353/2016 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 24. října 2016
o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání
Změna: 243/2017 Sb.
Změna: 244/2018 Sb.
Změna: 233/2020 Sb.
Změna: 200/2021 Sb.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 28 odst. 6, § 60g
odst. 4 a § 64 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším
odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona
č. 49/2009 Sb. a zákona č. 178/2016 Sb.:
ČÁST PRVNÍ
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ DO PRVNÍHO ROČNÍKU VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍ ŠKOLE
§ 1
Náležitosti přihlášky ke vzdělávání
(1) Součástí přihlášky ke vzdělávání (dále jen "přihláška") jsou tyto doklady
nebo jejich ověřené kopie, pokud dále není stanoveno jinak,
a) vysvědčení z posledních 2 ročníků, ve kterých uchazeč splnil nebo plní povinnou
školní docházku, nebo z odpovídajících ročníků základní školy i po splnění povinné
školní docházky,
b) vysvědčení z posledních 2 ročníků, ve kterých uchazeč ukončil nebo ukončí základní
vzdělávání, pokud uchazeč získal nebo získá základní vzdělání před splněním povinné
školní docházky,
c) vysvědčení z šestého a sedmého ročníku základní školy, popřípadě ze čtvrtého a
pátého ročníku základní školy, pokud se uchazeč hlásí do prvního ročníku nižšího
stupně šestiletého gymnázia, popřípadě osmiletého gymnázia,
d) vysvědčení z posledních 2 ročníků, ve kterých uchazeč plní nebo splnil povinnou
školní docházku, pokud se uchazeč hlásí do prvního ročníku osmiletého nebo šestiletého
vzdělávacího programu konzervatoře,
e) doklady o získání středního vzdělání s výučním listem, pokud se uchazeč hlásí
do nástavbového studia,
f) doklad o získání příslušného stupně středního vzdělání, pokud se uchazeč hlásí
do zkráceného studia pro získání středního vzdělání s výučním listem nebo zkráceného
studia pro získání středního vzdělání s maturitní zkouškou,
g) lékařský posudek o zdravotní způsobilosti ke vzdělávání1), pokud je podle nařízení
vlády o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání
předpokladem přijetí uchazeče ke vzdělávání splnění podmínek zdravotní způsobilosti
uchazeče pro příslušný obor vzdělání,
h) doporučení školského poradenského zařízení obsahující podpůrná opatření pro nezbytné
úpravy přijímacího řízení, jde-li o uchazeče se speciálními vzdělávacími potřebami,
i) doklad o splnění povinné školní docházky, jde-li o uchazeče, který ukončil nebo
ukončí povinnou školní docházku v zahraniční škole, vydaný zahraniční školou, nebo
j) osvědčení o uznání rovnocennosti zahraničního vysvědčení vydaného zahraniční školou
nebo rozhodnutí o uznání platnosti zahraničního vysvědčení v případě, že se pro přijetí
vyžaduje získání příslušného stupně vzdělání.
(2) Součástí přihlášky nemusí být doklad nebo jeho úředně ověřená kopie uvedený
v odstavci 1 písm. a) až d), pokud je klasifikace z příslušných ročníků na přihlášce
za tyto ročníky potvrzena školou, ve které uchazeč splnil nebo plní povinnou školní
docházku, případně ukončil nebo ukončí základní vzdělávání. Klasifikace v přihlášce
ke střednímu vzdělávání, kterou ověřuje škola, potvrzuje škola otiskem razítka a
podpisem ředitele školy nebo jím pověřeného zaměstnance.
(3) Dokladem podle odstavce 1 písm. a) až d) je i výpis z vysvědčení vydaný
v pololetí posledního ročníku nebo jeho úředně ověřená kopie. Vysvědčení z posledního
ročníku se předkládá škole při zahájení vzdělávání.
(4) Uchazeč, kterému do doby podání přihlášky nebyl vydán doklad uvedený
v odstavci 1 písm. a) až f), i) a j), předloží tento doklad střední škole nejpozději
v den, kdy se stane jejím žákem.
(5) Součástí přihlášky jsou dále doklady prokazující plnění kritérií přijímacího
řízení stanovených ředitelem školy.
(6) Uchazeč, který podává pro první kolo přijímacího řízení dvě přihlášky,
uvede na obou přihláškách školy, obory vzdělání, popřípadě zaměření školního vzdělávacího
programu v tomtéž pořadí. Uchazeč, který podává přihlášku do oborů vzdělání poskytujících
střední vzdělání s výučním listem a střední vzdělání s maturitní zkouškou3), uvede
v přihlášce příslušný obor vzdělání s maturitní zkouškou i doplňující obor vzdělání
s výučním listem.
(7) V přijímacím řízení nelze hodnotit hodnocení na vysvědčení za druhé pololetí
školního roku 2019/2020.
