování o psaní a o tom, jak vzbudit v dětech zájem o čtení, nabídneme v příštím vydání.
„Účast na společném zkoumání toho, jak zlepšit výuku a učení, je nejúčinnější z aktivit, po kterých může školní lídr sáhnout, když chce zlepšit výsledky učení žáků.“
- Článek
Již posedmadvacáté poměřovaly tisíce žáků technických středních škol v autoopravárenských oborech své znalosti a dovednosti v tradiční soutěži Autoopravář junior. Letošní ročník se znovu uskutečnil s podporou společnosti Porsche Česká republika.
- Článek
Zavřené školy během pandemie ukázaly, kteří žáci jsou nejvíce ohroženi studijním neúspěchem. Jsou to ti z nepodnětného prostředí i horších ekonomických poměrů. Velká část těchto dětí končí v nematuritním odborném studiu1), v němž problémy zastaralosti a neprostupnosti škol často ústí v předčasné odchody ze vzdělávání či nezaměstnanost absolventa.
Na naší škole máme 10 učitelů odborného výcviku. Naše otázka je - musíme mít funkci vedoucího učitele odborného výcviku? Mistry máme na odloučeném pracovišti, kde je zároveň zástupce ředitele školy. Nikde jsme nenašli, zda je (a za jakých podmínek) nutné mít vedoucího učitele odborného výcviku, když by jeho práci dělal zástupce ředitele.
Nejnovější data z dalších výzkumů ukazují, že učitel, který se cítí být v pohodě a vnímá sám sebe jako kompetentního k výkonu učitelského povolání, může v pozitivním směru ovlivňovat klima třídy. V důsledku toho má svůj podíl také na duševním zdraví svých žáků, a i proto je důležité toto téma nepodceňovat.
Pracujete ve vzdělávání, pořádáte workshopy?