Tělesná zdatnost
V současné době jsme svědky poklesu fyzické aktivity a zhoršení duševního zdraví u dětí a mládeže (a nejen u nich). Podpořme společnými silami pohybové aktivity, které nejen zlepší fyzickou kondici, ale také přinesou radost a posílí morální hodnoty.
Tento metodický materiál vymezuje podmínky k zařazování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s další potřebou podpory do školní tělesné výchovy a pohybově orientovaných programů, včetně akcí mimo prostory, kde se uskutečňuje vzdělávání a postupy pro jejich účast nebo naopak jejich uvolnění.
Metodické doporučení s názvem Aktivní škola, které bylopůvodně zaměřeno na podporu pohybových aktivit žáků v základních a středních školách, bylo rozšířeno o zcela novou kapitolu. Tato kapitola se specificky zaměřuje na podporu pohybových aktivitu dětí v mateřských školách. Tento krok reagujerostoucí zájem o vzdělávání mladších dětí, který je v posledních letech stále více v popředí zájmu odborné veřejnosti i rodičůPovinné předškolní vzdělávání, které bylo zavedeno jako součást vzdělávacího systému, nabízípříležitost pro systematický rozvoja podporu pohybových aktivit již od útlého věku
Sekundární analýza
Česká školní inspekce zveřejňuje tematickou zprávu Tělesná zdatnost žáků na základních a středních školách – Výuka tělesné výchovy a podpora pohybových aktivit. Novým prvkem aktuálního šetření je měření tělesné zdatnosti žáků základních a středních škol prostřednictvím vybraných motorických testů.
- Článek
V uplynulém školním roce 2021/2022 se Česká školní inspekce (dále ČŠI) mimo jiné zaměřovala také na problematiku hodnocení podpory pohybových dovedností a pohybových aktivit žáků základních a středních škol. Toto téma vnímá ČŠI dlouhodobě jako naléhavé a jeho význam se ještě umocnil i v kontextu sledování různých dopadů pandemie nemoci covid-19, která v uplynulých dvou letech významně zasáhla také vzdělávání a přímo jednotlivé školy a jejich žáky a která do značné míry negativně ovlivňovala vzdělávání i ve školním roce 2021/2022.