§ 2
Pozvánka k přijímací zkoušce
(1) Pozvánka k vykonání přijímací zkoušky nebo talentové zkoušky obsahuje
zejména informace o předpokládaném počtu přijímaných uchazečů a kritériích přijímacího
řízení stanovených ředitelem školy, místu a čase konání přijímací zkoušky ve dvou
termínech, obsahu přijímací zkoušky, označení oboru vzdělání, do kterého bude přijímací
zkouška konána, formě přijímací zkoušky a seznam povolených pomůcek pro její konání.
(2) Pozvánku ke konání jednotné zkoušky nebo talentové zkoušky v prvním kole
přijímacího řízení zašle ředitel školy uchazeči nejpozději 14 dní před termínem konání
této zkoušky.
(3) Pozvánka ke konání přijímací zkoušky nebo talentové zkoušky v náhradním
termínu se zasílá uchazeči nejpozději 7 dní před konáním zkoušky.
§ 3
Školní přijímací zkouška
(1) Ředitel školy zejména stanoví termín a místo konání školní přijímací
zkoušky, její formu, zkušební předměty a obsah a rozsah učiva, který nesmí přesáhnout
vzdělávací obsah Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání u přijímacího
řízení na čtyřleté obory středního vzdělávání a poměrný vzdělávací obsah Rámcového
vzdělávacího programu pro základní vzdělávání u šestiletých a osmiletých oborů středního
vzdělávání.
(2) Termíny konání školní přijímací zkoušky stanoví ředitel školy tak, aby
se časově nepřekrývaly s termíny jednotné zkoušky.
§ 4
Forma, obsah a rozsah jednotné zkoušky
(1) Písemné testy jednotné zkoušky obsahují uzavřené testové úlohy s nabídkou
odpovědi, otevřené testové úlohy bez nabídky odpovědi, případně široce otevřené úlohy
s hodnocením postupu řešení.
(2) Testy jednotné zkoušky jsou zpracovány v rozsahu
a) učiva stanoveného pro první stupeň základní školy u osmiletých oborů vzdělání,
b) učiva do sedmého ročníku základní školy daného poměrným vzdělávacím obsahem Rámcového
vzdělávacího programu pro základní vzdělávání u šestiletých oborů vzdělání,
c) učiva celého Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání u ostatních
oborů vzdělání.
§ 5
Předávání údajů z přihlášek Centru
(1) Škola předá do registru uchazečů prostřednictvím informačního systému
Centra údaje z přihlášky za uchazeče, který má konat jednotnou zkoušku. Centrum prostřednictvím
informačního systému Centra zpřístupní školám do konce února informace o formátu
a způsobu vkládání údajů do registru uchazečů.
(2) Škola předá Centru do registru uchazečů tyto údaje
a) jméno, popřípadě jména, a příjmení, rodné číslo, nebo, nebylo-li přiděleno, datum
narození,
b) identifikační údaje školy a oboru vzdělání, na které se uchazeč hlásí,
c) pořadí termínů jednotné zkoušky uvedené v přihlášce, jež bude uchazeč konat, a
d) údaje o uzpůsobení podmínek při přijímání ke konání testu jednotné zkoušky, které
odpovídají stupni podpůrných opatření2) z doporučení školského poradenského zařízení,
a další náležitosti. Požadavek na zpracování zadání v Braillově písmu předá ředitel
školy Centru neprodleně po přijetí přihlášky uchazeče, z níž takové doporučení školského
poradenského zařízení vyplývá, nejpozději 2 pracovní dny po termínu podle § 60a odst.
5 školského zákona.
(3) Centrum na základě údajů z přihlášek zpracuje zkušební dokumentaci.
(4) Pro náhradní termín předává škola údaje podle odstavce 2 Centru nejpozději
do 2 pracovních dní od doručení omluvy, která je v souladu s požadavky stanovenými
v § 60c odst. 3 školského zákona.
§ 6
Zkušební dokumentace jednotné zkoušky
(1) Centrum dodá školám pro první a druhý termín jednotné zkoušky zkušební
dokumentaci v bezpečnostní schránce, a to nejpozději poslední pracovní den, který
předchází termínu konání jednotné zkoušky.
(2) Zkušební dokumentaci tvoří testové sešity, záznamové archy pro zápis
řešení testu a další dokumenty a soubory vztahující se k jednotné zkoušce pro jednotlivé
uchazeče.
(3) Další dokumenty vztahující se k jednotné zkoušce jsou
a) prezenční listina uchazečů,
b) protokol o průběhu jednotné zkoušky v učebně,
c) pokyny pro zajištění jednotné zkoušky v učebně a
d) další pomocné materiály.
(4) Ředitel školy nebo jím pověřený zaměstnanec školy převezme bezpečnostní
schránku od osoby pověřené Centrem a zkontroluje její neporušenost. Oba převzetí
potvrdí záznamem o předání.
(5) Pro náhradní termín jednotné zkoušky zpřístupní Centrum školám zkušební
dokumentaci k zadání jednotné zkoušky pro jednotlivé uchazeče a další dokumenty prostřednictvím
informačního systému Centra nejpozději 2 hodiny před konáním jednotné zkoušky v náhradním
termínu stanoveném ministerstvem.
§ 7
Průběh a délka trvání jednotné zkoušky ve škole
(1) Průběh jednotné zkoušky v učebně zajišťuje zadávající učitel. Bezprostředně
před zahájením jednotné zkoušky zadávající učitel převezme zkušební dokumentaci.
Dále zadávající učitel postupuje v souladu s pokyny pro zajištění průběhu jednotné
zkoušky v učebně.
(2) Test z českého jazyka a literatury trvá 60 minut. Test z matematiky trvá
70 minut.
(3) V průběhu jednotné zkoušky mohou uchazeči používat pouze povolené pomůcky
stanovené Centrem.
(4) V protokolu o průběhu jednotné zkoušky v učebně se uvádí veškeré okolnosti,
které by mohly mít vliv na její průběh a hodnocení, včetně případných námitek uchazečů
uplatněných bezprostředně po ukončení přijímací zkoušky.
(5) Záznamové archy a další dokumenty se ukládají ve škole způsobem stanoveným
zákonem o archivnictví a spisové službě. Skartační lhůta činí nejméně 5 let od ukončení
přijímacího řízení.
§ 8
Ochrana informací veřejně nepřístupných
(1) Informací veřejně nepřístupnou je část zadání jednotné zkoušky, která
je označena textem "Veřejně nepřístupná informace podle § 60b odst. 3 a § 80b školského
zákona".
(2) Centrum označí jako informaci veřejně nepřístupnou zadání testů z českého
jazyka a literatury a z matematiky postavené na úroveň testové úlohy v okamžiku rozhodnutí
Centra o jeho využití pro zadání jednotné zkoušky.
(3) Informace podle odstavce 2 přestává být veřejně nepřístupnou okamžikem,
kdy jsou testy z českého jazyka a literatury a z matematiky předány zadávajícím učitelem
uchazečům v učebně.
(4) Informací veřejně nepřístupnou může být prohlášena dokumentace obsahující
informace o opatřeních přijatých k zajištění ochrany informací veřejně nepřístupných
a o dalších skutečnostech, jejichž zveřejnění by ochranu informací veřejně nepřístupných
podle odstavce 2 učinilo neúčinnou.
§ 9
Bezpečnostní a organizační incident a jeho řešení
(1) Bezpečnostním incidentem se rozumí událost, kdy se s informací označenou
za veřejně nepřístupnou seznámí osoba, která k tomu není oprávněna. Dojde-li k bezpečnostnímu
incidentu v průběhu jednotné zkoušky nebo v době, po kterou je ve škole uložena bezpečnostní
schránka se zkušební dokumentací, nebo je-li známa skutečnost nasvědčující tomu,
že k bezpečnostnímu incidentu v tomto období ve škole došlo, ředitel školy tuto skutečnost
neprodleně oznámí Centru.
(2) Pokud je bezpečnostním incidentem ohrožen řádný průběh jednotné zkoušky,
uchazeči, kterých se bezpečností incident týká, konají jednotnou zkoušku v náhradním
termínu stanoveném podle § 60c odst. 1 a 3 školského zákona.
(3) Organizačním incidentem se rozumí událost, která brání řádnému konání
jednotné zkoušky, případně její části ve škole, a není bezpečnostním incidentem ve
smyslu odstavce 1. Dojde-li k organizačnímu incidentu v průběhu jednotné zkoušky,
případně její části, ve škole, ředitel školy tuto skutečnost neprodleně oznámí Centru.
(4) Pokud je organizačním incidentem ohrožen řádný průběh jednotné zkoušky,
případně její části, ve škole, Centrum po projednání s ředitelem školy stanoví další
postup, kterým řádný průběh jednotné zkoušky zajistí. V případě potřeby ředitel školy
po projednání s Centrem zajistí konání jednotné zkoušky v náhradním termínu stanoveném
podle § 60c odst. 1 a 3 školského zákona.
§ 10
Předávání údajů ze záznamových archů Centru
Škola převede záznamové archy jednotné zkoušky do elektronické podoby a odešle
je Centru prostřednictvím informačního systému Centra bez zbytečného odkladu.
§ 11
Konání jednotné zkoušky do oboru vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou
Uchazeč, který se v prvním kole přijímacího řízení hlásí na obor vzdělání
Gymnázium se sportovní přípravou, koná na této škole jednotnou zkoušku. Výsledek
jednotné zkoušky bude zpřístupněn Centrem i školám, do jejichž oborů středního vzdělání
s maturitní zkouškou bez talentové zkoušky podá uchazeč v prvním kole přijímacího
řízení přihlášku podle § 62 odst. 7 školského zákona.
§ 12
Další kola přijímacího řízení
Uchazeč může podat přihlášku do více škol, oborů vzdělání, popřípadě zaměření
podle školního vzdělávacího programu do termínu stanoveného školou. V přihlášce uchazeč
uvádí jen 1 školu, obor vzdělání, případně odlišné zaměření školního vzdělávacího
programu.
§ 13
Úprava podmínek uchazečům se speciálními vzdělávacími potřebami
(1) Uchazeči se speciálními vzdělávacími potřebami ředitel školy upraví
podmínky přijímacího řízení a uzpůsobí konání přijímací zkoušky podle doporučení
školského poradenského zařízení.
(2) Pro účely této vyhlášky se uchazeči se speciálními vzdělávacími potřebami
s nárokem na úpravu podmínek přijímacího řízení a uzpůsobení konání přijímací zkoušky
dělí do kategorií podle druhu znevýhodnění uvedených v příloze č. 1 k této vyhlášce.
(3) Doporučení obsahuje údaje o zařazení uchazeče do příslušné kategorie
a návrh úprav podmínek přijímacího řízení podle přílohy č. 1 k této vyhlášce. Doporučení
se uchazeči vydává ve dvou vyhotoveních. Vzor formuláře doporučení obsahuje příloha
č. 2 k této vyhlášce.
(4) Ředitel školy zajistí, aby v jedné učebně konali zkoušku pouze uchazeči
se stejným časovým limitem pro vypracování jednotné zkoušky nebo školní přijímací
zkoušky.
(5) Ředitel školy upraví uchazeči podle odstavce 1 v souladu s doporučením
školského poradenského zařízení zkušební dokumentaci jednotné zkoušky, případně zadání
školní přijímací zkoušky. Při úpravě zkušební dokumentace jednotné zkoušky postupuje
ve spolupráci s Centrem.
(6) Pro uchazeče se zrakovým postižením, u nichž z doporučení školského poradenského
zařízení vyplývá požadavek na zvětšení písma zadání, poskytne Centrum řediteli školy
testový sešit v otevřeném formátu bezprostředně před konáním zkoušky. Úpravu testového
sešitu zajistí ředitel školy.
(7) Pro uchazeče se zrakovým postižením, u nichž z doporučení školského poradenského
zařízení vyplývá požadavek na zadání v Braillově písmu, připraví Centrum testový
sešit v Braillově písmu.
(8) Pro uchazeče se sluchovým postižením, jejichž prvním jazykem je český
znakový jazyk, připraví Centrum obsahově upravený písemný test z českého jazyka a
literatury, který ověřuje znalost českého jazyka na úrovni A2 podle Společného evropského
referenčního rámce.
(9) Upravit podmínky přijímacího řízení a uzpůsobit konání jednotné zkoušky
lze pouze na základě předchozího informovaného souhlasu zletilého uchazeče nebo zákonného
zástupce uchazeče. V případě, že z doporučení školského poradenského zařízení vyplývá
možnost využít počítač nebo služeb podporující osoby, musí být informovaný souhlas
podle věty první učiněn ve škole po projednání s uchazečem a jeho zákonným zástupcem,
a to nejpozději 10 dní před konáním příslušné zkoušky.
V případě, že z doporučení
školského poradenského zařízení vyplývá možnost využít kompenzační pomůcku, která
je ve vlastnictví základní školy, jíž je uchazeč žákem, musí být informovaný souhlas
podle věty první učiněn ve škole po projednání s uchazečem, jeho zákonným zástupcem
a příslušnou základní školou, a to nejpozději 10 dní před konáním příslušné zkoušky.
V ostatních případech se informovaný souhlas uděluje ve školském poradenském zařízení.
§ 13a
Podporující osoba
(1) Podporující osobou se pro účely této vyhlášky rozumí fyzická osoba přítomná
spolu s uchazečem při konání přijímací zkoušky, která v souladu s doporučením školského
poradenského zařízení zajišťuje činnosti uvedené v odstavci 2.
(2) Pro účely přijímacího řízení rozlišujeme tyto činnosti podporující
osoby:
a) praktickou asistenci uplatňovanou v případech, kdy má uchazečovo znevýhodnění
závažný nepříznivý dopad na samostatné vykonávání určitých praktických úkonů, které
jsou potřebné v průběhu přijímací zkoušky,
b) zápis odpovědí podle instrukcí uchazeče uplatňovaný v případech, kdy uchazeč v
důsledku znevýhodnění nemůže psát nebo píše s velkými obtížemi,
c) předčítání textu podle instrukcí uchazeče uplatňované v případech, kdy znevýhodnění
uchazeči neumožňuje nebo umožňuje pouze s velkými obtížemi číst psaný text a uchazeč
nemá možnost použít zařízení s hlasovým výstupem,
d) motivování uplatňované v případech, kdy uchazečovo znevýhodnění způsobuje obtíže
při koncentraci pozornosti a časové orientaci; podporující osoba napomáhá udržet
optimální pracovní chování uchazeče a jeho orientaci v čase,
e) modifikaci spočívající v objasňování jazykových prostředků v pokynech ke zkušebním
úlohám, jimž uchazeč nerozumí; jde o způsob podpory určený zejména pro uchazeče neslyšící
nebo uchazeče s poruchou autistického spektra,
f) technickou asistenci spočívající v zajištění funkčnosti kompenzačních pomůcek,
g) tlumočení do českého znakového jazyka nebo z českého znakového jazyka nebo do
dalších komunikačních systémů, které se poskytuje uchazečům neslyšícím a hluchoslepým,
u nichž rozsah a charakter sluchového postižení neumožňují plnohodnotnou komunikaci
mluvenou řečí.
(3) Ředitel školy umožní, aby činnosti podle odstavce 2 pro uchazeče zajišťovala
1 nebo více podporujících osob podle odstavce 1.
§ 14
Způsob hodnocení výsledků jednotné zkoušky a celkového hodnocení osob podle
§ 20 odst. 4 školského zákona
(1) Uchazeč, který nekoná zkoušku z českého jazyka podle § 20 odst. 4 školského
zákona, nekoná písemný test ze vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura v rámci
jednotné zkoušky a ty součásti školní příjímací zkoušky, které ověřují znalosti českého
jazyka.
(2) Centrum zpřístupní škole také lepší výsledek bodového hodnocení jednotné
zkoušky z matematiky všech uchazečů.
(3) Ředitel školy vytváří redukované pořadí všech uchazečů na základě
a)
hodnocení podle odstavce 2 zpřístupněného Centrem, koná-li se jednotná zkouška,
b) hodnocení výsledku těch součástí školní přijímací zkoušky, které neověřují znalosti
českého jazyka, koná-li se školní přijímací zkouška, a
c) dalších kritérií přijímacího řízení stanovených podle § 60d odst. 3 školského
zákona.
(4) Uchazeč, který nekoná zkoušku podle odstavce 1, se do výsledného pořadí
ostatních uchazečů hodnocených na základě všech kritérií zařazuje na místo shodné
s jeho pořadím v rámci redukovaného pořadí všech uchazečů podle odstavce 3.
§ 15
Zveřejňování výsledků přijímacího řízení
(1) Ředitel školy zveřejní na veřejně přístupném místě ve škole a způsobem
umožňujícím dálkový přístup
a) pořadí uchazečů podle výsledku hodnocení v přijímacím řízení a
b) kritéria přijímacího řízení.
(2) Pořadí uchazečů se zveřejňuje pod registračním číslem. Registrační číslo
je přiděleno uchazeči ve škole nejpozději v den přijímací zkoušky nebo talentové
zkoušky před jejím zahájením. V případě, že se přijímací zkouška nekoná nebo ji v
souladu s kritérii přijímacího řízení není uchazeč povinen konat, sdělí přidělené
registrační číslo uchazeči písemně ředitel školy zároveň s informací o nekonání přijímací
zkoušky.
§ 16
Odvolací řízení
(1) Počet volných míst pro potřebu odvolacího řízení určí ředitel školy.
(2) Ředitel školy postoupí krajskému úřadu spolu s odvoláním a správním spisem
kritéria přijímacího řízení, podle kterých postupoval při přijímacím řízení, případně
další dokumenty důležité pro rozhodnutí o odvolání.
§ 17
Zápisový lístek
(1) Tiskopis zápisového lístku je opatřen šedým podtiskem lipových listů
na každé straně tiskopisu, vodotiskem s motivy lipových ratolestí, evidenčním číslem
obsahujícím sérii tiskopisu a alespoň šestimístným číslem tiskopisu. Tiskopisy se
vyhotovují na listu formátu 210 x 297 mm s přípustnou odchylkou 3 mm.
(2) Vzor tiskopisu zápisového lístku je uveden v příloze č. 3 k této vyhlášce.
Místo pro uvedení resortního identifikátoru školy se na tiskopisu uvádí zkratkou
"IZO".
(3) Evidenci tiskopisů zápisových lístků vydaných jednotlivým uchazečům vede
orgán, který je vydal. Zápisový lístek je evidován pod evidenčním číslem pro jednotlivé
uchazeče, kterým je vydán v souladu s § 60g školského zákona. Škola nebo krajský
úřad zápisový lístek s údaji identifikujícími uchazeče vydává uchazeči nebo zákonnému
zástupci uchazeče na základě ověření jeho totožnosti, nebo jej uchazeči nebo zákonnému
zástupci nezletilého uchazeče na základě písemné žádosti zasílá prostřednictvím provozovatele
poštovních služeb do vlastních rukou.
(4) Při převzetí zápisového lístku střední škola nebo konzervatoř ověřuje,
zda údaje uvedené v zápisovém lístku odpovídají údajům v přihlášce.
(5) V případě ztráty nebo zničení zápisového lístku vydává na základě písemné
žádosti bez zbytečného odkladu orgán, který jej vydal, náhradní zápisový lístek.
Součástí žádosti o vydání náhradního zápisového lístku je čestné prohlášení uchazeče
nebo zákonného zástupce nezletilého uchazeče, že původní zápisový lístek neuplatnil
ani neuplatní ve střední škole; součástí čestného prohlášení zákonného zástupce nezletilého
uchazeče je podpis uchazeče. Náhradní zápisový lístek se označuje před nadpisem zápisového
lístku slovem "NÁHRADNÍ". Odstavce 1 až 4 se na náhradní zápisový lístek použijí
obdobně.
(6) V případě souběhu způsobů, kdy lze vzít zpět zápisový lístek podle §
60g odst. 7 školského zákona, lze uvést údaje o zápisu uchazeče na další školu v
zápisovém lístku na druhé straně tiskopisu.
(7) Zápisový lístek je platný pro školní rok, pro který je uchazeč přijímán
a který se vyznačí nad jméno a příjmení uchazeče. Rok, pro který je zápisový lístek
vydán, je uveden v evidenci základní školy nebo krajského úřadu. Při přijímání do
vyššího ročníku podle § 63 školského zákona a § 18 se zápisový lístek neuplatňuje.
ČÁST TŘETÍ
SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZRUŠOVACÍ USTANOVENÍ
§ 19
Ustanovení této vyhlášky, s výjimkou ustanovení o přijímací zkoušce, se obdobně
použijí také na přijímání ke vzdělávání v konzervatoři.
§ 20
Tiskopisy zápisového lístku, vyrobené přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky
podle dosavadní právní úpravy, lze používat do vyčerpání jejich zásob za podmínky
jejich doplnění o nově stanovené údaje v tiskopise uvedeném v příloze této vyhlášky,
nejdéle však do 31. srpna 2017.
§ 21
Zrušuje se:
1. Vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího
řízení ke vzdělávání ve středních školách.
2. Vyhláška č. 422/2006 Sb., kterou se mění vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví
podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách.
3. Vyhláška č. 46/2008 Sb., kterou se mění vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví
podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, ve
znění vyhlášky č. 422/2006 Sb.
4. Vyhláška č. 394/2008 Sb., kterou se mění vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví
podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, ve
znění pozdějších předpisů.
5. Vyhláška č. 86/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví
podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, ve
znění pozdějších předpisů.
6. Vyhláška č. 245/2015 Sb., kterou se mění vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví
podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, ve
znění pozdějších předpisů.
Ministryně:
Mgr. Valachová, Ph.D., v. r.
Příloha 1
Úprava podmínek přijímání uchazečů se speciálními vzdělávacími potřebami a
kategorie uzpůsobení konání přijímací zkoušky
Pro účely vydání doporučení školským poradenským zařízením jsou v následující
tabulce uvedeny kategorie uzpůsobení konání přijímací zkoušky spolu se stručnou charakteristikou
uchazečů, kterých se příslušné uzpůsobení týká.
Pro účely vydání doporučení školským poradenským zařízením jsou v následující
tabulce uvedeny kategorie uzpůsobení konání přijímací zkoušky spolu se stručnou charakteristikou
uchazečů, kterých se příslušné uzpůsobení týká.
Uzpůsobení konání přijímací zkoušky pro uchazeče se speciálními vzdělávacími
potřebami
I--------------I--------------------------------I-----------------------------------------------I-----------------------------------------------I I Označení I Charakteristika uchazečů, na I Přípustné úpravy zkušební dokumentace I Přípustná uzpůsobení pro konání jednotné I I kategorie I něž se uzpůsobení vztahuje I jednotné zkoušky nebo zadání školní přijímací I zkoušky nebo školní přijímací zkoušky podle I I uzpůsobení I I zkoušky I druhu a míry znevýhodnění uchazeče I I podle druhu I I I I I znevýhodnění I I I I I uchazeče I I I I I--------------I--------------------------------I-----------------------------------------------I-----------------------------------------------I I ZP_A I Uchazeči se zrakovým I Možnost uzpůsobení testového sešitu jednotné I - Vždy se doporučí navýšení časového limitu I I I postižením, kteří jsou schopni I zkoušky nebo zadání školní přijímací zkoušky I pro vypracování testu o 75 %, nebo o 100 %2). I I I rýsovat a číst zvětšené I v tištěné podobě smyslovým schopnostem I I I I obrázky. I uchazeče spočívajícího ve zvětšení písma. I Další možnosti: I I I I I - kompenzační pomůcky,3)I I I I Možnost využít počítač při konání zkoušky pro I - vypracování testu nebo školní přijímací I I I I uzpůsobení testového sešitu jednotné zkoušky I zkoušky, včetně zápisu odpovědí, na I I I I nebo zadání školní přijímací zkoušky I počítači,4)I I I I smyslovým schopnostem uchazeče, zejména I - alternativní zápis odpovědí mimo záznamový I I I I zvětšením písma, použitím hlasového nebo I arch do testového sešitu nebo na prázdné I I I I hmatového výstupu. I listy papíru, zajištění následného přepisu I I I I I odpovědí do záznamového archu; obdobně se I I I I Testový sešit jednotné zkoušky v otevřeném I postupuje při školní přijímací zkoušce, I I I I formátu a formátu PDF je k dispozici v I - samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, I I I I informačním systému Centra. I - úprava pracovního místa nebo úprava učebny, I I I I I - využití služeb podporující osoby. I I--------------I--------------------------------I-----------------------------------------------I-----------------------------------------------I I ZP_B I Uchazeči se zrakovým I Vždy se doporučí obsahová úprava testového I - Vždy se doporučí navýšení časového limitu I I I postižením, pro které je čtení I sešitu jednotné zkoušky nebo zadání školní I pro vypracování testu o 75 %, nebo o 100 %2). I I I složitějších obrázků a I přijímací zkoušky: jsou vyňaty nebo nahrazeny I I I I rýsování smyslově nedostupné. I úlohy na rýsování a úlohy se složitými I Další možnosti: I I I I obrázky.1)I - kompenzační pomůcky,3)I I I I I - vypracování testu nebo školní přijímací I I I I Možnost uzpůsobení testového sešitu jednotné I zkoušky, včetně zápisu odpovědí, na I I I I zkoušky nebo zadání školní přijímací zkoušky I počítači,4)I I I I v tištěné podobě smyslovým schopnostem I - alternativní zápis odpovědí mimo záznamový I I I I uchazeče spočívajícího ve zvětšení písma. I arch do testového sešitu nebo na prázdné I I I I I listy papíru, zajištění následného přepisu I I I I Možnost využít počítač při konání zkoušky pro I odpovědí do záznamového archu; obdobně se I I I I uzpůsobení testového sešitu jednotné zkoušky I postupuje při školní přijímací zkoušce, I I I I nebo zadání školní přijímací zkoušky I - samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, I I I I smyslovým schopnostem uchazeče, zejména I - úprava pracovního místa nebo úprava učebny, I I I I zvětšením písma, použitím hlasového nebo I - využití služeb podporující osoby. I I I I hmatového výstupu. I I I I I I I I I I Testový sešit jednotné zkoušky v otevřeném I I I I I formátu a formátu PDF je k dispozici v I I I I I informačním systému Centra. I I I--------------I--------------------------------I-----------------------------------------------I-----------------------------------------------I I ZP_BR I Uchazeči se zrakovým I Vždy se doporučí obsahová úprava testového I - Vždy se doporučí navýšení časového limitu I I I postižením, kteří I sešitu jednotné zkoušky nebo zadání školní I pro vypracování testu o 100 %2). I I I upřednostňují pro čtení a I přijímací zkoušky: jsou vyňaty nebo nahrazeny I I I I psaní Braillovo písmo. I úlohy na rýsování a úlohy se složitými I Další možnosti: I I I I obrázky.1)I - kompenzační pomůcky,3)I I I I I - vypracování testu nebo školní přijímací I I I I Vždy se doporučí tištěný testový sešit I zkoušky, včetně zápisu odpovědí, na I I I I jednotné zkoušky nebo zadání školní přijímací I počítači,4)I I I I zkoušky v Braillovu písmu. I - poskytnutí listů papíru pro zápis odpovědí I I I I I v Braillově písmu; uchazeč nepoužívá I I I I Možnost využít počítač při konání zkoušky pro I záznamový arch, potřeba zajištění následného I I I I uzpůsobení testového sešitu jednotné zkoušky I přepisu odpovědí do záznamového archu; I I I I nebo zadání školní přijímací zkoušky I obdobně se postupuje při školní přijímací I I I I smyslovým schopnostem uchazeče, zejména I zkoušce, I I I I použitím hlasového nebo hmatového výstupu. I - samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, I I I I I - úprava pracovního místa nebo úprava učebny, I I I I Testový sešit jednotné zkoušky v otevřeném I - využití služeb podporující osoby. I I I I formátu a formátu PDF je k dispozici v I I I I I informačním systému Centra, testový sešit I I I I I jednotné zkoušky v Braillově písmu je I I I I I součástí tištěné zkušební dokumentace. I I I--------------I--------------------------------I-----------------------------------------------I-----------------------------------------------I I SP I Uchazeči se sluchovým I Vždy se doporučí obsahová úprava testu I - Vždy se doporučí navýšení časového limitu I I I postižením, jejichž prvním I jednotné zkoušky z českého jazyka a I pro vypracování testu o 75 %, nebo o 100 %2). I I I jazykem je český znakový I literatury tak, aby ověřoval znalost českého I I I I jazyk. I jazyka na úrovni A2 podle Společného I Další možnosti: I I I I evropského referenčního rámce. I - kompenzační pomůcky,3)I I I I I - alternativní zápis odpovědí mimo záznamový I I I I Obdobně se postupuje při úpravě zadání školní I arch do testového sešitu nebo na prázdné I I I I přijímací zkoušky ověřující znalost českého I listy papíru, zajištění následného přepisu I I I I jazyka. I odpovědí do záznamového archu; obdobně se I I I I I postupuje při školní přijímací zkoušce, I I I I Upravený testový sešit jednotné zkoušky z I - samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, I I I I českého jazyka a literatury je součástí I - úprava pracovního místa nebo úprava učebny, I I I I tištěné zkušební dokumentace. I - využití služeb podporující osoby. I I--------------I--------------------------------I-----------------------------------------------I-----------------------------------------------I I O I Ostatní uchazeči se I Úprava zkušební dokumentace se neprovádí. I - Vždy se doporučí navýšení časového limitu I I I speciálními vzdělávacími I I pro vypracování testu o 25 %, 50 %, 75 %, I I I potřebami, zejména uchazeči se I I nebo 100 %2). I I I specifickými poruchami učení, I I I I I uchazeči s tělesným I I Další možnosti: I I I postižením, uchazeči se I I - kompenzační pomůcky,3)I I I sluchovým postižením, kteří I I - alternativní zápis odpovědí mimo záznamový I I I nejsou zařazeni v kategorii I I arch do testového sešitu nebo na prázdné I I I SP, uchazeči se znevýhodněním I I listy papíru, zajištění následného přepisu I I I v důsledku chronického I I odpovědí do záznamového archu; obdobně se I I I onemocnění a cílené medikace, I I postupuje při školní přijímací zkoušce, I I I která může ovlivnit jejich I I - samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, I I I schopnosti, uchazeči s I I - úprava pracovního místa nebo úprava učebny, I I I poruchou autistického spektra, I I - využití služeb podporující osoby. I I I uchazeči s jiným rodným I I I I I jazykem než českým. I I I I--------------I--------------------------------I-----------------------------------------------I-----------------------------------------------I
Poznámky:
1) Z hodnocení jednotné zkoušky jsou tyto úlohy vyňaty nebo nahrazeny jinými
úlohami smyslově dostupnými pro zrakově postižené žáky; v případě vyjmutí úloh je
bodový zisk následně přepočítán na standardní 50bodovou hodnotící škálu neupraveného
testu.
2) Procentní navýšení času určuje školské poradenské zařízení; navýšení je
v případě jednotné zkoušky limitováno jednotným časovým schématem jednotné zkoušky
a je shodné pro písemný test z matematiky a písemný test z českého jazyka a literatury.
Výsledný navýšený časový limit vyjádřený v minutách se zaokrouhluje na nejbližší
vyšší číslo dělitelné 5.
3) Použitím kompenzačních pomůcek nesmí uchazeči se speciálními
vzdělávacími potřebami vzniknout neoprávněná výhoda při konání přijímací zkoušky;
mezi kompenzační pomůcky nepatří encyklopedie, Matematicko-fyzikální a chemické tabulky,
kalkulačka, Pravidla českého pravopisu a Slovník spisovné češtiny.
4) Používaný počítač
nesmí být připojen k internetu, nesmí na něm být nainstalovány nepovolené pomůcky
a při testu z českého jazyka a literatury nesmí být využívána korekce pravopisu.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II vyhlášky č. 244/2018 Sb.
Přechodné ustanovení
Pro uzpůsobení podmínek pro přijímací řízení ke střednímu vzdělávání lze
do 31. srpna 2019 využít i platná doporučení vydaná podle dosavadních právních předpisů.
1) § 51 zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění
zákona č. 82/2015 Sb.
2) Příloha č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami a žáků nadaných.
3) Tabulka D6 v příloze č. 1 k nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů
vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších
předpisů.